Hur mycket?

Sv: Hur mycket?

En veterinärräkning kan också vara ganska många tusen man ska hosta upp med kort varsel.

Tycker inte heller att du ska räkna med en betalande medryttare 3 ggr/vecka. Varken penga- eller tidsmässigt. Medryttare kan mycket väl sluta utan förvarning eller vägra betala, och då ska det inte vara nån katastrof för det.

Hej!

Håller med föregående talare!

Du kan inte räkna med att ha en medryttare som betalar. Du kan, om du har tur, räkna med hjälp 3 dagar i veckan, men inte med att få pengar. Medryttare slutar, låter bli att komma, bara försvinner osv.(inte alla, men alldeles för många). Och om hästen är lite svår kommer du få ännu svårare att hitta nån som vill rida den.

Precis som med vet.räkningar. Jag åkte in innan jul för att kolla tänderna och kom hem med en räkning på 9000 kr. Några veckor senare blev det 2500 kr till och vi vet ändå inte vad som egentligen är fel på hästen. Så om 1,5 vecka åker vi in igen i hopp om att hon antingen är frisk eller att vi faktiskt kan hitta nånting- minsta lilla är ok med mej om hon inte är ok!

Man måste ha en ordentlig buffert för skador och sjukdomar och kan tyvärr inte räkna sin budget på "best case"..

/Lavinia, bor i 08-land.

Jag hade lite tråkigt en dag så jag räknade ut vad mina ponnyer kostar mej varje månad.

Pepsi (f. -01, maxad cponny, skogsmulle, lätt att hålla i hull)

Hö: ~ 200kr (1,66kr/kg * 5kg/dag * 30,5dagar/månad)
Kraftfoder: ~ 55kr
Hovslagare: 125kr (250kr för verkning var 8nde vecka)
Vaccination: 25kr (300kr/år hästinfluensa)
Försäkring: ~168kr (2010kr/år)
Boxplats: 500kr
Strö: 128kr (spånbal 2st á 64kr)
Övrigt: 700kr

Totalt: 1926kr varje månad

Bella (f. -95, liten dponny, skogsmulle, får mer hö)

Hö: ~ 410kr
Kraftfoder: ~ 55kr
Hovslagare: 500kr (1000kr för helskoning)
Vaccination: 25kr (300kr/år hästinfluensa)
Försäkring: 108kr (1296kr/år)
Boxplats: 500kr
Strö: 192kr
Övrigt: 700kr

Totalt: 2490kr varje månad.

I övrigt har jag räknat in lite allt möjligt som grimma, ev avmaskning, någon träning ibland. Det gäller att ha bra kontakter och det är inte alltid det billigaste är det bästa.

Sen är det bra att vara prismedveten också som att grimmorna är bättre att köpa på ett ställe för att få billiga men av ok kvalitée och täckena på ett annat för att få ut det mesta för pengarna. Sen får man se vad som passar hästen också. Får hästen skav så får man leta upp ett som passar hästen bättre (och kanske sälja det gamla om man ändå inte kan använda det)

Liknande trådar

Hästmänniskan Vad kan man ta för att låna ut en välutbildad d ponny på 18 år på foder? Vad är rimliga krav att ställa? Vi vill gärna att hästen står...
Svar
14
· Visningar
1 601
Ekonomi & Juridik Jag vet att det finns biljoner med trådar angående detta men varför inte en till? :) Jag vet att det kräver tid, kunskap och en bra...
2
Svar
24
· Visningar
4 915
Senast: spinxx
·
Ekonomi & Juridik Har ett helt privat stall som vi hyr med fyra egna hästar. stallkontraktet och tre av hästarna är skrivna på min sambo. Alla hästarna...
Svar
0
· Visningar
1 016
Senast: mannagryn
·
R
Hästmänniskan Hejsan alla! Bukefalos forum har varit mycket till hjälp i mina undersökningar, fast kände ändå att jag var tvungen att bli medlem...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 057
Senast: Casacha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka