Sv: hur ofta i veckan rider ni??
Det varierar verkligen jättemycket. Jag som precis har kommit hem (en vecka sen) från en resa på 6½ månader utan häst har precis satt igång igen. Har just för stunden 3 egna hästar att rida,
en hingst som gått och inte gjort någonting under det här halvåret (mer än att hålla ordning på en stor flock med unghingstar).
Honom kommer jag förmodligen knappt rida alls de första veckorna utan bara variera markarbetet. Mycket tömkörning, lösdrivning och handhäst. Förhoppningsvis (om min pappa inte bestämemr isg för att sälja honom
så kommer jag försöka visa honom i augusti)
Ena stoet har hållts igång hela vintern men bara blivit grundriden utav lättviktare till tjej, så henne komemr jag kanske rida 2-3 ggr i veckan beroende på hur mycket den tjejen kommer ut och rider. Hon får köra all konditionsträning iom att hon är så lätt och jag tar mera samling, lösgjordehet, styrka och gångarstträning. Blir väl även där mycket markjobb.
Sto nummer tre har satts igång i januari efter fölning och har aldrig riktigt ridits igång ordentligt, fortfarande väldigt unghästig trots att hon är sju år. Henne ska jag träna med mål att visa (huuu
) i augusti. Även där har jag hjälp med konditionsträning och grunderna och min ridning blir fokuserad mest på styrka, lydnad och lösgjordhet i början. Henne kommer jag försöka att jobba mycket med från marken både vi tömkörning, lösdrivning och som handhäst etc.
Sen kommer jag även ha en till häst som jag tränar när matte behöver hjälp ochjag har tid, förmodligen ridning några gånger i veckan. Där blir det fokus på samling samt takt och tempo i gångarterna.
Utöver det rider jag andras hästar när jag åker ut och håller lektion.
Ja just ja, lilltjejen ska ju börjas och ridas in så henne har jag börjat med frånmarken. Det blir en hästaktiv sommar!
Ella