Hur ofta... och hur?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Em_E_liE
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 3 374
E

Em_E_liE

...putsar (smörjer med lädertvål, fettar in osv) du din sadel?
...putsar (smörjer med lädertvål, fettar in osv) du ditt träns?
...putsar (smörjer med lädertvål, fettar in osv) du din martingal

...tvättar du schabrak?
...tvättar du täcken?

...borstar du av ditt/dina schabrak? Gör du det, eller inte?

...bortsar du ur/tvättar dina benskydd?

Helkt enkelt så undrar jag hur ofta du sköter om dina grejor och på vilket sätt du gör det. :laugh:

Sv: Hur ofta... och hur?

Jag själv smörjer mycket nog när jag smörjer sadel, träns, sadelgjordar, benskydd, martingal, allt i läder helt enkelt.

Då fettar jag även in mina grejor, speciellt dem grejor som är nya och lite stelare än det andra, elle rom det har regnat när jag ridigt...

Jag vill helst smörja varje dag efter att jag ridit, i alla fall träns, martingal och sadlegjord, men det blir knappast så ofta, utan mer 1-2 gånger i veckan, men ska skärpa mig och bli bättre på den ounkten är tanken. Älskar när grejorna är nysmörjda och fina. :laugh:

Sadeln blir ännu mera sälla, kanske 1-2 gånger i månaden. Varför jag inte smörjer sadeln så ofta är nog mest för att jag hört att det skadar mer att smörja sadeln ofta, än vad det gör med träns, martingal och sadelngjord... Stämmer det?

Täcken tvättar jag, vid behov. Vilket brukar vara när täckena är riktigt skitiga eller om de ska impregneras om. Då borstar jag av dem, bort med det mesta pälsen, och sköljer av lera och sådant med vattenslang. Sedan åker täckena in i tvättmaskinen. :D

Schabraken borstar jag av efter att jag använt dem. Inte om dom är bölta då, men när dem torkat. Tvättar dem när dem blivit svettiga så hästen inte får skav av gamla svettmärken!

Benskydden torkar/borstar jag alltid av på utsidan och efter användning på insidan så det inte blir skav av lera, grus och päls osv... Tvättar dem ca 1 gång i månaden beroende på hur skitiga dem är, tvättar då bara för hand, sliter för mycket om dom tvättas i maskin enligt mig... Men skydden har blivit rena i alla fall. :)

Benlindor tvättar jag när det behövs, om dom blivit skitiga helt enkelt, beror ju helt på när jag anv. lindor, men det blir nästintill varje dag. :p Och hur skitiga dem blir, beror på vart jag rider.

Grimmor tvättar jag för hand när dem är skitiga. Grimskaften tvättas aldrig, har aldrig behövt det i alla fall. :D

att smörja sadeln för ofta & fett, och då framförallt sätet gör mer skada än nytta.. lädret i sätet blir töjt och veckat.. vilket inte är något önskvärt.. sedan så har du ju faktiskt schabrak mellan häst och sadel som skyddar sadeln så det är inte lika utsatt som träns som blir vätta av hästen och torkar ut lädret.

själv brukar jag försöka smörja all utrustning varje gång jag är i stallet, omän det blivit lite sämre med den varan sen plugg osv har kommit igång på riktigt.

att smörja sadeln för ofta & fett, och då framförallt sätet gör mer skada än nytta.. lädret i sätet blir töjt och veckat.. vilket inte är något önskvärt..

Sätet smörjer jag aldrig med fett, inte heller under sadeln, men resterande delar på sadeln fettas in då det behövs.

Bra att du påminnde mig om varför det inte är bra eller, inte behövande kanske jag ska säga, att smörja sadeln allt för ofta. :)

Sadeln smörjer jag 1 ggr/mån ca. Mocka i sitsen så den gör jag inget åt, men smörjer undertill.

Tränsen smörjer jag ca varannan vecka eller varje(inte alla men de jag anv mest)

schabraken tvättas när de är alldeles för skitiga. Rider bara ngr dar/v, så blir väl 1g/mån nåt sånt.

Täckena tvättas ca 1 g/år om de är mkt skitiga, fleece oftare. Kommer lämna in/ tvätta för hand.

...borstar du av ditt/dina schabrak? -- Gör inte det

...bortsar du ur/tvättar dina benskydd?- för sällan.

Putsmedel:
Tvättar med sadeltvål
Smörjer med läderbalsam
Fettar in med läderolja på nytt läder/ gammalt stelt läder

=Em_E_liE;12787609]...putsar (smörjer med lädertvål, fettar in osv) du din sadel?Putsar sällan sadeln. Den kommer ju inte i kontakt med hästen så det blir när den blivit smutsig av någon anledning.smörjer ett par ggr om året.
...putsar (smörjer med lädertvål, fettar in osv) du ditt träns?Tränset putsas av efter varje användning. smörjer sällan.
...putsar (smörjer med lädertvål, fettar in osv) du din martingalanvänder ingen.

...tvättar du schabrak?så fort de blir smutsiga
...tvättar du täcken?när det behövs. använder sällan täcken så en gång varje eller vartannat år räcker gott

...borstar du av ditt/dina schabrak? Gör du det, eller inte?i fällningstider blir det efter varje användning. och alltid före tvätt. (med gummihandske)

...bortsar du ur/tvättar dina benskydd?använder inga, men när jag gjorde det så efter varje användning

Helkt enkelt så undrar jag hur ofta du sköter om dina grejor och på vilket sätt du gör det. :laugh

...putsar (smörjer med lädertvål, fettar in osv) du din sadel? Aldrig då det är syntet. Torkar med fuktig trasa vid behov, vilket är sällan.
...putsar (smörjer med lädertvål, fettar in osv) du ditt träns? Kanske varannan vecka.
...putsar (smörjer med lädertvål, fettar in osv) du din martingal? Aldrig, har ingen ;)

Putsmedel: Vanlig lädertvål eller galltvål, ev läderbalsam.

...tvättar du schabrak? Byter kanske varannan vecka, tvättar när jag har några skitiga så det blir en maskin.
...tvättar du täcken? Aldrig, ungefär. :p Utetäcken kan jag köra över med högtryckstvätt 1 g/år, innetäcken används sällan så tvättar om de blivit extra skitiga.

...borstar du av ditt/dina schabrak? Gör du det, eller inte? Aldrig, byter istället.

...bortsar du ur/tvättar dina benskydd? När de blivit leriga/smutsiga, eller varje/varannan månad.

..putsar (smörjer med lädertvål, fettar in osv) du din sadel? minst 3 ggr i veckan med tvål
...putsar (smörjer med lädertvål, fettar in osv) du ditt träns? ca 4 ggr i veckan, men har ju inte samma träns varje dag så alla smörjs ju inte så ofta
...putsar (smörjer med lädertvål, fettar in osv) du din martingal? använder ej
lägger till, sadelgjord? varje dag med sadeltvål
ridstövlar? ett par ggr i veckan

...tvättar du schabrak? varje dag om hästen blivit svettig, annars ca var 3:e dag
...tvättar du täcken? när dom är smutsiga, tunna täcken tvättas dock oftare än tjocka vintertäcken.

...borstar du av ditt/dina schabrak? Gör du det, eller inte? sällan, jag tvättar dom!

...bortsar du ur/tvättar dina benskydd? borstar av eller spolar rent varje dag, tvättar när dom är smutsiga. men minst 1 g veckan, gäller även lindor

utslaget så tvättar jag nog minst 1 hästsak varje dag, oftast betydligt mer....

...putsar (smörjer med lädertvål, fettar in osv) du din sadel? Har inte hunnit smörja mina två nyaste sadlar ännu :) men så fort jag kommer igång med det så brukar det bli så fort de är i behov av det, alltså kan det bli efter varje ridpass, men då inte med fett. Har bara ljusa sadlar då de smörjs aldrig med fett utan balsam som inte gör lädret mörkt.
...putsar (smörjer med lädertvål, fettar in osv) du ditt träns? Före eller efter varje ridpass med balsam eller tvål.
...putsar (smörjer med lädertvål, fettar in osv) du din martingal? Före eller efter varje ridpass med balsam eller tvål.

...tvättar du schabrak? När hästen svettats i de eller om de blivit skitiga av någon annan anledning.
...tvättar du täcken? Ja, tävlingstäcken och tunna täcken tvättar jag själv och vinter och regntäcken på kem.

...borstar du av ditt/dina schabrak? Gör du det, eller inte? Nej, tvättar dom i så fall.

...bortsar du ur/tvättar dina benskydd? Använder nästan bara läderskydd eller lindor så skydden tvättas med tvål/balsam efter varje användning och linor tvättas.

Väldigt sällan, varann månad kanske
Varann vecka kanske, borde försöka att göra det lite oftare:p
Samtidigt som tränset

...tvättar du schabrak? När dom blir skitiga:p
...tvättar du täcken? En gång om året

Sällan, tvättar istället

Handtvättar efter varje användning

Sadel - Sällan, jag anser att den inte behöver smörjas. Den blir bara kladdig och får intorkade "smörj-ränder" hur jag än bär mig åt.
Träns - Om det är nytt är det en gång i veckan, annars blir det kanske var 2-3 vecka, beroende på regn/svett.
Martingal - Den åker med när tränsen rengörs.

Schabrak - Såfort de blir snuskiga eller skitiga på något sätt.
Täcken - Mer sällan än jag egentligen vill, kanske en gång om året.
Benskydd - Efter varje uteritt blir de smutsiga/leriga, tyvärr nöter det väldigt mycket på dem att blöta ner dem nästan varje dag.
Ridstövlar - Varje eller varannan vecka, endast tvål dock.

Hur ofta rengör ni era stigbyglar?
Hur ofta rengör ni sadelgjord?

Jag tycker det känns som att om man smörjer sadel och träns efter varje ridtur hinner det inte ens torka emellan. Det känns mer skadligt än nyttigt att smörja så ofta, om man fettar in det hela tiden. Att byta schabrak efter varje ridtur kan inte vara miljövänligt. Men jag är nog ganska lat på rengörings-fronten :angel:

klart man inte ska fetta/olja in allt läder varenda dag, man använder tvål o vatten för att få bort damm och smuts! torkar gör lädret på typ 1 minut max.

...putsar (smörjer med lädertvål, fettar in osv) du din sadel? ca 1 gång i månaden och då i princip bara sadeltvål. ska försöka börja smörja 1 gång i veckan.
...putsar (smörjer med lädertvål, fettar in osv) du ditt träns? 2-4 ggr i veckan med lädertvål. ca 1-2 ggr i veckan med läderbalsam.
...putsar (smörjer med lädertvål, fettar in osv) du din martingal använder ingen just nu

...tvättar du schabrak? beror lite på, men i genomsnitt när dom blivit använda 6 ggr
...tvättar du täcken? 1-2 ggr/säsong

...borstar du av ditt/dina schabrak? Gör du det, eller inte? ALLTID efter ridning

...bortsar du ur/tvättar dina benskydd? ALLTID efter användning

...putsar (smörjer med lädertvål, fettar in osv) du din sadel? Rengör med tvål efter varje ridtur. Fett ca 1 gång i veckan
...putsar (smörjer med lädertvål, fettar in osv) du ditt träns? Ca en gång i veckan
...putsar (smörjer med lädertvål, fettar in osv) du din martingal Ca en gång i veckan, men lite beroende på hur mycket den används

...tvättar du schabrak?Så fort dom är skitiga, kan va allt från använda en gång till använda 4-5 gånger

...tvättar du täcken?Vintertäcken 1 gång per säsong, flece och tunan täcken när dom är smutsiga

...borstar du av ditt/dina schabrak? Gör du det, eller inte? Nej tvättar om det är smuts på.

...bortsar du ur/tvättar dina benskydd? Så fort dom är skitiga eller svettiga, dvs oftast efter varje ridtur

Helkt enkelt så undrar jag hur ofta du sköter om dina grejor och på vilket sätt du gör det. Jag är rädd om mina fina grejjer :devil: Skulle aldrig låta sadel eller sadelgjord hänga dammiga eller med ett svettigt schabrak. Lämnar inte saker skitiga

träns o kandar - tvål, efter varje gång jag användnt det. Fett, 1 gång i månaden.
sadeln - tvål, efter varje gång. särskillt undersidan.
sadelgjord - tvättas varje dag.
schabrak - när det är smutsigt så tvättas det, 1 gång i veckan?
benskydd - tvättas i maskin rätt sällan. spolar av de.
innetäcke - tunna sommartäcken ofta, tjocka vintertäcken sällan.
utetäcke - aldrig, enbart när det är inne på lagining.

...tvättar du schabrak?
...tvättar du täcken?

Helkt enkelt så undrar jag hur ofta du sköter om dina grejor och på vilket sätt du gör det. :laugh:

Jag smörjer allt läder efter varje gång jag använt det. Eller, torkar av med lädertvål och en fuktig svamp. Fettar in inemellan, när det känns som det behövs. Blir kanske efter var femte användning eller nåt,då jag varierar mig mellan 3-4 st olika träns, samt 2 olika sadlar. Har lädergjord till hoppsadeln, och använder oftast martingalen samtidigt.

Jag använder ett schabrak 1-4 ggr. Beror lite på hur länge jag ridit/hur varmt/kallt det är och hur svettig hästen har blivit. Är det genomblött efter en användning, ja, då åker det i tvätten.
Tycker många rider med väldigt smutsiga schabrak, fler än vad som rider med rena. Likväl som vi inte vill gå med kläder vi vart dy svett med, så ska väl hästen inte behöva ha såna schabrak under sadeln heller.. Men det är ju min åsikt.

Benskydden försöker jag hålla rena efter varje gång man använt dom, tvättas när det behövs.

Benlindor använder jag 1-4 ggr, beroende på om dom är smutsiga eller hur det verkar.

Täcken som fleece o bomullstäcken osv, tvättas när dom är smutsiga. Utetäcken tvättas däremot väldigt sällan ,är dom skitna så försöker vi spola av dom på samma sätt som vi spolar av hästarna. Vill inte göra de mindre vattentäta.

En gång var tredje månad kanske. Jag är verkligen skitdålig på det.
En gång i månaden kanske
Har ingen

...tvättar du schabrak?
När de är smutsiga. Smutsiga = efter ca 10 ggr
...tvättar du täcken?
Nästan aldrig. De används inte så mycket.

När de är håriga

har inga

...putsar (smörjer med lädertvål, fettar in osv) du din sadel? Någon gång per månad, men jag tror att skötaren gör det oftare.
...putsar (smörjer med lädertvål, fettar in osv) du ditt träns? En gång i veckan.
...putsar (smörjer med lädertvål, fettar in osv) du din martingal Har ingen martingal.

...tvättar du schabrak? När de känns sträva och obehagliga under, vilket är väldigt olika beroende på hur mycket hästen svettas.
...tvättar du täcken? Har bara ett fleecetäcke och det använder jag så sällan att jag inte kan svara på det.

...borstar du av ditt/dina schabrak? Gör du det, eller inte? Brukar pilla loss hår när det är mycket, borstar aldrig av dem.

...bortsar du ur/tvättar dina benskydd? Har inga benskydd.

...putsar (smörjer med lädertvål, fettar in osv) du din sadel? ca 1 gång/månad

...putsar (smörjer med lädertvål, fettar in osv) du ditt träns? Försöker putsa av det efter varje ridpass med tvål. Använder fett ca 2 gånger/månad.

...putsar (smörjer med lädertvål, fettar in osv) du din martingal? Samma som med tränsen.

...tvättar du schabrak? Byter så fort dom blivit svettiga/skittiga oftast.

...tvättar du täcken? Tvättar dom vid behov. Ska tvätta alla nu innan vintern igen.

...borstar du av ditt/dina schabrak? Gör du det, eller inte? Borstar av det vid behov.

...bortsar du ur/tvättar dina benskydd? Tvätar/borstar av dom efter varje ridpas. tvättar i maskin kanske varannan månad.

...tvättar du schabrak?
...tvättar du täcken?

träns/martingal etc: jag smörjer med glycerintvål varje gång jag ridit
tvättar schabracken med vattenslang och hård platsborste när de blir smutsiga, borstar av dem när hästen fäller mkt.

tvättar aldrig utetäcken, enbart fleece, och jag använder sällan mitt fleccetäcke :P
'borstar av benskydden på insidan innan ridning, och har inte behövt tvätta dem än...

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 315
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 658
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 479
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 527
Senast: Whirlie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka