Hur mycket...

C

Connemara_Lover

...krafftfoder tror ni att riktigt stora tävlingshästar äter? T.ex. som Malins Flippan... Skulle vara ganska intressant att veta :d

Mvh Anna
 
Sv: Hur mycket...

I Ridsport (eller var det Ridsport?) för ett tag sedan var det ett reportage om Cardento, där stod det att han äter 5 kg Krafft Sport per dag.
 
Sv: Hur mycket...

Men det intressanta var att han "bara" vägde 550kg och var 172 cm. På fri tillgång hö åt han 7 -8 kg.
 
Sv: Hur mycket...

Connemara_Lover skrev:
...krafftfoder tror ni att riktigt stora tävlingshästar äter? T.ex. som Malins Flippan... Skulle vara ganska intressant att veta :d

Mvh Anna


Beror nog mer på vad för foder man ger än hur många kg man ger
 
Sv: Hur mycket...

Det är nog lite olika med hur mycket kraftfoder riktigt stora tävlingshästar får.

Men i början när jag fick hem min 500 kg häst som gick svår fälttävlan stod hon på:
6 kg hö
3 kg havrekross
3 kg kornkross
1 kg torr betfor
massa olika mineraler och vitaminer

I denna foderstaten fick hon ju mer kraftfoder än hö. Så denna foderstaten ändrades ju självklart, anpassat till mitt hö och det arbetet hon skulle utföra hos mej. När jag sakta men säkert drog ner på kraftfodret till hälften av vad hon fick innan och när hon fick fri tillgång på hö så åt hon mer än den dubbla mängden hö (ca 12 kg) som hon fick innan. Det kändes bra att kunna erbjuda henne mer hö istället för endel av kraftfodret. Det blev faktiskt en helt annan häst! :)

Mvh Bella
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur mycket...

felfelfel.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur mycket...

Oj vad lite hö de glufsar i sig... mina ligger på över 12 om dagen, närmare 15....

Undrar om det är så generellt, att man gärna ger lite mindre hö och mer kraft i vissa sporter? Jag tyckte det när jag jobbade inom galoppen, men inte inom travet.. Undrar hur det är inom övriga eller om det är individuellt?
 
Sv: Hur mycket...

Jo, det är väl olika hur mycket dom äter av höet på fri tillgång. Men 7-8 kg låter lite tycker jag för en 550 kg häst. För att när jag hade min fälttävlans häst (500 kg) på fri tillgång brukade hon äta runt 12 kg, ibland mer eller mindre. Men jag brukade räkna på det iallafall.

Jag har fått den uppfattningen att hästar som tränar/tävlar väldigt intensivt och hårt "inte hinner/orkar" (stressade?) äta så mycket hö. Därför får dom/äter mindre hö och mer kraftfoder, för att dom ska orka med det arbete som dom ska utföra. Kan det vara så? Men jag tror inte att det är någon speciell sport eller så och sen stämmer detta absolut inte bland alla, jag tror att det är individuellt. Eller vad tror ni?

Mvh Bella :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur mycket...

Tror de är en kombination av att de inte orkar pga arbetet, men även pga att de får så mycket kraftfoder. Praktiserade hos en som hållt på med galopphästar. Hennes fullblod åt 7 kg :eek: havre/dag. Den fick även så mycket hö den orkade äta, men de blev inte mycket :crazy:
 
Sv: Hur mycket...

Jag fick lära mig att kraftfodergivan inte fick överstiga 50% av grovfodergivan. Så om en häst åt 5kg kraft så skulle den få i sig minst 10kg hö. Och om hästen inte får i sig den hömängden så måste man ge mindre och mer koncentrerat kraftfoder. Och se till så att man har ett hö med bra värden.

Vet inte vart min lärare fick siffrorna ifrån men jag tycker att det verkar ganska vettigt.
 
Sv: Hur mycket...

Det tror jag också...

7 kg havre!!! :eek: Det låter ju jätte mycket. Det kan väl inte vara så bra med så mycket havre?? Mådde den hästen verkligen bra och hur fungerade den egentligen??

Mvh Bella :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur mycket...

Jag har också hört det, det låter ganska vettigt. Men sedan har jag även hört att kraftfodergivan inte får överstiga 2/3 av grovfodergivan.

Mvh Bella :)
 
Sv: Hur mycket...

Delvis är det också så att hopphästar på internationell nivå inte får så mycket hö därför att det är rätt skrymmande att transportera och man heller inte vill byta foder.

Ofta ger man t ex lucernpellets och dylikt som en del av grovfodergivan.
 
Sv: Hur mycket...

Ofta står löphästarna på ännu mera havre än så, 7 kg hör inte till avarterna direkt.
 
Sv: Hur mycket...

Jo, det är ju sant. Men det är ju synd om hästarnas stackars magar, dom kan ju inte må alls bra!! Men lusern pellets kan man väl inte räkna som grovfoder?? Men jag kan förstå att dom kanske ge hästarna lusern hack istället för en del av resten av grovfodret, för att det är lättare att transportera...

Mvh Bella :)
 
Sv: Hur mycket...

Ännu mer havre än så, hur mycket då, 10 kg eller mer?? Men det kan väl inte vara så bra med så mycket havre?? Mår verkligen dom hästarna bra av det?? Deras stackars magar måste väl vara helt förstörda??

Mvh Bella :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur mycket...

Det är inte helt ovanligt, nej. Och nej, jag tror inte att deras magar mår så jättebra.
 
Sv: Hur mycket...

Hej!
Kan ju ta något exempel på en av hästarna som bodde i stallet som jag jobbade i förut. Nu är han ju inte "Flippan" men dock en duktig häst som deltagit SM samt tävlar int. klasser

Val, ca 165 cm, 10 år, tävlade 1,50 hoppning

Fick i matväg:
Morgon: 1 kg havre , 5 dl betfor(blött mått)samt mineraler o vitaminer + 2 kg hösilage
Lunch: 1 kg Dodson & Horrell Pasture Mix +linfrön + 2kg hösilage
Em: 1 kg havre + 2 kg hösilage
Kväll: 5 kg hösilage
 

Liknande trådar

Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 141
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 809
Senast: Twihard
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 070
Senast: Habina
·
Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
3 032

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp