Hur ofta rider ni dressyr?

lillis1222

Trådstartare
jag har en 13 - årig dressyrhäsr som jag matchar för LA klasserna nu.

intresserade av att höra hur många gånger i veckan ni andra "dressyrtanter" rider dressyr på bana??

Sv: Hur ofta rider ni dressyr?

Två till tre dagar i veckan. Just nu ligger fokus på att den ska lära sig rygga, det funkar bäst på väg hem från skogen.

Dagarna innan tävling kan de bli lite mer då jag är urdålig på att lära mig program, kör ofta vilse och vill råda bot på detta.

Jag tränar för min instruktör 1 gång/ vecka.
Sen försöker jag rida på bana 3ggr/vecka. brukar rida varanandag i skogen och varannan på bana.

Tävlar dressyr upp till LA just nu. Tränar vanligtvis på bana en gång i veckan, för instruktör (dressyr varannan vecka & hoppning varannan), mellan tränar vi dressyr i skogen - allt som går att göra på bana (nästan iallafall) går ju att göra i skogen också. Fast hade jag närmare skulle vi nog rida på bana en gång i veckan mellan träningarna också.

Förra hästen red jag msv på. Med honom red jag ut varannan dag och trimmade varannan dag. I skogen var det lek och bus, på banan var det allvar.

Tävlar iof på elitnivå men jag tränar för tränare minst 3 dagar i veckan, rider ut kanske 1-2 dagar i veckan och joggar/rider lösgörande 2 dagar i veckan :) Sedan handlar det ju mycket om att variera arbete. Ibland skuttar jag lite hinder för att få igång ryggen, ibland cavalettis, ibland tömkör vi!

nu har jag unghäst, så med henne blir det mer banan i perioder. men min förra lite äldre dam hade jag som regel "aldrig mer är 2dgr i rad på banan". men allt beror ju på hur man rider, underlag, osv. om man tänker hållbarhets mässigt.

min häst tävlar LB-LA just nu för att lära sig tävla och går dressyr 3-4 ggr/vecka.
därimellan är det oftast en vilodag, mycket skritt i skogen, klättring samt cavaletti och mycket galoppbommar ffa.
sen i höst kommer vi börja träna honom på töm (trampa) en gång i veckan, då försvinner ett dressyrpass. tränar 1-2 ggr/vecka för tränare.
sen beror det ju på hur det ser ut runt omkring, om det är tävling o.s.v. men jag försöker att variera ridning och träning och underlag så mycket jag kan.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 326
Senast: Lady_S
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Den 14-åriga ryttaren Ronja Kardos är rankad som nummer ett i världen bland childrenryttare i dressyr. Hon tillbringar många av veckans...
Svar
0
· Visningar
290
Senast: Gunnar
·
Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
903
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 286
Senast: Äpplet.
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka