Hur mycket?

P

ponnyryttaren

Tycker ni det är för mycket att ge en D-ponny: 2 kg Hippo pellets/musli, 1/2 kg lusern, 9 dl o blandad betfor.

Och en C-ponny: 1,5 kg hippo pellets/musli, 1/2 kg havre, 9 dl o blandad betfor.

Och en storhäst (165): 3 kg hippo pellets/musli, 1 kg havre, 1 kg korn, 15 dl o blandad betfor.

?

Sv: Hur mycket?

ponnyryttaren skrev:
Tycker ni det är för mycket att ge en D-ponny: 2 kg Hippo pellets/musli, 1/2 kg lusern, 9 dl o blandad betfor.

Och en C-ponny: 1,5 kg hippo pellets/musli, 1/2 kg havre, 9 dl o blandad betfor.

Och en storhäst (165): 3 kg hippo pellets/musli, 1 kg havre, 1 kg korn, 15 dl o blandad betfor.

?

En sådan fråga går aldrig att besvara utan näringsvärden på grovfodret! Utefter dessa värden och graden av arbete ska du sen beräkna ev kraftfodertillskott.
ge

Tvivlar starkt på att någon kan ge svar på din fråga utan att ha näringsvärden på ditt grovfoder... Jag kan iaf inte ge något svar :D

Jag tycker att det låter väldigt mycket men jag vet ju inte vad det är för slags hästar och hur mkt stråfoder de får.
Min hbl.valack på 9 år är rätt så lättfödd. Han får 1 kg havre och nästan ett kilo Hästekraft (ett muslifoder) och har fri tillgång till hösilage (gräs nu på sommaren) Han är en aningens för rund just nu men det beror på betet. Jag rider varje dag, ganska hårda pass, och tränar hoppning. Han klarar sig utmärkt på den fodergivan.
Det är väldigt lätt att man ger mer kraftfoder än vad energiförbrukningen kräver. Men det är svårt att säga när jag inte sett hästen eller vet vad den gör... :crazy:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
439
Senast: Elo
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
587
Senast: matson
·
Foder & Strö Hej! Har i år svårt att få tag på halm, har inte tillräckligt mycket kvar för att fortsätta ge som jag gör idag. Finns det andra saker...
Svar
3
· Visningar
808
Senast: warg
·
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
2 007
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Kallbad

Hund, Katt, Andra Djur