Hur ofta behöver ungarna äta?

Fideli

Trådstartare
Är lite orolig för mina kattungar...
De är två veckor gamla och mamman lämnar dem ensamma väldigt långa stunder nu, igår gick hon ut vid 9-tiden och kom inte hem förrän vid 20-tiden (och då fick jag leta rätt på henne och bära hem henne).
Jag har haft kullar två gånger tidigare, med andra mammor, och de har inte lämnat ungarna så långa stunder, åtminstone inte förrän de är ca 5-6 veckor.

Ungarna växer som de ska och är pigga och krya och magarna är precis så där runda och goa som kattbebismagar ska vara, så jag oroar mig kanske i onödan, men jag skulle ändå vilja veta om det verkligen är normalt att mamman lämnar ungarna så länge när de är så unga.

Sv: Hur ofta behöver ungarna äta?

Varför låter du mamman gå ut? Det hade jag aldrig vågat, om hon blir överkörd/försvinner/whatever så står du där sedan med en kull kattungar som du måste nappa 10 veckor framåt... dessutom ökar nog sjukdomsrisken rejält om mamman råkar dra med sig något som kattungarna sedan blir sjuka av.

Är ingen expert på detta, men så länge har inte mina kattmammor varit borta från sina små. Hon kanske inte är en så bra mamma, svårt att veta om det är hennes första kull.
Men jag tror kanske inte att du behöver vara orolig, så länge de är runda o fina. Men kan du inte låta bli att släppa ut henne om du är orolig, kanske bättre att vara på säkra sidan. :)
Hoppas det går bra och lycka till med de små sötingarna.

Jag bor ute på landet och mamman är van vid att kunna gå ut och in som hon vill. Detta är hennes andra kull (den första fick hon hos sin tidigare ägare, han sa att hon var en väldigt bra mamma).

De första dagarna var hon väldigt beskyddande och lämnade inte bädden ens för att äta eller dricka, jag fick hålla fram mat- och vattenskålen, för hon ville inte kliva ur bädden. Om man försökte titta på ungarna så lade hon svansen och tassarna över dem och att peta på dem var inte att tänka på, men när de var tre dagar gamla så tyckte hon tydligen att faran var över och började gå ut. Och nu lämnar hon dem som sagt väldigt långa stunder.

Idag har hon dock utegångsförbud, hon får gå ut en sväng ikväll när jag kommit hem från jobbet bara. Ska nog försöka göra så resten av veckan också.

Fast även om hon är van vid att gå ut och in som hon vill, så blir det ju givetvis annorlunda när hon har kattungar. Jag hade inte låtit henne gå ut alls, vad gör du om hon försvinner? Ungarnas immunförsvar är dessutom långt ifrån tillräckligt om mamman skulle bära med sig något hem som de skulle bli sjuka av.

Varför håller du henne inte inomhus?

Gå ut en sväng i kväll? Hur vet du att hon kommer in igen? Inte så kul om hon inte gör det och du kanske inte kan fånga henne. Ligga o oroa sig om man ska upp o jobba nästa dag är nog ingen höjdare.

Fast även om hon är van vid att gå ut och in som hon vill, så blir det ju givetvis annorlunda när hon har kattungar. Jag hade inte låtit henne gå ut alls, vad gör du om hon försvinner? Ungarnas immunförsvar är dessutom långt ifrån tillräckligt om mamman skulle bära med sig något hem som de skulle bli sjuka av.

Varför håller du henne inte inomhus?

Är verkligen dagens katter så sönderavlade att de inte klarar av att vara utomhus? Jag menar, det finns massor av kattungar som fortfarande föds och växer upp på höskullen ute på gårdarna, de verkar ha tillräckligt med immunförsvar för att klara att mamman är ute och jagar på fälten.

Självklart skulle det vara skönt om mamman var inomhus längre stunder, men för en katt som är van vid att vara ute och som blir ganska upprörd om hon blir instängd, så känns det som djurplågeri att stänga in henne i tre månader. Det är förstås skillnad med katter som trivs med att vara inomhus.

Jag tror att mina katter har ett väldigt bra kattliv, de bor i ett litet hus ute på landet. Under vår, sommar och höst står alltid ett fönster på glänt så de kan gå in och ut som de vill, på vintern vet de att de kan be någon av grannarna att släppa in dem (min dörr är alltid olåst). De får bra mat, är vaccinerade, öronmärkta och självklart försäkrade.

Det jag ville ha svar på var; Hur ofta måste kattungar, 2 veckor gamla, äta?

Jag förstår inte varför det alltid måste bli sådana här diskussioner om att katter ska minsann hållas inomhus eller rastas i sele och alla katter som inte vunnit pris på kattutställning ska kastreras. (Kan ju tillägga att mamman är renrasig norsk skogskatt, men pappan är bara 50% skogis, så jag har alltså avlat bastarder, hemska tanke!)

Kattungarna behöver ha mat med betydligt tätare intervaller än så. Du får helt enkelt hålla henne inne.
Vad gör du om hon blir överkörd eller försvinner iväg?

Har du henne på P-piller? Hon kommer med all säkerhet löpa om snart och ge sig iväg för att leta hane och snart få en kull till. Varken shysst mot mamman eller ungarna..
Nej, jag förstår att vissa människor anser att katter bör gå ute, vissa anser annat men föder man upp katter ska man i alla fall ta det ansvaret över dem under tiden man har kattungar. Kattmamman borde inte släppas ut under den tiden hon ger di.

Tack för ditt svar, det var just det med ät-intervallerna jag ville veta. Och om jag måste stänga in mamman för att ungarna inte ska svälta ihjäl, så gör jag ju givetvis det. Men inte för att någon tror att ungarnas immunförsvar är för dåligt, den andra katten går ju ut och in och även jag själv, så det är ju lika stor risk att vi drar med något in. Och som sagt, det är nog fortfarande fler katter som föds i hölador än hos raskattuppfödare...

Nej, jag har inte börjat med p-pillren än, jag trodde ungarna kunde ta skada när de är så små, men jag läste på att annat forum att det inte är så, så nu blir det p-piller igen och efter att ungarna är avvanda kommer jag förmodligen kastrera mamman. P-piller är ju inte så nyttigt och jag har ingen lust att få flera kullar om året.

Nej precis, det kan faktiskt vara bättre att ge mamman p-piller när hon har små ungar, just för att ungarna kan få diarreé och bli sjuka av mammans mjölk då hon löper, det är bra att undvika.

Jättebra att hon ska kastreras, som du säger har ju P-piller väldigt många biverkningar och är ju inte heller en särskilt säker P-metod för kissar.
Hoppas uppväxten går bra för dem. :D

Självklart skulle det vara skönt om mamman var inomhus längre stunder, men för en katt som är van vid att vara ute och som blir ganska upprörd om hon blir instängd, så känns det som djurplågeri att stänga in henne i tre månader. Det är förstås skillnad med katter som trivs med att vara inomhus.

Det jag ville ha svar på var; Hur ofta måste kattungar, 2 veckor gamla, äta?

Men ingen har väl påstått att du ska ha katten inne i 3 månader. Om ungarna är 2 veckor nu så kan det väl max röra sig om 4 veckor som du behöver ha koll på mamman.

Man får inte ta kattungar från mamman förrän de är 12 veckor = tre månader, det var det jag tänkte på.

Om man ska hålla mamman instängd enbart för diandets skull, så är det ju klart att ungarna klarar sig längre och längre perioder ensamma ju äldre de blir. Men risken för att mamman blir överkörd eller smittad av någon farlig sjukdom minskar ju inte och enligt dina tidigare inlägg så var ju det orsaken till att jag skulle hålla henne instängd.

Nej, då blandar du nog ihop mig med nån annan.:)
Jag har inte skrivit nåt om sjukdomar eller virus. Har bara tänkt på ammningen.
Sjukdomar o virus kan väl vem som helst dra med sig inte bara mamman.

Men hjälp, vad du överreagerar! :crazy:

Ingen har nämnt något om sönderavlade katter, att allt som inte vunnit pris ska kastreras och allt vad det var du nämnde. Ingen har heller nämnt något negativt om att dina skulle vara raskatter eller inte. Herregud...

Inte heller har någon sagt att du ska stänga in din katt i 3 månader, eller att den inte skulle ha ett bra liv. Vart ser du det någonstans?

Dina katter har det säkert jättebra men har man en kattkull får man tänka till lite extra. Självklart behöver ungarna mat från mamma fler gånger än vad mamman verkar ge dem nu på grund av att hon är ute på vift istället. Då är det bättre att hålla mamman inne en månad för det är mer djurplågeri att kattungarna svälter ihjäl eller blir sjuka. Risken för att du förlorar dina kattungar om mamman försvinner/blir överkörd när de bara är 2 veckor är givetvis större än när de är 6 veckor gamla...

Oj, förlåt, jag blandade ihop dig och Apocalypze...

Ingen fara, jag förstod att det var så.
Och som jag skrev i första svaret, om dom är runda o fina så är det nog ingen större fara.
Lycka till:)

Med lite sunt förnuft som du verkar ha så låt du katten gå ut och in som den vill. (hon mår bättre av det än att bli inständ, är hon då stressig av att bli instängd så kan mjölken sina p g a av det istället) gissar att hon är hos dem hela natten?
Du skriver att de är runda och goa för mig är det ett tecken på att de får den mat de behöver är de däremot mycket pipiga och oroliga långt innan mamman kommer in så går det lite för lång tid.
Är du orolig att de inte får tillräckligt med mat så väg dem en gång per dag.
Lycka till med de små

Mår kattungarna bättre av att bli av med sin mamma och gå långa stunder utan mat, tycker du? Bli nersmittade med något som kattmamman kommer hem med?

Det är ju verkligen sunt förnuft... :cool:

Så små kattungar behöver mat ungefär varannan eller var tredje timme så din kattmamma håller sig borta lite väl länge. Om du inte får in mamman tillräckligt ofta kan du stödmata med mjölkersättning.

Varför skapa problem innan de finns där.
Hellre en nöjd och glad kattmamma som ger sina ungar bra med di (runda bebismagar) än en stressad orolig mamma som helst vill gå ut. Stressen kan göra att mjölken försvinner. Det är sunt förnuft.

Går inte kattungarna upp i vikt som de ska då kan man ju börja stödutfodra.
Ganska logiskt men så länge de går upp i vikt som de ska och inte är oroliga och piper när mamman är borta så varför gå in och börja bråka med dem?
ologiskt

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
800
Senast: Svartkatt
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 725
Senast: Anonymisten
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
991
Senast: Ketrawzc
·
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
1 336
Senast: Celinehenn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama