Hur, när och varför lindar ni era hästar?

MissourisTopsanna

Trådstartare
Tips på när man bör linda sin häst (självklart vid svullnader och gallor) och hur man bör lind, även vad man bör använda. Jag har nu senaste veckan börjat linda min häst på alla ben, med pad och rid/stall bandage. Lindar så pass hårt att jag får in ett finger mellan. Även hört att man ska linda benen utåt och inte inåt för att ej skada senor mm? Jag lindar henne nu för att hon står i vilohage pga av ett skadat bakben. Så tänke att det var lika bra att linda alla ben då jag ändå lindar ett, eftersom hon förmodligen belastar de andra benen mer. Någon som har fler tips? Har även just beställt hem back on track paddar, är detta något jag kan linda runt hennes skadade ben? Har ingen erfarenhet av back on track.

Sv: Hur, när och varför lindar ni era hästar?

Jag lindar aldrig nuvarande, av någon anledning hatar han lindor. Sliter i dem fram (= stor risk för senskador), och kickar oupphörligt bak = skaderisk alt risk förvärra ev skada han är lindad för.

Men annars/generellt så lindar du ett ben, så ska du linda motstående. Dvs är hästen lindad VB av ngn anledning så lindar du HB med. I övrigt är det mycket tycke eller smak.

Om BoT är lämpligt beror ju på skada. Jag hade gärna BoT istället för stallbandage/liknande förr, och tyckte det gav likabra eller bättre effekt.

Skadan är inte identifierad. Kom till hagen en dag och HB var mycketsvullet och varmt bakom kotan och uppåt. Veterinär kom ut och kikade, hon gav smärtstillande då pollan inte ville stå på benet för det gjorde så ont. Även pulver. Blodprov togs också men visade inget. Liite höjd temp. Den värsta svullnden gick ned på 4 dagar, men nu två veckor senare sitter det kvar en liten svullnad bakom kotan och några centimeter upp. Var hos vet igen i onsdags och hon blev då böjd och igenomkänd, var inte så jätte halt men lite. Dom kunde dock inte sticka henne eftersom hon har svårt att stå still efter några veckors vila. Hon är mest bara bongstyrig. Men fick rådet att hon ska vila, smörjas med compagel och hon fick förlängd tid på pulvret. Svullnaden är fortfarande kvar och jag lindar alla benen då jag ändå håller på. Så tror du att detta är något att lägga back on track på?

BoT ger ju samma sak som bandagen, dvs värme. Och du har en 'gammal' (icke-akut) skada, så värma är ingen fara.

Man ska vänja in BoT, jag har dock aldrig begripit varför och utan problem hoppat över det mer än en gång, men där gör du ju som du vill.

Så det har egentligen inte mycket större effekt än vad lindorna har? tänkte man betalar ju lite mer för dem, och det pratas mycket om att det ska hjälpa väldigt mycket för ökad blodcirkulation osv.

Därom tvistar väl de lärde. Det finns inga vetenskapliga bevis. Däremot finns det många användare som upplever att BoT ger bättre effekt än stallbandage. Så, är till syvene och sist en fråga vad man tror på/vill tro på.

Personligen tycker jag BoT ger bättre effekt än paddar + stallbandage, och tror t ex arabvalackens senskada rekordläkte delvis tack vare BoT. Men jag kan ju inte bevisa det - och ingen har liksom just bevisat att BoT är bättre än nåt annat. Men det finns många användare av BoT som tycker det. (Likväl som det finns de som tycker BoT inte funkar alls).

En fördel med BoT snabbandage jmf med lindor om man har de för cirkulation/värme är risken är mindre linda fel/för hårt med BoT och det går mycket snabbare ta av/på. Det finns snabbandage som inte är BoT men samma design med (fanns innan bot gjorde sina), de förenklar såklart lika mycket.

Men som sagt, effekten beror på vem du frågar, och då vetenskapliga bevis saknas får man helt enkelt välja om man vill prova, och sen tro/tycka/se själv om det är någon skillnad eller ej.

Nu vet jag ju inte hur det sett ut om jag tagit av stallbandage 45 min innan. Men det här är en värmekamerabild på en häst som haft BoT snabbandage som tagits av 45 minuter innan bilden togs.

390229_167271550035493_100002579461412_283505_1918616890_n.jpg

Det låter som det likagärna kan vara en griffelbens fraktur utifrån din beskrivning? Jag hade kollat hästen på klinik, inte litat på hemma vet. Jag hade heller inte velat värma en skada jag inte vet vad det är, är det en senskada skulle den snarare ha kylts i akut skedet. som exempel.

Det låter som det likagärna kan vara en griffelbens fraktur utifrån din beskrivning? Jag hade kollat hästen på klinik, inte litat på hemma vet. Jag hade heller inte velat värma en skada jag inte vet vad det är, är det en senskada skulle den snarare ha kylts i akut skedet. som exempel.

Det är uteslutet av vet. Jag tog först ut en akut vet när jag kom till hagen och hittade henne så. Då tyckte vet att det var sent för kylning så hon sa att det skulle lindas och fick smärtstillande. En vecka efteråt for jag in till klinik där dom gick igenom benet ordentligare och böjde, var då lättare att känna också när svullnaden var nere. Mindre hälta och hon sa att det eventuellt kan vara en senskada, men trodde inte det. Dom hade inte ut han som ultraljudar då, så jag valde att låta henne vila till januari och sen ultraljuda alla ben (andra skäl också) innan jag sätter igång henne. Tills dess har hon utebox vila, vilket man också hade rekomenderat om det är en senskada? Rätta mig om jag har fel, är inte allt för kunnig. Hon får även antiinflamatoriskt.

Jag frågade veterinären på kliniken, och hon tyckte att back on track var ett alternativ om jag hellre vill prova det istället för att linda. Så antar att vet tyckte att man ska lägga på värme? Ökad blodcirkulation hjälper läkeprocessen va?

Ok, då är hon ju kollad ordentligt. Jag hittade inget i dina tidigare inlägg som jag tolkade som att hon varit på klinik, därav kommentaren.

Ok, då är hon ju kollad ordentligt. Jag hittade inget i dina tidigare inlägg som jag tolkade som att hon varit på klinik, därav kommentaren.

Okej, var nog otydlig just för att vi inte har någon "egen" veterinär, utan ringer distirkveterinärerna, som jobbar på kliniken, så har samma veterinärer ut till stallet som jag har när jag åker till kliniken, :)

Liknande trådar

Utrustning Mitt gammelsto får väldigt svullna bakben när hon står inne över natten. Jag lindar med vanliga stallbandage men skulle gärna ha något...
Svar
16
· Visningar
916
Senast: Svartkatt
·
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 543
Senast: jemeni
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
969
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 644

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat