Hur ofta ge katten mat?

G

Gullegrisen

Hur ofta matar ni era katter, om ni inte har maten liggandes framme hela tiden?
Har fått veterinär foder till våran ena katt och han ska ha 35-40g om dagen.
Hur bäst dela upp det om dagen? Kan inte låta allt ligga framme.

Sv: Hur ofta ge katten mat?

Min honkatt går på diet och får 42gram/dag.
Hankatten behöver så mycket mat han bara kan få annars går han ner direkt.
Så jag fick rådet om att fodra så ofta jag bara kan.
Är jag ledig så blir det ca 5 ggr/dag, och när jag jobbar så blir det ca 3-4ggr/dag.

Okej! Så du delar helt enkelt upp det i små portioner?
Vi har en till liten katt hemma som vill ha mat hela tiden, och ja, eftersom den äldsta troligen har matallergi får han inte äta den vanliga maten. Så vi kan inte ha mat liggandes framme, så den lilla kollar vi om han är hungrig flera ggr om dagen. Men jag får sånt dåligt samvete när den äldsta inte kan få mat när han vill, tycker 35 g är så lite ):
Men självklart så följer jag det veterinären sa.

Mina får 3 gånger om dagen. På morgonen, vid middagstid och innan jag går och lägger mig.

Okej! Så du delar helt enkelt upp det i små portioner?
Vi har en till liten katt hemma som vill ha mat hela tiden, och ja, eftersom den äldsta troligen har matallergi får han inte äta den vanliga maten. Så vi kan inte ha mat liggandes framme, så den lilla kollar vi om han är hungrig flera ggr om dagen. Men jag får sånt dåligt samvete när den äldsta inte kan få mat när han vill, tycker 35 g är så lite ):
Men självklart så följer jag det veterinären sa.

De vänjer sig normalt sett rätt snabbt med regelbundna mattider, jag skulle själv inte passat upp den andra katten utan låta den anpassa sig till de nya rutinerna. Men det är svårt i början, det brukar kunna vara lite gnälligt de första dagarna.

Mina får mat morgon och kväll. Enklast så. De är artiga nog att inte väcka mig om jag sover längre än vanligt. Har däremot väcklarklockan ringt och jag inte har gått upp, då är de på mig.

Jo, det blir ju inte mycket mat per gång, men dom får en chans att äta upp varje gång dom blir fodrade och då vet jag ju hur mycket hankatten får i sig uner dagen. :)
Det är var lite jobbigt i början för honkatten som då ska ha mindre mat. Men hon lärde sig snabbt vad som gäller. När hon ätit upp och inte den andra så lägger hon sig nån meter ifrån honom och tittar på honom. Sen när han har ätit upp så går hon gärna fram för att se om han har råkat lämna något men gör han det så plockar jag bara bort skålen. :)

Jag vet inte direkt vad som är att anse som bäst, men min katt får i regel mat tre gånger om dagen. Tiderna kan variera en del, men jag försöker ge ungefär morgon-middag-kväll när jag kan.

Mina 4 katter har fri tillgång till mat och vatten.
Har 3 skålar och fyller på när det är tomt då jag har 2 1 åringar som små äter hela tiden, 1 3 åring som äter morgon och kväll och 1 6 åring som måste äta när han känner sig hungrig annars spyr han.

Så det är enklast för min del att ha det så.

Jag har fri tillgång till mina 5 katter och de äter precis så mycket som rekomenderas enligt förpackningen, ibland lite mer och ibland lite mindre beroende på årstid, väder och aktivitet. 4 av mina katter är kastrerade. Alla är i gott hull och är fria att gå ut om de vill. De är 2-5 år gamla. En har 2 ungar på 7-8 veckor.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
812
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Min älskade, älskade katt har blivit illa biten av grannens j*vla okastrerade hankatt och ligger nu hemma med drän i frambenet/bringan...
2
Svar
22
· Visningar
1 542
Katthälsa Har en super senior till katt vars klor börjar bli ett problem där hon får sår på öronen av dom när hon kliar. Jag har aldrig klippt...
Svar
6
· Visningar
566
Senast: MJLee
·
Katthälsa Hur fodrar ni helst om ni kan välja? Antal måltider per dag? Hur ofta? Jag har tänkt att jag vill försöka ge Ping mat fler gånger per...
2
Svar
23
· Visningar
1 647
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar