Hur ofta händer...

maria85

Trådstartare
...det att veterinär har fel vid en dräktighetsundersökning?
Anledningen till att jag frågar är att vi dräktighetsundersökte vårat sto för några veckor sedan (runt 70 dygn efter inseminering) då hon visat brunst, veterinären undersökte med ultraljud och gick in och kände på livmodern men kunde inte hitta något foster.
Min mamma tror dock att stoet är dräktigt då hon fortfarande beter sig lika "fjantigt" som när vi visste att hon var dräktig. Det här är ett sto som i vanliga fall är rätt bossig i hagen och kan vara lite grinig, men hon har inte uppvisat något sådant beteende sen hon inseminerades.
Min mammas tvivel förstärktes ytterligare när hon pratade med spermaimportören för att berätta att stoet resorberat så att vi inte skulle betala någon 90-dygns avgift, och spermaimportören frågade om hon var riktigt säker och sa att det faktiskt hänt att det dykt upp ett föl på vårkanten även fast veterinären inte kunnat se något foster vid undersökningar på hösten.
Så hur stor är chansen att en veterinär missar ett 70-dygn gammalt foster vid undersökning? Som det är nu funderar vi på att göra en till undersökning närmare jul för att vara på den säkra sidan, det skulle ju vara himla trist om vi bantar stoet hela våren om den runda magen beror på att hon är dräktig.
Tror ni att det finns någon chans att fostret finns kvar, eller är en andra undersökning att kasta pengarna i sjön?

Sv: Hur ofta händer...

klart de kan hända, en veterinär är inte mer än människa..men vet inte hur ofta de händer.
att kolla henne igen kostar ju inte så förfärligt myckeo dessutom kan ju Anna åka hem till er o kolla då hon har mobilt ultraljud.
Maria o syrran ska kolla sina ston oxå o då ska ju anna ändå dit... du kunde ju kolla om ni fick vara med där så blir de mindre pengar.. o då behöver ni bara åk a in till ljusdal (lillhälle).
bättre o vara riktigt säker o kolla en extra gång.

Hej

Jag lät kolla mitt sto på dygn ca 65 när jag ändå var in med fölet till klinik. Tänkte spara en resa.
Min ord. vetr. hade semester och en annan vetr. kollade stoet med ultraljud. De kunde inte avgöra om hon var dräktig.
De frågade mig: Vet du om säkert att hon varit dräktig?
Hon var då kollad både på 18 och 35 dygn och var dräktig båda gångerna.
Men gissa om jag blev nervös.
De sa att det kunde ju också vara så att urinblåsan var full, därför såg de inget.
Jag pratade senare med en annan vetr som sa att det kan vara svårt att se med ultraljud när det är såpass långt gånget. "äggblåsan" är så stor då att den inte "täcks" av ultraljudsscannern. Dessutom "lägger" sig "blåsan" längre ner i buken efter ett visst antal dygn och ultraljudet når inte så långt ner.

Så jag åkte även på 90 dgr, då var min vetr. tillbaka och undersökte både rektalt och ultraljud och fick konstaterat att hon var dräktig. :)

Åk in och gör en ny undersökning så kan du sova gott på nätterna...finns inget värre än ovetskap

Ak in igen!!

En veterinar jag kanner val, som annars ar jatteduktig, sa att grannens sto inte var draktig forra aret. Stoet fick ga ute pa bete med de andra stona i alla fall, och gissa om det inte kom en folunge i mars nar den skulle komma. :)

Ibland kan veterinarer gora fel, men med storsta sannorlikhet ar det sa att ditt sto inte ar draktig. Ak in i alla fall sa att du kan sova gott om natten.

Det blir nog en till undersökning då, även om jag är rätt övertygad om att det inte blir nåt föl till våren (med tanke på att hon brunstat också). Är det lättare för veterinären att se/känna fostret när det blivit lite större? För i såfall kanske vi ska vänta några veckor?
Jag har mycket stort förtroende för den här veterinären och har svårt att tro att hon skulle göra något misstag, men det verkar ju onekligen som att det kan vara riktigt svårt att avgöra om ett sto är dräktigt eller inte, så det är ju möjligt att hon inte hade rätt den här gången... Känns dock dumt att hoppas för mycket, bättre att blicka fram mot nästa säsong då tror jag. Vi fick löfte om rabatt från spermaimportören om vi valde hingst ur hennes program nästa år också, så det blir antagligen ett nytt försök!

ja usch..sådär var det för mig förra året...mitt sto var konstaterat på 55 dygn (då såg dom iallafall på ul ) men fick ingen fölis .....jagtog både blodprov och rektalundersökning på våren och hoppades in i det sista, men inget föl
Igår var jag o kollade henne på 93 och hon är iallafall dräktig nu...men man blir nojjig...

Det händer allt. En väninna till mig betäckte sitt sto och påstods vara tom på 90 dygn. Väninnan startade nån MSV FT på hösten och red som vanligt fram på vårkanten tills stoet plötsligt lade på hullet. Denna häst ser normalt ut som en Whippet i kroppen. Det kom ut ett litet stoföl sen i maj. Bättre så än tvärtom. Men synd om stoet. Fölet kan sjunka ned så att det kan vara svårt att se det på UL tydligen.

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 383
Avel Jag har ett sto, som haft två föl innan jag köpte henne. Lätta fölningar, friska föl och stoet gillar att vara mamma/dräktig. Jag...
Svar
17
· Visningar
2 326
Senast: tanten
·
Avel Okej. Mitt sto 10 år inseminerades i våras med fryst. Haft föl tidigare. Ringde till stationen och frågade vad dom tyckte och dom sa att...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
8 486
Senast: em-pirre
·
Avel På ultraljud dygn 50 upptäcks tvillingdräktighet på ett av våra ston. Ultraljudad 2 ggr innan detta på annan station (dag 17+30) och då...
Svar
13
· Visningar
2 764
Senast: Packipim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Svamp?
  • Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10