Hur noga är ni med åldersgränser?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur noga är ni med åldersgränser?

Jag följer dom faktiskt ganska noga. Min son är barnslig för sin ålder (8 år) och tar lätt till sig en massa hemskt. Förstår inte heller varför tex några 8-åringar skulle behöva spela spel som är ämnade tex för 16-åringar och äldre?

Fast endel föräldrar verkar inte alls "lägga märke till" åldersgränserna, så hos kompisar har det ju spelats "förbjudna" spel ibland...men det måste man väl ta då. :smirk:
 
Sv: Hur noga är ni med åldersgränser?

Här följs dom ganska ordentligt. Både när det gäller filmer och TV-spel.
Har en 13 åring som inte alls kan skilja på det där med fantasi och verklighet.
Har även en 11 åring ett par helger /månad som följer det här, men inte hemma.
 
Sv: Hur noga är ni med åldersgränser?

Njae..:angel: är inte (har aldrig varit) ssåå noga.. däremot så har jag väl suttit med om det tex varit en film..Tv-data spel har vi pratat om och sedan har man inte fått sitta för länge..Vi "pratar" mkt i familjen om olika saker som man kan påverkas av så barnen har oftast själva valt bort ..:smirk: Har försökt att lära barnen om att det är stor skillnad på verkligheten runt oss och det dom ser-spelar..verkar ha funkat här..Men visst :angel: har det hänt att dom sett ngt som kanske inte var lämligt just då..fast det e klart att ibland så räcker det ju med att se en nyhetssändning..
 
Sv: Hur noga är ni med åldersgränser?

Hrm.. nee inte riktigt så noga. TV-spel har vi inte, så det är lätt. Däremot filmer ser de ganska mycket, även om det är lite hemskare. 9-åringarna var på bio med min bror i helgen och såg King Kong. Kommentaren efteråt var "Tur ändå att vi vet att det är på låtsas." Så nog var det ganska spännande. Men det är inget som bekommer dem så mycket.

De får dock inte se alla filmer, lite ansvar som föräldrar har vi trots allt. ;)

Tycker ofta att det visas hemskare saker på nyheterna ibland, och det kan man inte förklara bort med "dockor och låtsasblod".
 
Sv: Hur noga är ni med åldersgränser?

Men hemskheterna är en del av verkligheten. Om barnen skulle börja fråga (kommer inte ihåg att jag själv reflekterade så mkt över nyheter när jag var liten, nyheter var nyheter och inget som gällde mig) så kanske man ska försöka förklara på något vis..:"alla människor i världen kommer inte överens och då krigar de".. t ex.

Man får nog se till barnet. Kan med egen erfarenhet hålla med om att man inte bör se rysare/skräck och liknande innan man är i tonåren! Har fortfarande inte kommit över vissa.. eller det tog iaf tid! =O Ofta förstår man att det är film också.. och om de skulle råka se något när de inte är under uppsikt är det inte hela världen. Man behöver dock inte låta barnen se allt. Jag såg första Jurassic Park när den kom och då var jag inte gammal. Den var bara spännande och det var inte så skrämmande på det sättet eftersom det var fiction.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur noga är ni med åldersgränser?

Jo, givetvis förklarar vi så gott vi kan, men det syns att de blir märkbart mer upprörda över hemska nyhetsbilder både i tv och kvällspress. Det blir som du säger verklighet då, nåt som de kan drabbas av själva.
Nåt som satt verkliga spår hos dem är tsunamikatastrofen. Det pratar vi fortfarande mycket om.

Men just vid filmer så får man se till barnet som du säger, och i det fallet så är mina twins riktigt tåliga. Kan jämföras med en av deras kusiner som är i samma ålder men mycket, mycket känsligare.
 
Sv: Hur noga är ni med åldersgränser?

Ja. Jag skulle aldrig låta min 9-åring spela ett spel som rekommenderas för 16+. Vi ser hellre filmerna som är för större barn hemma i tv-soffan. Då kan vi ju förklara, hålla för ögonenen eller bryta när vi vill. Och så är det inte lika mörkt, stort och högt hemma heller :idea:

Men igen, jag skulle inte låta 9-åringen se en film för 16+. Det jag pratar om är typ att 5-åringen fick se Narnia fast den är från 7 i vuxet sällskap.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
1 913
Fritid Jag tänkte har vi en bästa film tråd får vi ha en för bästa tv-serie också. Vilken är den bästa tv-serien du har sett och varför? För...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 109
Senast: cambodia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 532
Senast: Modest
·
Övr. Barn Hur gör man egentligen? Varför är det så svårt? Vår sexåring vill i stort sett aldrig gå och lägga sig. Nu är klockan efter 23 och hon...
2
Svar
39
· Visningar
2 967
Senast: Linn-Nora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp