Hur "noga" bör man vara?

Och_Aye

Trådstartare
Sitter och kikar på kullar, hunddata, kombinationer osv.
Det börjar bli dags att leta schäfer till sambon, och jag kan givetvis inte låta bli att kika runt lite grann. (bruks, bör kanske nämnas.)

Känner att jag har dålig koll på hälsan dock, hur mycket fritt bör det vara bakåt i leden? Jag tänker på höfter och armbågar?

Hittade t ex en kombination där pappa/mamma är fria. Alla pappas kullsyskon är fria. Däremot finns det en i mammas kull som har C på höfter och lindrig artros i armbågar. Det finns även en till som har lindrig artros i armbågar.
Längre än så har jag inte hunnit kika, och jag kommer inte ens ihåg vad det var för hundar.

Hur noga är ni? Bör man dra öronen åt sig vid t ex fallet ovan eller hade ni kört på ändå? (Förutsatt att ni är intresserade av kombinationen, och att djuren har bra mentalitet och allt som hör till!)

Sv: Hur "noga" bör man vara?

Utan att vara nån expert så hade jag hellre letat efter en kull där mammans syskon inte hade artros.

Jag skulle nog vara försiktig och försöka hitta en intressant kombination med mer fri ledstatistik bakåt. Har själv gjort misstaget att köpa hund där jag i efterhand fått reda på att min hunds "farfar" var omröntgad från c till b samt sämre statistik ännu längre bak vilket jag inte såg när jag letade hund. Hur mycket det påverkar/går i arv vet jag ej men in hund har röntgats med c/d på höfterna och har nu vid 3,5 års ålder börjat få smärtproblematik utav det och det är en riktigt jobbig och ofta kostsam situation att hamna i.

Man ska vara mycket noga och ska jag vara ärlig hade inte jag vågat köpa valp av en uppfödare som inte fått mycket goda vitsord av folk jag litar på. Det är så mycket som ska stämma med en Schäfer och på hunddata ser man bara en liten del.

Det finns Schäfrar med bättre ledstatistik i avel med allt vad man kan önska av en bruksschäfer. Välj en sådan kombination istället.

Delvis kl

Tack för svar!
Att hitta en jycke utan ledproblem såpass nära bakåt borde ju inte vara några problem. Jag kan dock för lite om arv och sådär för att vara helt säker på hur långt bak man ska kika och vad man ska sträva efter. Anade att svaren skulle bli att man bör vara mer noga, så helt ute och cyklar är jag ju inte! ;)

Jadzia: Det är vansinnigt svårt att köpa valp, och jag har aldrig varit inne i "schäfersvängen" förut. Därför har vi valt att försöka kolla allt så noga det någonsin går, ta kontakt med många människor och uppfödare för att få så god koll som möjligt på vad vi är ute efter osv.
Det ska ju ändå läggas massor av tid och kraft på hunden och vi vill ha alla förutsättningar för en trevlig och allsidig hund som fungerar både inom brukset och i vardagen.

Du ska ju dras med den framtida hunden i typ 10 år, så då är det väl lika bra att hitta en som har goda chanser att vara hel & frisk:)

Leta på!

Gilly

Eftersom jag fick ta bort min förra vid 2,5 års ålder pga HD/AD så skulle jag idag vara mycket noga. Den upplevelsen var ingen höjdare.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 574
Senast: dobbis
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 116
E
Hundhälsa Hej! Jag är i skrivande stund på jakt efter en ny hund och har efter en tids funderande kommit fram till att det är schäfer jag vill...
Svar
10
· Visningar
1 603
Senast: PIRU
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 864
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka