Sv: Hur ofta... och hur?
Jag själv smörjer mycket nog när jag smörjer sadel, träns, sadelgjordar, benskydd, martingal, allt i läder helt enkelt.
Då fettar jag även in mina grejor, speciellt dem grejor som är nya och lite stelare än det andra, elle rom det har regnat när jag ridigt...
Jag vill helst smörja varje dag efter att jag ridit, i alla fall träns, martingal och sadlegjord, men det blir knappast så ofta, utan mer 1-2 gånger i veckan, men ska skärpa mig och bli bättre på den ounkten är tanken. Älskar när grejorna är nysmörjda och fina.
Sadeln blir ännu mera sälla, kanske 1-2 gånger i månaden. Varför jag inte smörjer sadeln så ofta är nog mest för att jag hört att det skadar mer att smörja sadeln ofta, än vad det gör med träns, martingal och sadelngjord... Stämmer det?
Täcken tvättar jag, vid behov. Vilket brukar vara när täckena är riktigt skitiga eller om de ska impregneras om. Då borstar jag av dem, bort med det mesta pälsen, och sköljer av lera och sådant med vattenslang. Sedan åker täckena in i tvättmaskinen.
Schabraken borstar jag av efter att jag använt dem. Inte om dom är bölta då, men när dem torkat. Tvättar dem när dem blivit svettiga så hästen inte får skav av gamla svettmärken!
Benskydden torkar/borstar jag alltid av på utsidan och efter användning på insidan så det inte blir skav av lera, grus och päls osv... Tvättar dem ca 1 gång i månaden beroende på hur skitiga dem är, tvättar då bara för hand, sliter för mycket om dom tvättas i maskin enligt mig... Men skydden har blivit rena i alla fall.
Benlindor tvättar jag när det behövs, om dom blivit skitiga helt enkelt, beror ju helt på när jag anv. lindor, men det blir nästintill varje dag.

Och hur skitiga dem blir, beror på vart jag rider.
Grimmor tvättar jag för hand när dem är skitiga. Grimskaften tvättas aldrig, har aldrig behövt det i alla fall.