Hur ofta måste man rida?

kentaurinnan

Trådstartare
Ja, jättekonstig fråga, jag vet.

Det jag reflekterat över nu när jag återkommit till hästvärlden är hur folk kämpar för att hålla igång sina hästar och hinna motionera dem tillräckligt. Jag är bara medryttare och har inga som helst planer på att köpa häst, men ändå så slår mig tanken: Hur mycket måste man rida/köra sina hästar för att det ska anses vara normalt?

Vad är ett normalt motionsintervall för er och hur långa turer/tid är ni ute varje gång?

Jag rider 3 gånger i veckan, någon enstaka gång 4 gånger och då rider jag i snitt 1 timma varje gång. Ibland blir det kortare och ibland något längre. Jag får hela tiden känslan att det skulle aldrig räcka om man hade en egen häst, att man måste lägga hela sin tid och hänga i stallet jämt.
 
Sv: Hur ofta måste man rida?

Det beror ju helt och hållet på vad det är för häst och vilken ambitionsnivå du har på din ridning. En del hästar blir ju mer eller mindre farliga om det inte motioneras regelbundet.
 
Sv: Hur ofta måste man rida?

Det finns väl inga egentliga måsten så länge hästen mår bra. I förra stallet där min medis stod kändes det som alla red/longerade typ 1 gång/vecka, men jag kanske var där fel tid. Jag och min kompis som var medryttare i det stallet red ju de två gångerna i veckan vi var där, dessutom red ägare 1-2 gånger, ibland mer. De hästarna trivdes bra med det, särskilt den äldre.

Red tidigare på ridskola som hade privatstall där det tvärtom kändes som alla red sin häst två gånger varje dag, 6-7 dagar i veckan... Tror det beror på hur hästen är, hur hagarna är osv. Har man en tävlingshäst som är van att gå mycket skulle den kanske inte gilla att bara skrota i hagen hela dagen, medans vissa hästar är jättenöjda med det. Om hästen känns rastlös kanske man ska fundera på att motionera den mer, men som sagt - så länge hästen mår bra!
 
Sv: Hur ofta måste man rida?

Det beror nog på en hel del saker, hur mycket går hästarna ute och i vilken typ av hagar, vad man har för ändamål med hästen och träningen tex. Om de är under rehabilitering, träning för tävling eller mest är till för sällskap.
Mina hästar aktiveras varje dag generellt sett, men träningen är varierad, alltifrån 3-4 dagars träningsläger med två pass per dag, till skrittturer på 30 minuter på lång tygel, tömkörning, löslongering o löshoppning ibland. Nu när de går ut dygnet runt i en stor hage får de även vara helt lediga flera dagar i rad då och då.
Man får lära sig att läsa av sin häst helt enkelt, en del fixar inte att stå på box mellan 15-09, andra fixar inte att gå ute dygnet runt... Själv anser jag att en häst ska hanteras så naturligt det bara går.
 
Sv: Hur ofta måste man rida?

Mina hästar rids vardera 3-4 pass per vecka. Upp till ca en halvtimme i paddocken, upp till 1½ timme vid uteritt. Varierar däremellan.
Sommartid är alla ute dygnet runt.
Vintertid är halva gänget på utedrift, andra hälften är uppstallade och är då inne från ca kl 2030-0600.
 
Sv: Hur ofta måste man rida?

Det finns inga måsten. Du sätter dina egna gränser. Om hästarna själva fick välja skulle de helst vilja gå i en stor varierande hage med massa hästkompisar och bara vara häst hela dagarna! :D


Min häst rids fn. 3-6 dagar i veckan. Medryttaren har 2 dagar/vecka och jag har resten. Men just nu har jag inte hunnit/velat rida så mycket på senaste så jag har sagt till medisen att hon kan rida mer om hon vill :)

Men min häst är en skogsmulle också och tränas inte längre för tävling så då tycker inte jag det gör något. Han blir inte hispig av att bara gå i hagen :)
 
Sv: Hur ofta måste man rida?

Om hästarna själva fick välja skulle de helst vilja gå i en stor varierande hage med massa hästkompisar och bara vara häst hela dagarna! :D
Det stämmer inte på alla hästar.

Bla min lilla kommer alltid galopperande och är jätteglad i att få följa med ut och hitta på saker, även när hon gick på bete i stor hästflock.
Vissa hästar älskar att hitta på saker, oavsett om det är ridning, promenader eller annat.



För att återgå till ämnet så rids min stora häst ca 5 dagar i veckan, oftast uteritter (tränar ute på skogsvägarna) mellan 1-3h långa och ibland ett pass på ridbanan.
Den lilla tömkörs, promeneras, cyklas med 4-5 dagar i veckan.

Den lilla vill vara med och blir inte glad av att försummas i hagen.
Den stora blir pigg och busig av att stå mycket, men har hon kompisar och stor fin hage (något som är självklart för god hästhållning) så klarar hon sig allt några dagar extra då och då.
 
Sv: Hur ofta måste man rida?

Det beror, i mina ögon, på vad du kan ge hästen för möjligheter till stimulans vad gäller utevistelse & socialt liv. Har man möjlighet att ge dom ett så naturligt liv som möjligt är det inte lika viktigt (beroende på vad man använder hästen till såklart) att dom går 5-7 dagar/vecka eller hur man nu har det.
Ju mindre hagar, utevistelse & social kontakt desto viktigare tycker jag att det är med motion, det skiljer sig givetvis från individ till individ men det är väl lite min tumregel.
Sen självklart beror det ju på vad man gör med hästen, om man vill träna & tävla bör man ju ge hästen (och sig själv) bästa möjliga chans, att inte rida kontinuerligt då gör ju att man sätter sig själv på pottan lixom.
 
Sv: Hur ofta måste man rida?

Tack för era svar! Det är intressant att få andra infallsvinklar på det och att man inte bara kan se till motionen/antalet timmar utan även ta hänsyn till ålder/lynne/ambitionsnivå och övrigt stimulans. När jag tänker på det så tror jag den ponny jag rider har det väldigt bra :)
 
Sv: Hur ofta måste man rida?

Man måste inte rida alls, det finns gott om andra saker man kan göra med hästen. Tyvärr verkar många vara av den uppfattningen att ridning är det enda och om man inte rider är det nästan inte lönt att ha häst ö.h.t, iaf inte en "riktig" ridhäst.

Beroende på hur hästen är kan kravet på motion variera. En del måste jobba på något sätt varje dag för att inte bli konstiga i huvudet, andra är nöjda med någon gång i veckan eller inte alls.

Min häst hemma i Sverige red jag ca 2 ggr per veckan, dessemellan tömkörde vi i skogen, gick långpromenader osv.
 
Sv: Hur ofta måste man rida?

Det ryttaren förväntar sig att hästen skall klara behöver hästen träna för att klara. Vill man tävla tredagars så lär man ju rida hästen så att den har kondis, muskler o ork för det. Sen är det ju även skönt för hästen att ha tränat teknik för det den skall göra. Så, normalt för den ena hästen är kanske inte det för den andra hästen. Tror det är viktigt att tänka på vad man vill "använda" hästen till och skapa bästa förutsättningar för hästen att klara av det. Då krävs det olika ridning och träning.

Så länge hästen tränas regelbundet för det den är tänkt att göra, så spelar det nog inte så stor roll hur mycket eller lite man rider. Men det är ju dumdristigt att tro att en häst som skrittas o och travas lite i skogen tre dagar i veckan, går nån dag på banan, skall klara en helg med hopptävling helt smärtfritt.

Så visst går det att rida fyra dagar i veckan, så länge man gör det regelbundet, och vill man att hästen skall prestera mer får man ha framförhållning och träna för det. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur ofta måste man rida?

Min stora häst behöver ridas 7 dagar i veckan, helst 3 timmar åt gången;) Medens mina små håller jag på 4-6 ggr/ veckan.

Allt är ju beroende på individ och vad man ska ha den till.
 
Sv: Hur ofta måste man rida?

Ja, jättekonstig fråga, jag vet.

Det jag reflekterat över nu när jag återkommit till hästvärlden är hur folk kämpar för att hålla igång sina hästar och hinna motionera dem tillräckligt. Jag är bara medryttare och har inga som helst planer på att köpa häst, men ändå så slår mig tanken: Hur mycket måste man rida/köra sina hästar för att det ska anses vara normalt?

Vad är ett normalt motionsintervall för er och hur långa turer/tid är ni ute varje gång?

Jag rider 3 gånger i veckan, någon enstaka gång 4 gånger och då rider jag i snitt 1 timma varje gång. Ibland blir det kortare och ibland något längre. Jag får hela tiden känslan att det skulle aldrig räcka om man hade en egen häst, att man måste lägga hela sin tid och hänga i stallet jämt.



Håller med dem som skrivit att motionsbehov beror på hästen, hur den lever och vad den har förutsättningar (ålder/ras/fysik/psyke/etc), och vad den ska användas till.

En häst i flock på lösdrift klarar sig rätt bra där utan att tränas såvärst mycket, den har sin frihet, sina sociala kontakter, etc. Ska den enbart promenadridas några gånger i veckan så anpassas dess kondition och muskler efter det. Däremot går det ju inte att plötsligt sticka ut på långa galoppturer och pressa den, om den inte är tränad för det.

Motsatt situation är en häst som är i god kondition, välmusklad och med mycket energi. Då kan man inte bara direkt sluta att träna den. Det ger energiöverskott och den kommer troligen hitta på egna sätt att få utlopp - inte alltid så trevliga. Det är rätt ofta orsaken till problembeteenden när folk köper sig en billig gammal tävlingshäst som plötsligt ska bli skogsmulle/läromästare.

Min tränas cirka fem dagar i veckan normalt, ibland färre, ibland mer. Tränas då emellan en-tre timmar per gång. Går på lösdrift annars och får "promenadbehovet" där. Han funkar inte att ställa av, då både stelnar han till, och börjar leta spöken. Börjar han blir lite trött och ovillig en period så får han en-två veckor med bara skritturer i skogen istället, med eller utan ryttare. Det "lossar" honom väldigt bra, ger mental stimulans utan press.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur ofta måste man rida?

min häst tränas ca 5 dagar i veckan ca 40min åt gången. ibland med 15min longering innan för att bränna mer fett :p(sommar fet).

tränar för tränare lite då och då och försöker komma ut på lokala 90cm-1m tävlingar för att kolla av ridningen och för att det är roligt ^_^
 
Sv: Hur ofta måste man rida?

När jag red min häst red jag 3-4 gånger i veckan varav 1-2 tuffare träningspass för tränare (dressyr) på bana, de övriga i skogen i varierande tempo. Minst 45 minuter och max 2 timmar (uteritt). Övriga dagar utegång i kuperad hage. Jag red inte oftare eftersom hästen tyckte att det blev tråkigt och även jag hade annat för mig om dagarna.

Sedan hade jag dock turen med en häst som lätt kunde stå precis hur lång eller kort tid som helst utan att bli nipprig.
 
Sv: Hur ofta måste man rida?

Min häst går ca 4 dagar i veckan. Tävlar distans upp tom regional med henne alltså 50-80km. Jag har märkt att hon är mycket gladare och mer arbetsvillig sen jag minskade lite på hur ofta hon tränas. Men kör lite hårdare pass när vi väl tränar. ( Märkte detta efter att hon blev skadad i höstas antagligen av överträning)
 
Sv: Hur ofta måste man rida?

Det stämmer inte på alla hästar.

Bla min lilla kommer alltid galopperande och är jätteglad i att få följa med ut och hitta på saker, även när hon gick på bete i stor hästflock.
Vissa hästar älskar att hitta på saker, oavsett om det är ridning, promenader eller annat.

Jag vet också massor med hästar som kommer galopperandes från sommarbetet till både kända och okända människor. Det betyder inte att dom inte gillar att gå i hage med hästkompisar.
 
Sv: Hur ofta måste man rida?

Jag vet också massor med hästar som kommer galopperandes från sommarbetet till både kända och okända människor. Det betyder inte att dom inte gillar att gå i hage med hästkompisar.

Ser du någon osynlig text? Jag har inte någonstans skrivit att hästarna inte skulle gilla att gå på bete.
 
Sv: Hur ofta måste man rida?

Min häst behöver inte ridas varje dag, ibland rider jag fyra/fem gånger i veckan(oftast p.g.a prov o sånt). Men hon kan inte vila mer än en dag på raken, då blir hon galen. I vintras tänkte jag att hon skulle få en vilovecka, då underlaget ändå var så kasst, men det gick inte att rida normalt på säkert två veckor efter det ;)
 
Sv: Hur ofta måste man rida?

Jag skulle vilja säga att det är inviduellt vad hästen behöver och lite vad man själv vill :)
Finns som inget generellt måste sålänge nivån anpassas efter bla kondition osv tycker jag..man kan ju inte rida hårda/längre pass någon gång i månaden direkt heller bara för att man känner för det, men det är nog ganska självklart. Man får väl tänka lite att rida hästen så som man vill ha den i kondition/vad den ska användas till.

Jag rider min herre 4-6 dagar i snitt normalt med planen minst 1 dag per vecka vilodag men ibland kan det bli 7 dagar/vecka också. Jag rider när jag känner att jag har tid för har vi inte ordentligt med tid går ridpassen alltid dåligt och det känns inte värt för mig. Har jag mindre tid kan jag longera, tömköra eller släppa lös på banan i stället där vi inte behöver ha så stort fokus som i ridningen.

Nu sommartid och bete så rider jag sporadiskt för det är så mycket man vill hinna med helt enkelt..så det kan bli en veckas vila här och där. Vissa dagar går det inte ens att rida pga värmen och alla flygfän..hästen blir tokig.

Nu håller han sig bra syselsatt ändå med stor hage och kompisar men i vinterhagen är det inte säkert att han blir lika trevlig med för mycket vila..han är en arbetsmyra och kan verkligen bli odräglig trots sina 21 år :angel:
Så mycket beror väl kanske på vad det är för typ av häst man har också, samt sina egna ambitioner.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 376
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 410
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 664
Senast: AbCdE
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 094
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp