Hur ofta hur länge och hur rider ni era unghästar?

TinyWiny

Trådstartare
Lägger tråden här eftersom min tjej är Island(skorsning) vet inte vad det är i henne mer men hon ser ut som en Islänning i kroppen.

Hon är nu sex år och inriden i somras vad jag vet, hon har inga papperr, det enda jag vet är att föregående ägare köpte henne på en marknad i Danmark och att hon började ridas i somras.

Hur lägger ni upp träningsplanen?

Hon var i underhull när jag köpte henne i höstas och vi red lugnt ett par månader, hon behövde landa (varit på många platser och olika stall så det kändes som om hon behövde finna sig tillrätta i lugn och ro) sedan har hon fått vila helt i drygt två månader pga av att jag blev opererad.

Min fundering är:
"Träning" en dag varannan vecka, mest för att känna på lite och kolla vad hon kan. Blir seriösare allt eftersom konditionen förbättras.

Klättring tyngre backar en dag/ vecka

Konditionsträning (vilket innebär skritt en dryg timme nu i början, hon har verkligen ingen kondis)

Intervallträning, först trav sedan även i galopp en dag/vecka.

Lättare backar en dag/vecka

Det blir alltså ridning fyra dagar/ vecka.

Den vecka det inte är träning så rids hon en timme varierat backar/intervall.

Vill ju ha vilodagar emellan så hon kan bygga muskler, men blir det för många?
Vilket är bäst, rida en dag och vilodag nästa eller vilodag två dagar i rad.

Jag vill ju ha en hållbar häst för lång tid framöver och vill inte gå för fort fram därför frågar jag er "Islandsfolk" hur ni brukar göra.

Tack på förhand:bow:

Sv: Hur ofta hur länge och hur rider ni era unghästar?

Ok träningschemat i övrigt då?

Det var ju inte meningen att jag skulle köpa unghäst:angel: ägarna trodde hon var nio, men sen visade det sig att hon bara var fem:o och då sex i år.
Jag har noll erfarenhet av unghästar:crazy:

Jag red in min fyraåring i somras, hon bör väl vara i samma läge som din pålla- fast året yngre då.

Jag har precis börjat rida henne mer än varannan dag. Tidigare tillämpade jag det som ovanstående säger- varannandagsprincipen. Jag själv tycker inte om att lägga upp scheman, att planera vad man skall göra vilken dag osv. Jag vet vad vi behöver få in i träningen och tar sedan dagarna som de kommer. Viktigt är att lyssna på hästen, vad hon säger om det ni gör. Vissa dagar är som gjorda för ett riktigt koncentrerat inlärningspass medan andra dagar passar det bättre att "busa" fram kondition/intervall och kanske kombinera med nån klätterbacke. (Vi busade idag efter flera pass med inlärning/koncentration, o shit vad kul vi hade! När vi kom hem var fortfarande hennes framåtanda på topp :love: )

De delar du valt ut är bra att ha med i träningen, men ta det som det kommer. Både du och hästen skall ha lusten att jobba, inte känna det som ett måste för att schemat säger så. Men jag hade nog lagt med "dressyren"/inlärningen av nya övningar lite oftare, fast under korta pass, kanske mitt i en ridtur. Väv ihop träningsbitarna så det blir varierat på ridturerna, det gör jag och jag känner att min häst iaf har fått mycket arbetslust och framåtanda.

Lycka till med träningen, glöm inte uppdatera hur det går! :)

Tack för ditt svar:bow:

Ja det enda som är fast till särskild dag är "träningen" annars beror det på dags formen.

Jag rider henne oftast i form och börjar lägga in små sneddningar över vägen, tyvärr har vi ingenstans att rida dressyr "på riktig" utan det blir på uteritterna.

Tanken är att träna en gång i veckan sedan när hon är i kondition, nu är det mest för att kolla ridhuset, transport, lämna kompisen och träffa andra hästar, kolla av mitt eget ledarskap (som ju blir sååå mycket tydligare när man kommer bort) och givetvis kolla av vad hon kan.

Jag bor i ett område med mycket backar i varierande svårighet och underlag, (vi skulle kunna rida i flera timmar utan att det blir flackt, bor på ett berg) och jag märker att när vi har klättrat "tufft" så behöver hon en vilodag mer än när hon bara gått lättare backar, eller har haft intervallträning.

Framåt anda har hon hur trött hon än är:love: hon kan pusta en stund och sedan finns´det alltid mer att upptäcka i hennes ögon;) mer instruktioner att lyssna till och förstå, och bli mallig för när man gör rätt;)

Jag märker att den "ofrivilliga" vinter vilan har gjort henne gott, nu är hon frimodigare och inte alls hämmad som jag upplevde att hon var lite i början, nu är allt roligt och jag hoppas att jag kan få henne att fortsätta känna så:love:

Det enda problemet är att det är svårt att stå stilla vid uppsittning, men med träning kommer väl det med!

Läs senaste Islandshästen (tidningen) där det står om varannandagsridning.

Jag rider min var 3:dje dag, det är vad hennes huvud orkar. då rider jag 15.20 minuter rakt fram. Är det hårt underlag kör vi tölt-skritt. Är det mjukt och kuperat kör vi skritt trav.
Ibalnd longerar jag och ibland kör jag henne.

Har en femårig hingst som rids typ 4-5 dagar i veckan. Mestadels i skogen då han dör på ridbanan och ca 20-30 min. Mycket varierat. Tränar lite sidförande, galoppfattningar, övergångar m.m.

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 541
Senast: Cambrie
·
Kropp & Själ Är det någon här som har varit med om liknande eller har några tankar? Jag tror att jag börjar bli utbränd av "bara" vardagen. O_o Och...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 530
Senast: Habina
·
Övr. Hund Behöver akut hjälp! Vi har köpt en valp (8 veckor, storpudel) som vi bara har haft några dagar men det visade sig direkt när vi fick...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
16 374
Senast: Pudelägare
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 268
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar