hur ofta duchar ni era hästar?

P

Pontiac

Hejsan svejsan! :banana:

Hur ofta duchar ni era hästar? Jag har min häst i ett stall där det inte finns varmvatten, så jag kan inte ducha min häst på vintern. :(
Men jag undrara hur ofta ni tvättar era hästar?

Hoppsan galloppsan!

Sv: hur ofta duchar ni era hästar?

har lyckan att stå i ett stall med duschspilta, så min lilla pålle får duscha om han har jobbat sig ordentligt svettig (och det inte är jättekallt ute eftersom han oftast släpps ut i hagen efteråt) Det är lite olika på hur ofta det blir, ibland några gånger i månaden och ibland kan det dröja flera veckor mellan gångerna... på sommaren står jag i ett annat stall utan dusch, men jag ska koppla in en slang till vattenblandaren så jag har möjlighet att spola av han ute om han blir väldigt svettig.

Jag duschar min före tävling och när han är jättesvettig, men försöker att undvika att bada honom på vintern.

Endast inför tävling/utställning...i övrigt behöver dom sitt stöv och naturliga pälsfett för att klara vinterkylan eftersom mina går ute otäckade. Blir dom svettig på vintern skrittas, borstas och torkas dom av tills dess att dom börjat torka inifrån huden och sen släpps dom ut. Då brukar dom lägga sig i snön och själva gnida av sig svetten.

knapp

"Suckar" bada hästar är inte det roligaste jag vet, man blir ju sâ blöt själv. Stallets 2 skimmlar duschar före varje tävling, dom andra brukar jag tvätta ben, fötter o svans pâ pâ vintern. Pâ sommaren blir det oftare och dâ hela hästen. Sedan blir dom ju mkt svettiga ibland efter träning och dâ duschar dom. Idag har jag badat en som dom kommer o tittar pâ frân Amerika i morgon, ska säljas för en STOR slant......arma krake säger jag efter att ha jobbat ihop med en amerikan (som har varit en av Amerikas 5 bäst betalda ryttare och tycker att Mc Lain är en toppenkille:eek: ) suckar igen, jag är sâ trött pâ "proffsen" ibland

Mina hästar duschat alltid före en tävling, vare sig det e sommar eller vinter, men jag har alltid gjort så att jag annvänder lagom varm vatten som jag offtast hämmtar i hinkar eller likande, eftersom vi bara har kallt vatten i stallet och så annvänder jag Linement schampo som inte är lika viktigt att få helt bort ur pälsen. mkt enkelt och dom blir verkligen rena. Sen så har jag alltid hästarna heltklippa, vilket underlättar deras torkning osv.

Offtast görs detta på kvällen, så dom slipper gå ut efter det.

har kallstall & inte tillgång till varmvatten, så vintertid blir det inga duschningar, men oftast behövs inte det heller. så det blir kanske en helkropps duschning 1-2 gånger per år & då sommartid eller när det är varmt ute, men är hästen svettig eller smutsig på något speciellt ställe så svampar man ju av dom ibland.

Har inte tillgång till varmt vatten och dusha i kallvatten tror jag inte blir så populärt när det är kallt ute:p Dom brukar få dusha en gång under sommaren i alla fall. Ibland blir det flera, men oftast svampar jag bara av dom under sommarn om dom är svettiga.

Duschar aldrig min häst. För det första har hon inte några vita partier alls nästan (bara bläs). Sen om hon blir svettig låter jag det torka sen ryktar jag bort det, hästen bli jättefin i pälsen av det o då behöver man aldrig duscha dom. Är hon verkligen JÄTTEsvettig o jag inte har tid o vänta på att det ska torka svampar eller spolar jag av henne.

Har aldrig gjort hittills. Hon är 6 år i maj. :D
Har dock tvättat av benen några gånger.
Och om vi skulle på tävling kan väl tänkas att jag (kanske) skulle göra det.

Nån gång på sommaren oftast. Blir hon svettig på vintern svampar jag av henne istället och sätter på ett bra täcka som andas ordentligt. Tvättar alltid svans och strumpor samt bläs före tävling. Behöver du verkligen duscha hästen? Det är ju faktiskt inget man måste göra. Svampa av en svettig häst brukar duga fint på vintern :D

Duscha din häst under varma sommardagar istället :D

Pontiac skrev:
Hur ofta duchar ni era hästar?

Jag spolade av min häst efter svettiga ridturer på sommarhalvåret - hon blev lätt svettig och tycket det var jätteskönt att bli avspolad med kallt vatten. Samtidigt som hon blev nedkyld i hettan.
Det blev alltså flera ggr i veckan.

Men DUSCHA henne med tvål o sånt? Det gjorde jag kanske en gång om året... Nån gång på sommarhalvåret.

(hon finns inte längre, därför talar jag om henne i dåtid)

Vi har en utespolplats och en spolspilta, så jag duschar inte hästen alls på vintern, benen vid något enstaka tillfälle (i onsdags kunde jag faktiskt duscha av benen utomhus, vårväder) men när det blir geggigare så blir det ju daglig tvätt av ben och mage.
sen brukar jag duscha av honom (utan shampoo) en gång varannan vecka på sommaren, ska nog använda äppelcidervinäger i sommar, det ska stöta bort mygg och knott och sådant.
shampoo-tvättning blir det före tävling och ev. bortaträning.

Vi har spolspilta med varmt och kalltvatten. Min får duscha när han jobbats ordentligt svettig. Jag brukar inte stå och duscha hästen bara för att han är smutsig, det känns onödigt.

ja alltså vi har varm och kallvatten.
och blir han svettig duschas han såklart av, beroende på hur svettig han är shamponerar jag honom. det ser jag mer som en självklarhet så jag tänkte inte på det :p

Aldrig på vintern (= oktober-maj, ungefär).

På sommaren duschar jag av honom varje gång han blivit svettig, dock enbart med vatten.

P.g.a. sommareksem tvättar jag ur man och svans med grönsåpa ca en gång i veckan på sommaren, men schamponerar aldrig hela hästen.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
821
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 162
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 803
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 440
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama