Hur nödvändigt?

S

skuttiplutti

Jag blir snart paranoid på alla trådar om hur viktigt det är att kunna rida sin häst i form. Har en new forest som är 16år, han har gjort sitt på tävlingsbanan och ska nu bli rider i skogen med kompisarna. Jag kommer även ta med honom till lite clear rounder på låga höjder och hoppa ett hinder eller två i hagen ibland.

Men jag blir jätteorolig, när jag läser och hör om hur viktigt det är att rida hästen i form/på rygeln/inför instruktör. Visst, min new forest ska inte bli en 100% skogsmulle, men bara för att jag kanske rider honom lite i hagen ibland och hoppar då och då, är det verkligen jätteviktigt att jag kan rida honom i form? Jag har nämligen aldrig fått kläm på det... :( Hur farligt är det för en häst att inte bli riden regelbundet i form? Jag kommer klättra med honom i skogen och hålla igång honom ändå, men skulle så gärna bara vilja höra vad ni har för åsikter... :confused: Hoppas någon kan uppfatta vad försöker fråga om...

Sv: Hur nödvändigt?

jag tycker att det är viktigt att hästen bär sig i form, m man vill att hästen ska hålla länge, och för att den ska orka bära upp sin ryttare så tycker jag det! kan man inte så tar man hjälp av en tränare!:laugh:

Man rider ju hästen i form för att skona den, tanken är ju att man ska förflytta den största delen av vikten till bakdelen och få hästen att bära sig på ett skonsamt sätt.

Man behöver inte rida runt som om man hade värsta GP-hästen men man ska iaf inte låta hästen springa runt och var framtung konstant. Tränar man hästen att arbeta i en korrekt form blir den starkare och då är det så (enligt mig) att den självmant lägger mer vikt längre bak när man inte jobbar den aktivt också. Så känns det iaf med min häst nu.

Om du har en gammal tävlingshäst tycker jag du ska passa på att utnyttja det för att lära dig mer! HAN kan ju även om du inte gör det. Ta och rid lite för tränare, det behöver ju inte bli så avancerat, bara så du får hjälp att hitta knapparna :D

tycker det är bra med 'ändamålsmässig form'. alltså en form som är lite anpassad efter vad man gör med hästen.
ska man tävla dressyr, vill man ju ha en så bra form som möjligt.
jag, som rider distans och långritter m.m. i huvudsak, vill inte att hon ska gå och ha all tyngd fram men kräver heller ingen superbra form. men så att hon bär sig.
min pålla flyttar oftast bak en del av vikten ganska självmant, om hon får stöd från tygel och säte. vill jag ha mer får jag jobba lite också ;)

jag tror det är väldigt viktigt för musklerna framförallt, många verkar ju mer tycka att det är bar för att det ser fint ut om hästen böjer på nacken :crazy: jag red en häst en 5 åring som hade ryggproblem (ont och ömmade i ryggen) för att han aldrig jobbades i form när han gick på ridskolan efter att jag hade ridit han i typ 6 månader var han mkt bättre i ryggen och hade fått ryggmuskler.
Hästen behöver väl inte gå i form varje dag när du rider och 1 h varje gång, men några gg i veckan iaf.
Om du tkr det är svårt att hitta formen ta hjälp av en bra tränare så du vet när du hittar formen och hästen jobbar med ryggen och inte bara böjer på halsen....

jag tror att dom flesta hästar skulle klara av att gå ett liv som skogsmullar i skogen utan några som helst problem även ifall dom inte arbetar och går i rätt form.

de är när man rider regelbundet i träning och man sliter på hästen i volter osv som de är viktigt att hästen bär sej rätt för att inte gå sönder tillslut.

rider man i skogen och kanske någon dag i veckan i paddock/hage/manege så tror ja inte de är någon katastrof om hästen inte går helt perfekt.
sålänge man dom andra dagarna då är ute i skogen och inte stör hästen genom att dra ihop dom eller dra ner huvet o sånna saker utan att den går i en friare form..då tror ja hästarna håller bra endå.

Säger som Liten, man strävar ju efter en ändamålsenlig form, jag tycker det är felaktigt att säga att 'du måste rida din häst i form'. Det är stor skillnad på att rida ut i skogen och att sitta och trimma dressyrformen i ridhuset, och mycket beror ju på vart i utbildningen hästen ligger.

sen tycker jag även ifall man inte behöver rida hästen i form om man inte tränar mycket och bara rider i skogen så är de en himla härlig känsla när hästen går bra och bär upp sej och de är de värt att kämpa för att få tycker jag och få uppleva den känslan.

så att ta ut någon tränare någon gång kanske varannan va tredje vecka för att få nån ordning på de för skoj skull tycker ja är en bra ide.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 218
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 221
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve