Hur nödvändigt med vilidag egentligen?

_Runaway_

Trådstartare
Hörde för ett tag sen (minns inte var) att det här med "en vilodag i veckan" är onödigt. Hästen går väl en timme om dagen (de flesta rider väl så länge kanske) och den har alltså 23 timmar på sig att återhämta sig. Varför har man vilodag? Jag kan ju förstå om man har ridit ett tufft pass i skogen och då låter hästen vila. Men är det inte bättre att skritta en stund istället för att bara låta hästen stå helt?

Sv: Hur nödvändigt med vilidag egentligen?

jo absolut, framförallt om man har små hagar så hästen inte rör sig själv. Men när man bygger muskler, ska man helst låta dem vila sig dagen efter, en skrittur är naturligtvis bara bra, men man ska inte träna muskulaturen igen, för den behöver tid att bygga upp sig

Jo som sagt så ska musklerna vila men jag tror mycket man har vilodagar för sin egen skull oxo... Skönt att kunna ta paus en eller två dagar i veckan...

Det beror ju helt på hur mycket hästen går. Går den som vissa ridskolehästar 2-3 pass/dag så behöver de flesta hästar en vilodag med hel vila.
Rider man endast en timme eller mindre om dagen så tycker inte jag att en hel vilodag är nödvändig (utom på unghästar). Då är det bättre att ta en skrittur eller lugn skogstur som "vila".

Man måste ju se till helheten och hur ens egen häst fungerar. Vissa lägger ju på hullet eller blir jättepigga om de inte får någon form av motion varje dag. Andra behöver den där vilodagen. Tror inte man kan säga något generellt som passar alla. ;)

Jag tycker det är rätt onödigt, på min häst iallafall.

Jag rider lite "varannan dag" träning, dvs ett ordentligt pass ena dagen och sen ett lugnare mer kravlöst arbete dagen efter sen fortsätter jag så sen brukar han få en längre vila på 3-10dagar och bara skrota i hagen och gå lite promenader.

Hästen är välmusklad i god kondition och fantasktiskt fin i hull och päls (har aldrig tidigare vart så fin under sina 13 levnads år..)

Tränas hästen hårt får den träningsvärk dagen efter vilket man faktiskt kan enkelt bespara dom genom att ta en halvtimmes tur i skogen, då hålls musklerna igång men de får ändå vila eftersom man inte anstränger dom på samma sätt.
Varierar man sin träning är häst dessutom alert och inte mentalt trött som de kan bli om de får gå samma sätt varje dag. Rider jag på banan flera dagar på raken behöver min stå helt en dag emellan annars kan han inte koncentera sig utan blir slö eller tittig/busig i stället. Så då tar vi skogen istället så får han koppla av mer

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
545
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 542
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 224
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 868
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info