Hur noga måste jag skrapa/borsta stålräcke innan målning?

lady_mike

Trådstartare
Ännu en tråd från mej..

Jag har en liten altan som omges av ett stålräcke. Blandat rött och svart i färg:yuck:. Jag håller nu på att skrapa bort flagor mm innan målning.

Det mesta va enkelt då färgen sitter bra så vad jag förstått är det bara att måla över. Men ner vid trappan är det mkt små sprickor och stora flagor som lossnar.

Hur noga är det just vid de små sprickorna?

Sv: Hur noga måste jag skrapa/borsta stålräcke innan målning?

Noga, skulle jag vilja påstå.
Försök att få bort all gammal färg.

Ta bort allt!

Hett tips är att ta en vinkelslip och sätt på en trissa med stålborst.
Då är all gammal färg snart puts väck och du får ett bra slutresultat :)

Tack för era svar. Saken är att det är mycket att få bort. Lite därav jag hde hoppats på att det går att måla över. Många har sagt att det går (folk inom bygg mm). Men inte hur noga man måste vara. Ska jag försöka få bort all färg känns det som jag får vänta tills nästa sommar. Kommer aldrig hinna med den minimala tid jag har..

Alltså använder du en vinkelslip med trissa så går det på ett kick.
Det går verkligen skitfort...

När jag tog bort färgen från mina gamla bommar i transporten (4st) + fästen och allt gick det på typ 5min...

Visst kan du måla på, men slutresultatet kommer att bli mycket sämre än om du gör ett bra underarbete.

Beror på hur mycket rost och förstörd målning du vill ha, och hur snabbt du vill ha det sunkigt igen. Slarvigt underarbete - rost som blöder igenom nya färgen på några veckor.

Sedan är ju frågan hur snyggt det är ens innan det börjar blöda igenom, när lager kladdas på spruckna lager.

Till alla. Införskaffning är alltså vinkelslip och trissa.. Ja det blir nästa sommar då. Men jag har ju stått ut i tre år nu så vad gör en vinter till? Ont om pengar denna månad och nog nästa oxå. Trodde lixom jag va klar nu efter att ha skrapat hejvilt och borstat med stålborste.. Det är ingen rost utan bara flagnad färg. Den har jag fått bort.

Tack för hjälpen :)

Å, känner att jag började lida lite med dig! (Har själv spenderat ett par veckor med att skrapa och stålborsta bort färg från huset). Inte jättekul, men viktigt.
Hoppas att det går snabbt när du väl kör igång!

Har du ont om pengar så funkar sandpapper precis lika bra! ;) All färg måste inte nödvändigtvis bort, men det måste vara jämnt utan kanter och eventuell kvarvarande färg måste vara uppruggad så att den nya fäster:)

Har du ont om pengar så funkar sandpapper precis lika bra! ;) All färg måste inte nödvändigtvis bort, men det måste vara jämnt utan kanter och eventuell kvarvarande färg måste vara uppruggad så att den nya fäster:)

Fast sandpapper är apjobbigt, tar skitlång tid och sämre resultat än att göra det ordentligt med hjälp av en vinkelslip och stålborsttrissa.

TS borde du inte kunna låna en vinkelslip av någon? Det är ju ett verktyg som många har.
Stålborsttrissor är väldigt billigt att köpa.

Liknande trådar

Tjatter Det är en sen augustikväll. Som så många andra dagar i denna förrädiska månad öser regnet ned. Det är blött överallt, särskilt på...
66 67 68
Svar
1 353
· Visningar
54 828
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård