Hur nyttjar man mark bäst?

B

Bananas

Hur gör ni med lite större arealer mark med tanke på bete, höskörd etc?
Vi ska till att flytta till en större gård med mer mark. I dag har vi mindre hagar hemma, arrenderar på ett ställe till sommarbete, på två ställen till vall för höskörd.
Nu har vi alltså möjlighet att ha hästarna hemma sommartid och kunna ta hö hemma.

Men. Det här är helt nytt för mig med planering av hagar så hur ska jag tänka? Kan man släppa hästarna på den huggna vallen efter skörd utan att fördärva den inför nästa år? Eller man fördärvar vallen på sikt då? Hur planerar man bäst?

Vår betessäsong är normalt mellan maj och oktober där jag bor. Räknar bara med en skörd per år. Första höskörd som vanligt runt midsommar.

Någon med koll?

Sv: Hur nyttjar man mark bäst?

det beror helt på antalet hästar och hur stor åker man har! :)
Och när den senast blev plogad osv.
vi låter ofta hästarna beta ett tag på en skördad åker, men har man dem för länge trampar de sönder marken/betar för hårt.
Om hästarna gått på åkern kan man nästa vår dra över den med en gräsharva och då kan man även så litegrann.

Men har man djur som betar får man inte en lika fin och välväxt vall som på en orörd åker.

det beror helt på antalet hästar och hur stor åker man har! :)
Och när den senast blev plogad osv.
vi låter ofta hästarna beta ett tag på en skördad åker, men har man dem för länge trampar de sönder marken/betar för hårt.
Om hästarna gått på åkern kan man nästa vår dra över den med en gräsharva och då kan man även så litegrann.

Men har man djur som betar får man inte en lika fin och välväxt vall som på en orörd åker.
Plöjd menade du va;) Jag menar att man sällan plogar åkrar (skulle se kul ut om man försökte hålla åkrar fria från snö...)

Vi brukade avvakta 1-2 veckor så att gräset började återhämta sig innan vi släppte ut hästarna på "skördevallen". Sedan fick dom gå där fram emot hösten, då vi stängde av vallen igen. På så sätt fick den en återhämtningsperiod inför nästa års skörd.
Vi har ganska stora ytor med stark grässvål vilket gör att vallen klarar hovtrampet även svårare år.

Men som alltid hänger det på en mängd faktorer, hur man kan göra. Är det t ex en torrsommar, blir betestiden på den vallen kortare. Sår man gödning blir växtligheten starkare osv.

LIA

vi håller alltid våra åkrar snöfria :o !

Nä, sanningen är den att jag bor i Österbotten och på vår dialekt säger vi plogad.
Har faktiskt inte tänkt på hur dumt det kan låta :D

Men nu kollade jag upp det

"En kontroll av Svensk Ordbok visar att uttrycket ”åkern var just plogad” tydligen anses godtagbart. Det finns språkbrukare som plogar sin åker och plöjer sin snö."
från http://www.svd.se/kultur/sprakspalt/skillnad-pa-ploja-och-ploga_5920701.svd

:)

Jag kom på det efter jag skrivit det... Att det ju faktiskt kan heta annorlunda på andra dialekter. Ber om ursäkt:o

Liknande trådar

Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 965
Senast: sthu
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 474
Senast: Ajda
·
Anläggning Jag vet att rekommendationer ofta är minst 1 ha/häst på gårdar. Satt och mätte och räknade lite på Eniro, och jag har i ärlighetens namn...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
11 464
Ekonomi & Juridik Okej, tar det från början. I mars i år var jag och min (då blivande) sambo och kikade på en gård här i Västernorrland, en liten gård...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
29 468
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar