Hur ofta rastar du din hund?

D

dockan_

Ja, hur ofta rastar du din hund, hur många ggr per dag? Hur många timmar går det mellan varje gång ni går ut?
:angel:

Sv: Hur ofta rastar du din hund?

Vi går ut 3-4 ggr / dag när vi är i stan. 3 om vi tränar, då blir den 4:e en träning istället (tex. lydnad, agility, freestyle).

På sommarstället ligger hundarna ute så gott som hela dagarna, så då brukar det bli 2 rejäla promenader (om jag inte jobbar, då får de 1-2 promenader ytterligare, fast kortare).

De brukar vara inne 4-5 timmar mellan promenaderna, utom nattetid då.

Vi går ut 3-4 ggr / dag när vi är i stan. 3 om vi tränar, då blir den 4:e en träning istället (tex. lydnad, agility, freestyle).

På sommarstället ligger hundarna ute så gott som hela dagarna, så då brukar det bli 2 rejäla promenader (om jag inte jobbar, då får de 1-2 promenader ytterligare, fast kortare).

De brukar vara inne 4-5 timmar mellan promenaderna, utom nattetid då.

Hur tidigt går du ut som tidigast på morgonen? å hur sent?

Det är väldigt olika..

Men oftast är han ute 5-6 gånger per dag. En dag ser ut ungefär såhär:
8.00 rastning + mat
11.30 långpromenad i ca 40 minuter, får springa lös, kasta ltie boll och gå på upptäcksfärd
14.30 promenad igen, ute cirka 20 minuter
ca 17.00 promenad igen då vi möter husse, samt tränar lite lydnad runt 30-40 minuter
20.30 ca 20 minuters promenad efter maten kl. 20
23.00 sista promenaden, en kortis på 5-10 minuter

Sen beror det på om jag jobbar eller ej. Jobbar jag går vi ut vid 14 eller 15 (beroende på om jag börjar vid 15 eller 16) och sen går sambon ut med honom när han kommer hem vid 17.00. Sen möter de mig från jobbet runt 00.15:)

Kanske ska tilläggas att han är 9 månader gammal så ingen liten valp längre (gud vad tar tiden vägen :eek:)

Vardagar: Jag går ut kl sex, halvsju lämnar jag över dom till hundvakterna (dom har varsin).
Gabbi far ut till en hästgård och får springa lös för det mesta, plus ett par längre prommenader!
Kiera stannar hos "Amarillo" som jobbar i sin fars fotoateljé, där finns även hennes hund Repro, dom får gå en kortare och en längre!
Sen hämtar jag dom vid fyra å då går vi långprommis sen går dom hem å äter..
Sista prommisen blir en liten kissrunda vid tio!
Utöver det så blir det lite lydnad å spår som vi brukar ta ett par, tre dar i veckan(vid sjutiden):)
//C

Oj, det är jätte olika men vi är ute kanske 6 - 7 ggr varje dag mellan 06.00 - 00.00 och då är minst 2 av de promenaderna lite längre och/eller innehåller någon form av "hjärgympa"/aktivitet.

3 ggr

Ca 9.00, 14.00 och 20.00

Sen ska jag tillägga att hunden rastar sig själv i stallet.

:)

Ungefär var fjärde timma på dagen.. På morronen vid 8. På kvällen vid 21.30-tiden.

ja du....går precis in i 9 månan av min graviditet och har en lat sambo så min vovve får 3 ggr om dan oftast. ibland åker vi å badar då hon simmar mycket. ibland tar min syster eller nån annnan ut henne på långpromenad å ibland tar ja henne på en långpromenad beroende på om ja orkar. oftast är det väl 4 till 6 timmar mellan promenaderna. villa ktivera henne mer, men det innebär oftast att hon måste vara lös. kommer det n annan hund är det klippt...

kan ju tillägga att hunden inte är fet. fast håller koll på att hon inte lägger på sig mer. väger ca 28 kg och går strax över knäna på mig i mankhöjd... och jag är 1.78 lång.

Ungefär 4 ggr/dag går jag ut med honom och det blir ungefär var fjärde timma.

Ja, hur ofta rastar du din hund, hur många ggr per dag? Hur många timmar går det mellan varje gång ni går ut?
:angel:

Brukar bli ungefär så här:
09.00
14.00
19.00
24.00

Ibland blir det ju annorlunda beroende på om man ska träna eller göra annat men för det mesta blir det så här.

Väldigt olika!
Men i snitt går vi väl 2-3 promenader per dag, beroende på hur långa de är. En av dem är minst 1 timme.
Sen har jag inhängnad trädgård som hundarna går ut i när de vill i princip, där de leker, ligger och har det gott i gräset och kissar vid behov. De är väl ute kanske 6-7 gånger/dygn.
Vi har inga fasta tider, men så fort vi vaknar går vi ut och det sista jag gör innan jag går och lägger mig är att kissa hundarna...

Det är olika beroende på när vi tar den första och den sista turen och om han är med mig på jobbet (ligger i trädgården oftast).

Idag är planen såhär:
07.00: Vaknade och ville ha en kissetur
09.30: ca 1 timme i terrängen (lös) och sedan med till stallet
14.00: ca 40 minuter (lös och i koppel) och sedan till jobbet
21.00: 5 minuter hem från jobbet
21.15: 1 timme (lös och i koppel)

Vi lägger upp dagn lite olika som sagt, men det går max 5 timmar mellan två turer (om han inte ligger i jobbets trädgård). Sedan bukar vi träna antingen när vi går eller så tar vi en gång speciellt för det. Vill jag trötta ut honom, t.ex. när han ska vara ensam så kör vi lite uppletande och apport.

Senast ändrad:

Allra tidigast går mammam ut med henne och kissar ute på ängen utanför vårt hus..
När hon fått mat går vi ungefär i 20 minuter... vid 2-3 tiden brukar vi gå en längre promenad.. Vid kvällsmaten blir det 20 minuter och sedan innan vi går och lägger oss får hon kissa utanför på gröningen.....

Men när det är lite svalare brukar vi vara ute så gott som hela dagen i trädgården och ligga och slappa, leka, och träna lite lydnad och agility, även nu har vi börjat med att träna tricks varje dag :)

Mina får gå ut när dom behöver så det är ganska olika. Gamlingen behöver oftare. Nu när vi bor på landet så är det dessutom väldigt enkelt att rasta dom :).
Sen är dom oftast med till hästarna, springer lös och följer med på tur.
Har två morgontrötta hundar som gärna sover längre än mig. Ska jag upp tidigt till jobbet så får jag släpa med mig hundarna. Ibland sover vi till 11-12 men då är sista rastningen vid 02.

ungefär 10:de gången jag ser en sån här tråd men jag svara väl i denna med då ;)

MIna hundar springer in och ut i trädgården så ofta de vill och det vill de så fort nån tar i dörren. Aktiv träning ca. 1 timme per dag.

Dom är ute runt 7-8 ggr om dagen som minst. Är det fint väder spenderar dom några timmar lekandes på tomten, och ofta kommer det någon hundkompis och busar ytterligare också. Promenaderna varierar med vädret. Ingen av mina hundar vill vistas ute i regn, så under dom dagarna rusar dom ut och kissar/bajsar för att sen rusa in igen.

När de är vuxna, en vardag:

ca:
07.00
12-13
16-17
21-22

När man ska va ledig är morgonvändan vid niosnåret och kvällsrundan runt midnatt :angel:

jag måste bara fråga alla en sak, när ni säger att ni går ut 4 ggr om dagen är det för att huden inte är så liten typ valp? vi har en valp och vi går ut med honom när han sovit ätit och lekt så det blirrätt mycket. eller är det fel?

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
946
Senast: inverterad
·
Hundhälsa Hej! Jag har en ung hund ca 4.5 år med artros i både ena armbågen och ena höften. I armbågen är det måttlig artros medan i höften bara...
Svar
2
· Visningar
709
Senast: Lyan
·
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
377
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
820
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka