hur ofta i veckan rider ni??

Sv: hur ofta i veckan rider ni??

Teppis skrev:
Vadå lite? Den hästen kanske mår jättebra av att ridas så lite. Min går 3-5 dar i veckan och han mår inte ett dugg dåligt av att få vila sig nån dag. Varannandagsträning är den mest skonsamma.

Hon skulle må bra av att ridas mer. Det har blivit väldigt lite ridning i år p g a snö och is, och nu är det en massa livsfarliga hål i vägarna.

Jag borde rida 3 hästar om dagen.
Men det blir väl 2 hästar 2ggr/vecka och 1 häst 3ggr.
Vilket borde bli 7ggr på 5 dagar när det borde vara 21ggr på 7 dagar.
Aja, nu så blir det ljust och varmt och då så orkar jag nog rida mera.

Det är i alla fall 3 hästar som borde ridas 5 ggr/vecka var och så 3 till som jag borde rida någon gång i veckan.
Och så ytterligare en som borde markarbetas varannan dag för att sättas igång.

Hehehe, såna där booooorde har jag oxå.:angel:
Just nu fuskar jag och har släphäst....2in1 liksom. Perfekt vid många booooorde....

Jo jag skall nog ta den där som borde markarbetas på släp.
Det skulle ju lösa en del.

jag rider ungefär 5 - 6 dagar i veckan.
över vintern nu har det mest blivit uteritter och
tränar dressyr på grusvägar osv.
nu när snön är borta, har vi kommit i gång och rida för
tränare 1 gång i veckan, sedan blir det 2 - 3 dagar uteritt
sedan markarbete självständigt i paddock/longering/löshoppning/tömkörning 1 - 2 gånger i veckan.
sedan får man ju ta veckan som den kommer, men jag försöker
hålla schemat så här :)

molvi

Hej !

Jag arbetar mina hästar 5,6-7 dagar i veckan ;) Bliki löslongerar jag rätt ofta, blandat med ridning. Nasi rider jag mest, longerar också. Antalet gånger jag är i stallet i veckorna beror mest på skolan, men jag är där så mkt som möjligt :)

rider oftast oftast 5 dagar i veckan och longerar/tömkör 1 gång i veckan och en vilodag. ibland får han två vilodagar...

Under snötiden har jag mest ridit ut men nu när volten går att använda blir de ca 50/50. och ibland rider jag fram och skrittar av ute om jag tränar på volten...

Jag rider ca 4-5 dagar/vecka. Det beror lite på hur jag jobbar (jobbar skift så det varierar friskt från vecka till vecka), hur de inplanerade lektionerna, kurserna och tävlingarna ligger och hur hästen känns.

Just nu har vi ett lite extremt schema framöver (från lördag nr 2...). Så här har det sett ut sedan i fredags:

Fredag: lätt arbete (tex longering, lätt uteritt, ridning barbacka på vägarna runt stallet)
Lördag : lätt arbete
Söndag: dressyrarbete (ridning i ridhus/paddock med stark betoning på korrekt tölt och form och mjukhet i hästen)
Måndag: ledig
Tisdag: ledig
Onsdag: passträning (uppvärmning i ridhus/stallbacken/ridbana eller liknande och sedan iväg till vår passträcka där vi tränar pass)
Torsdag: Longering i ridhuset (involverar även en del NH-träning)
Fredag: ledig
Lördag: Lektion för tränare 1
Söndag: 2 lektioner för tränare 1
Måndag: Tävling i F1
Tisdag: ledig
Onsdag: ledig
Torsdag: lätt arbete - uteritt med galopprace
Fredag: ledig
Lördag: 2 lektioner för tränare 2
söndag 2 lektioner för tränare 2

Egentligen ska vi rida lektion på onsdagen mellan lektionerna också, men jag tror att det blir lite för mycket för pålle så vi hoppar nog över den.

Jag har upptäckt att min häst svarar väldigt bra på att få vila 2-3 dagar i sträck, men han blir uttråkad och tycker livet är pyton ifall det blir längre än så. Min häst behöver få känna att han är den enda hästen matte rider och "bäst i världen" samtidigt som man måste ta hänsyn till att han är 16 år och hans kropp har utsatts för hårda krav på tävlingsbanan hela hans liv.

Men det kan nog vara annorlunda beroende på vilken häst man har.

Filippan skrev:
Jag brukar rida typ 4-5 dagar i veckan, han vilar 1-2 dagar i veckan o så tömkör/löshoppar jag honom 1-3 gånger i veckan, det är lite olika från vecka till vecka.
Arbetar honom mest ute, är på ridbana när jag rider lektion o kanske någon mer gång i veckan.

Jag brukade också tömköra min häst, men jag och min dumbom har varit lite slarviga med det. Där jag har min häst har vi bara en liten bana, men det går bra i alla fall.
Det skulle vara jättebra för honom om vi kom igång med det igen.

hejsan!min häst får vila två dagar i veckan.jag rider mest i skogen.men nu ska jag börja träna så då blir det två dagar i padock en dagen för tränare och andra för mig själv.så det blir ju tre dagar i skogen:)

Jag rider mina tanter 3-6 ggr/vecka beror heeelt på vilket väder de e :) blir mest ut å lufsa i skogen iaf med den ena för hon stackarn fick ingen utbildning alls som liten och kan bara springa typ men hon e söt ändå den andra försöker jag väl jobba 1-2 ggr/vecka med och sen utöver det går vi till grannen (Johan Häggberg) eller vad han nu heter med jämna mellanrum å jobbar lite extra :)

Det blir allt mellan 0-5 dagar i veckan. Jag jobbar oregelbundet, lite mindre ena veckan, en jäkla massa nästa osv. Men för det mesta blir det nog minst två dagar i veckan i alla fall.

Några borde eller måste har varken jag eller hästen, det skulle vi inte alls må bra av, vi tar det som det kommer.

Nu när det blivit så pass ljust att man hinner rida även de dagar man jobbar har det ju blivit lite mer och jag ska försöka hålla igång honom lite nu så han kan hålla formen i sommar så han inte ska :rofl: fram...

Man måste ju tänka på att se till individen, man kan aldrig säga att SÅ många dagar SKA man rida, det beror ju helt på i vilket utbildningsstadie man är samt allmäntillståndet på kusen (muskler, kondis, dagsformen...).

1-7 ggr i veckan/varierande under året
behöver medryttare till en häst då skulle det bli lite
oftare få se om jag slänger ut en annons men man är ju så kräsen :( :D

Hästarna trivs som det är nu också.
En är en gammal ridskolehäst och en är en gammal tävlingshäst.
Gammal å gammal 16 och 17 år är de.

Svalan skrev:
Jag brukade också tömköra min häst, men jag och min dumbom har varit lite slarviga med det. Där jag har min häst har vi bara en liten bana, men det går bra i alla fall.
Det skulle vara jättebra för honom om vi kom igång med det igen.

Tömkörning är super! Det är både nyttigt o roligt! Särskilt nyttigt för de hästar som behöver bygga mer ryggmuskler.
Jag tömkör alltid ute i naturen, det är mycket roligare än på bana tycker jag ;)

Jag har kommit till en bekvämlighetsålder då jag struntar i att rida om det är för dåligt väder. Annars rider jag 5-6 dagar i veckan. Mycket i skog o mark. Hästen får lång underläpp om jag harvar för mycket på bana.

Filippan skrev:
Tömkörning är super! Det är både nyttigt o roligt! Särskilt nyttigt för de hästar som behöver bygga mer ryggmuskler.
Jag tömkör alltid ute i naturen, det är mycket roligare än på bana tycker jag ;)

Tack, för det jättbra tipset, Filippan! Det ska jag tänka på nästa gång jag ska tömköra!:) ;)

Svalan skrev:
Tack, för det jättbra tipset, Filippan! Det ska jag tänka på nästa gång jag ska tömköra!:) ;)
jag brukade jogga med en häst som jag hade innan, får ju både häst och matte motion.

I går tömkörde jag min nya häst för första gången, han skötte sig exemplariskt så jag gissar att någon gjort det med honom tidigare...

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
1 227
Senast: Ananazen
·
Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 853
Senast: Sel
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 471
Senast: Smurfoff
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 549
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar