Hur ofta kissar en häst?

AgentCarter

Trådstartare
Ja, detta är en urkonstig fråga känner jag... Men jag tycker mitt sto har börjat kissa så mycket i boxen! Innan betet var det bara ca 1 gång/natt nu kan hon ha kissat fyra gånger under samma tid! Och det är vanlig storlek på pölarna som jag mockar upp.
Hon är annars pigg och glad, dricker inte mycket vatten inne men i hagen går det åt mycket mera vatten (men inga onormala mängder).
Är inte lika varmt längre så hon borde inte kissa så mycket pga det.

Funderar mest på om hon kan ha urinvägsinfektion? Vet bara om symptomen på människa för sjukdomen (tänker att logiskt sett borde den finnas till häst med) och hon kissar ordentligt och små skvätter inte så känns fel så sätt. Eller är det bara naturligt? Är halvblodstyp på stoet och hon är 170 i mankenhöjd.

Sv: Hur ofta kissar en häst?

Om hästen går på bete så brukar de kissa väldigt mycket mera än annars.
Gräset innehåller mest vatten så de äter stora mängder och vattnet kissas då ut.

Min häst kissade tre gånger hos hovslagaren en gång.

Hästen gick på bete men var stallad, var ute dygnet runt sen inne igen på nätterna och det är nu när hon är inne igen jag tycker mängden har ökat.
Borde det inte ha varit större vattenmängd i gräset på försommaren än nu närmare hösten? Hon går ute exakt lika många timmar som innan betet.

Den är fin ;) Har varit bortskämd med en häst som inte kissar inne och en som bara kissade en gång per natt innan

Tycker snarare att 1 kisspöl/natt låter extremt lite. Under en natt kissar min häst säkert 5 gånger.

min ena pissar varje gång vi kommer ut i stallet, för han tror han ska få mat.

Skulle tro att det har med vätskemängden den får i sig via betet att göra, mängden vatten per kilo gräs är rätt hög när man jämför med hö.
Mina kissar alltid mkt mer när de betar ute större delen av dygnet sommartid, än när de lever på hö om vintrarna.
Är du ändå orolig så ring vet.

Tycker snarare att 1 kisspöl/natt låter extremt lite. Under en natt kissar min häst säkert 5 gånger.

Beror nog på hur länge den står inne?
16 - 07 eller 24 - 05? Variationerna är nog stora.
Samt om hästen kanske är en sådan som håller sig i hagen eller ej. Vissa vill ju inte kissa ute utan håller sig.

Jo, det blir väldigt stor skillnad på de tiderna. Våra är inne en 13 timmar natt ( :( )
Det jag tycker är konstigast med min är att det har ökat nu i augusti mot juni, trots att hon står inne lika många timmar som innan.
Borde det inte vara mer vatten i juni gräset?

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 297
Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
8 169
Senast: cf234k
·
Hästvård Först och främst vill jag säga att veterinär är inkopplad och jag väntar på svar från blodprov. Men hon var ganska osäker på vad vi ska...
Svar
18
· Visningar
3 955
Senast: Pallen
·
Hästvård Hej! Jag har en ponny valack på 15 år. De två senaste somrarna har han alltid i slutet av juni och under juli börjat kissa otroliga...
Svar
14
· Visningar
2 500
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka