Hur mycket VITLÖK kan man ge?

milly

Trådstartare
Tänkte ge min det nu när de går på bete för att hålla insekterna på avstånd... (det är en 600kg nordsvensk)

Sv: Hur mycket VITLÖK kan man ge?

Ingn som vet? Några klyftor per dag? En hel vitlök? Mer? (för att det ska hjälpa mot insekter)

när jag gav min häst vitlök så gav jag en klyfta (finhackad eller pressad)/dag.

Söker du någon slags veterinärmedicinsk, eller över huvudtaget en vetenskaplig, rekommendation så finns inte det. Man vet ännu inte vilka mängder vitlök man kan ge utan att det blir farligt för hästen. Man vet att det kan bli farligt, tom leda till akut förgiftning (anemi = "blodbrist"), men det är vid ganska stora givor. Även vid mindre givor finns dock risken att hästen drabbas av låggradig anemi eller mag-tarmstörningar (särskilt när man ger rå vitlök).

Sök på forumet så hittar du trådar med källor.

pimy skrev:
när jag gav min häst vitlök så gav jag en klyfta (finhackad eller pressad)/dag.

Glömde tillägga att jag inte ger min häst vitlök längre efter att jag hört om att det kan vara direkt farligt för den!

Det basta ar att kopa vitlokspulver som ar tillverkat just for hastar. Det ar inte speciellt dyrt for en hink och det star pa hinken hur mycket du ska ge varje dag.

Köp en hink med vitlökspulver för hästar,jättsmidigt att slänga i fodret ;)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 022
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 328
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
532
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama