hur ofta i veckan rider ni??

Sv: hur ofta i veckan rider ni??

rider 3-4 dar i veckan.
1-2 ggr månad i paddock.
skulle gärna rida mer men tiden räcker inte till.
är man mitt i livet med heltidsjobb, små barn, man , hus och 4 katter så får man ta chansen och rida när tillfälle ges.
det är ju många som fortsätter rida även som vuxna.

Den första, valack 8 år, används (rids, tömkörs eller går som handhäst) ungefär 4-5 dagar i veckan. Resten får han mysa. Han har lite kass vilja och det sista jag vill är att trötta ut honom på riktigt. Får han vila ibland tycker han att det är helt okej att kämpa lite för min skull en dag eller två. :smirk:

Den andra valacken, 9 år, rids 6 dagar i veckan, ibland 7, ibland 2 ggr om dagen.
Han är en arbetsnarkoman som ÄLSKAR att jobba.
Får han inte det blir han riktigt otrevlig, sur, tråkig, biter i boxen osv.

Den 3:e går väl 5-6 dagar hon med. Tränas varannan dag, skrittas varannan, hon har en väldans massa vilja och får lätt gas-häng. Ju mer hon springer, destu mindre broms finns det. Därför skrittas hon varannan dag, då blir hon ganska lugn och sansad till nästa dag. :)

Jag rider 5-6 dagar i veckan. Försöker att rida på banan 1-2 gånger i veckan och resten rider vi ut.

5-6 dagar i veckan och då är det 50/50 bana och ute, ibland lite mer ute.

Jag rider 6 dagar i veckan.
En dag i veckan är vilodag.
Jag är dålig på att longera och tömköra, det har jag bestämt mig för att ändra på nu!
Annars blir det skogen varvat med dressyr och hoppning. :p

Det varierar verkligen jättemycket. Jag som precis har kommit hem (en vecka sen) från en resa på 6½ månader utan häst har precis satt igång igen. Har just för stunden 3 egna hästar att rida,
en hingst som gått och inte gjort någonting under det här halvåret (mer än att hålla ordning på en stor flock med unghingstar).
Honom kommer jag förmodligen knappt rida alls de första veckorna utan bara variera markarbetet. Mycket tömkörning, lösdrivning och handhäst. Förhoppningsvis (om min pappa inte bestämemr isg för att sälja honom :( så kommer jag försöka visa honom i augusti)

Ena stoet har hållts igång hela vintern men bara blivit grundriden utav lättviktare till tjej, så henne komemr jag kanske rida 2-3 ggr i veckan beroende på hur mycket den tjejen kommer ut och rider. Hon får köra all konditionsträning iom att hon är så lätt och jag tar mera samling, lösgjordehet, styrka och gångarstträning. Blir väl även där mycket markjobb.

Sto nummer tre har satts igång i januari efter fölning och har aldrig riktigt ridits igång ordentligt, fortfarande väldigt unghästig trots att hon är sju år. Henne ska jag träna med mål att visa (huuu :crazy: ) i augusti. Även där har jag hjälp med konditionsträning och grunderna och min ridning blir fokuserad mest på styrka, lydnad och lösgjordhet i början. Henne kommer jag försöka att jobba mycket med från marken både vi tömkörning, lösdrivning och som handhäst etc.

Sen kommer jag även ha en till häst som jag tränar när matte behöver hjälp ochjag har tid, förmodligen ridning några gånger i veckan. Där blir det fokus på samling samt takt och tempo i gångarterna.

Utöver det rider jag andras hästar när jag åker ut och håller lektion. :)

Ja just ja, lilltjejen ska ju börjas och ridas in så henne har jag börjat med frånmarken. Det blir en hästaktiv sommar! :)

Ella

Jag rider alltid 5 gånger i veckan. Ska lägga nytt träningschema nu och försöka

Klättra 2 ggr/veckan medan klätterbackarna är öppna
Rida på ridbanan 1 gång/vecka
Markarbete 1 gång/vecka
och sen rida ut resten av dagarna.

/Jenny

marijaa skrev:
jag brukade jogga med en häst som jag hade innan, får ju både häst och matte motion.

I går tömkörde jag min nya häst för första gången, han skötte sig exemplariskt så jag gissar att någon gjort det med honom tidigare...

Ja, det gjorde min häst också första gången jag tömkörde. Typiskt lilla dumma mig att vara så slarvig med det, men det ska det allt bli ändring på!:idea:

jag rider cirka varje dag men dom dagarna min häst inte rids får han vila. men :smirk: det kan hända att jag har varit borta nästan hela dagen och inte hinner rida gör jag bara iordnig mat :D

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
1 227
Senast: Ananazen
·
Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 853
Senast: Sel
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 471
Senast: Smurfoff
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 549
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar