Hur mycket???

B

Becca85

Om man har ett hösilage med en torsubstans på 67%. Hur mycket hösilage ska man då räkna per kilo kropps vikt på en häst.
Håller på att fundera ut hur mycket jag ska ge per dag. Men skulle föstås behöva lite hjälp med vad som är mini givan av hösilaget.
/Becca

Sv: Hur mycket???

1 kg ts = 1,5 kg silage
1,5 kg ts = 2,2 kg
2 kg ts = 3 kg silage

Minsta giva är 1 kg ts/100 kg häst men rekommenderad giva är 1,5-2 kg ts/100 kg häst.
//marti

Okej då har jag lite att gå på. Men om vi tar ett exempel på en häst på 500 kg hur mycket hö ska man ge den hästen då???

1 kg ts/100 kg: 5*1,5kg = 7,5 kg
1,5 kg ts/100 kg: 5*2,2 kg = 11 kg
2 kg ts/100 kg: 5*3kg = 15 kg

Allt givor beräknade på ditt silage med 67% ts.
//marti

Man får tacka så mycket.
Men en liten dum fråga- Vad är då rätt att ge hästen den minsta givan eller största????

Minimigiva är det absolut minsta man ska ge en häst, det är grundat på djurskyddsskäl för att magen inte ska ta stryk. Men givetvis är det bättre att ge minst 1,5 kg ts/100 kg om man inte kan ge så pass mycket som 2 kg ts eller fri tillgång. Allt grovfoder som hästen äter räknas in i ts-givan dvs hö, silage, halm, lucern etc.

Har man ett mycket bra hö/silage kan man dryga ut med halm och tvärtom, om hö/silage har låga värden, så förstärker man med lucern i första hand i stället för kraftfoder.
//marti

Om man har halm som strö då. Hur ska man tänka då. Kan man börja med mini givan och sen se om hästen äter halm utöver det. Sen öka på om man tycker att hästen behöver det.????

Varför inte börja tvärtom? Ge hästen maxgivan och om hästen - på ett dygn - inte ätit upp denna dra ner med så mycket hästen lämnat?

Ja så kan jag ju göra. Börja med den högsta och sen dra av om det blir mycket kvar. Det blir nog bra.
Men om hästen är tjock hur ska man göra då????

Börja med att dra ner på kraftfodret om det är möjligt (är grovfodret obalanserat kan det behövas tillskottsfoder som inte fungerar att dra in på).

*Lånar knapp*

Om man ger sin häst hö... Vad har det för torrsubstans och vad är minsta givan per kg kroppsvikt?

Tacksam för svar

Ett absolut minimum är 1 kg ts/100 kg häst. En häst som väger 500 kg ska allså ha MINST 5 kg ts.

Hö har en ts på 84 % (hö- och ensilage skiftar i ts), alltså kan man (grovt räknat) säga MINST 1,2 kg hö/100 kg häst. Men jag tycker det är bättre att räkna på minst 1,5 kg/100 kg häst, för att vara säker på att tillgodose hästens tuggbehov och mag-tarmens krav.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
405
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 866
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 238
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Vi vet ju att hållbarheten på en öppen hösilagebal bara är några dagar i sommarvärme. Det finns studier gjorda på ompressning av stora...
Svar
7
· Visningar
869
Senast: Lejd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama