Lägger tråden här eftersom min tjej är Island(skorsning) vet inte vad det är i henne mer men hon ser ut som en Islänning i kroppen.
Hon är nu sex år och inriden i somras vad jag vet, hon har inga papperr, det enda jag vet är att föregående ägare köpte henne på en marknad i Danmark och att hon började ridas i somras.
Hur lägger ni upp träningsplanen?
Hon var i underhull när jag köpte henne i höstas och vi red lugnt ett par månader, hon behövde landa (varit på många platser och olika stall så det kändes som om hon behövde finna sig tillrätta i lugn och ro) sedan har hon fått vila helt i drygt två månader pga av att jag blev opererad.
Min fundering är:
"Träning" en dag varannan vecka, mest för att känna på lite och kolla vad hon kan. Blir seriösare allt eftersom konditionen förbättras.
Klättring tyngre backar en dag/ vecka
Konditionsträning (vilket innebär skritt en dryg timme nu i början, hon har verkligen ingen kondis)
Intervallträning, först trav sedan även i galopp en dag/vecka.
Lättare backar en dag/vecka
Det blir alltså ridning fyra dagar/ vecka.
Den vecka det inte är träning så rids hon en timme varierat backar/intervall.
Vill ju ha vilodagar emellan så hon kan bygga muskler, men blir det för många?
Vilket är bäst, rida en dag och vilodag nästa eller vilodag två dagar i rad.
Jag vill ju ha en hållbar häst för lång tid framöver och vill inte gå för fort fram därför frågar jag er "Islandsfolk" hur ni brukar göra.
Tack på förhand
Hon är nu sex år och inriden i somras vad jag vet, hon har inga papperr, det enda jag vet är att föregående ägare köpte henne på en marknad i Danmark och att hon började ridas i somras.
Hur lägger ni upp träningsplanen?
Hon var i underhull när jag köpte henne i höstas och vi red lugnt ett par månader, hon behövde landa (varit på många platser och olika stall så det kändes som om hon behövde finna sig tillrätta i lugn och ro) sedan har hon fått vila helt i drygt två månader pga av att jag blev opererad.
Min fundering är:
"Träning" en dag varannan vecka, mest för att känna på lite och kolla vad hon kan. Blir seriösare allt eftersom konditionen förbättras.
Klättring tyngre backar en dag/ vecka
Konditionsträning (vilket innebär skritt en dryg timme nu i början, hon har verkligen ingen kondis)
Intervallträning, först trav sedan även i galopp en dag/vecka.
Lättare backar en dag/vecka
Det blir alltså ridning fyra dagar/ vecka.
Den vecka det inte är träning så rids hon en timme varierat backar/intervall.
Vill ju ha vilodagar emellan så hon kan bygga muskler, men blir det för många?
Vilket är bäst, rida en dag och vilodag nästa eller vilodag två dagar i rad.
Jag vill ju ha en hållbar häst för lång tid framöver och vill inte gå för fort fram därför frågar jag er "Islandsfolk" hur ni brukar göra.
Tack på förhand