Hur mycket??

I

Iza

Hur mycket kostar det att ha en travhäst uppstallad hos en tränare med helpension, träning, omskötsel och allt inkluderat? Ungefär? Förstår att det måste skilja mycket från olika stall.

Min mammas sambo kan vara så :devil: envis. Han hade vart på besök i ett rätt stort travstall i Värmland. Där hade han fått reda på att det kostade 4000 kr i månaden med stallplats, mat, träning, omskötsel och skoning. I mina öron låter det så otroligt billigt.

Min hobbyhäst (ridhäst)kostar 3000 kr i månaden. Så det beloppet låter inte det minsta rimligt.

(Nu kanske jag har helt fel, men det får ju inte han reda på :rofl:)

Ofta brukar man prata om en dagskostnad och det är väldigt få proffs som ligger under 200 kr dagen, de flesta ligger på 220 230 kr dagen. De "stora" tar ända upp mot 300 400 kr dagen. Men där finns det även många special arrangemang vad som ingår, % av insprugna osv.
Så ja 4 000 låter extrem billigt, unghäst på lösdrift max... Eller oxå någon med ett otroligt kompispris. Annars har den tränare väldigt svårt att få ekonomin att gå ihop...
Det kan ju vara så att den han pratde med ägde halva hästen eller något liknande.

Varierar kraftigt beroende på var i landet du bor och kanske framförallt på hur känd tränaren är...... Sorgligt men sant.

Tackar för era svar. Räknade på det billigaste 190 kr/dag, då hamnar månadskostnaden på 5700 kr.

Ja, billigare än så kommer man knappast undan men glöm inte att det är +moms också. Som andra har skrivit beror det nog på var i landet du bor och hur "känd" tränaren är men mindre än 190kr+moms/dag har jag svårt att tro att någon ska ta in en häst i träning för..
mvh jesse

Tänk på att alla tränare inte inkluderar t ex extra utrustning (som täcke), uppsittningsavgift, veterinärkostnader mm. Om en travtränare ska få ekonomin att gå ihop så att han inte behöver leva på svältgränsen så bör han ta ut närmre 280 kr/dag.

Liknande trådar

Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 523
Senast: Lilahnee
·
B
Hästmänniskan Läste dagens tidning imorse och höll på att få fnatt, det är visst ett stall som erbjuder stallplats, foder, strö, VACCINATION, SKONING...
2
Svar
31
· Visningar
2 578
Senast: Zaga
·
Hästvård Hej alla! Måste få skriva av mig lite o kanske höra andras tankar o funderingar. JAG GER UPP! I hela mitt 29- åriga liv har pållarna...
2
Svar
22
· Visningar
3 699
Senast: 333
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar