Hur mycket växer de till...???

alice

Trådstartare
Jag undrar hur mycket man beräknar att hästen (halvblod) växer efter 3 års ålder? Vet att det är individuellt, men finns det något "medeltal"? Typ de "brukar" växa ~5 cm (taget ur luften).
Har fått upp ögonen för en häst som idag är 157 cm och född 01. Ser fortfarande något "valpig" ut i kroppen, omusklad och lite kantig. Verkar ej vara överbyggd. Hur mycket kan jag vänta mig att han bör växa. Går som hingst fortfarande. Tycker 157 cm är i minsta laget....

//Alice

Min första uppfödning (hingst) var 158 cm på treårs testet, men är idag som sjuåring 167 cm. Men visst är det individuellt. Vad är det för stam och hur hög är mamman?

Oj! :eek: 9 cm! Då finns det ju hopp fortfarande... :D

Han är Allegretto-Gaugin de Lully-Ceylon. Har inte en aning om hur stor mamman är, tyvärr!

//Alice

Mitt sto har inte växt en cm på höjden sen hon var 3 år på premieringen i aug, däremot en del på längden (hon var hemskt kort, drog 130 i täcken). Så hon var och förblir 159 cm.

Men sambons häst som var 168 cm då vi köpte honom aug som 4-åring är ju 173 cm nu så han har växt 5 cm från 4-5 åring, och säkert en del från 3-4åring oxå men det vet jag inget säkrt om för då bodde han ju i Tyskland.

Så det är nog väldigt individuellt. Att mitt sto var färdigväxt så tidigt berodde nog oxå mkt på att hon har fbl-mamma. Fbl är ju klara väldigt tidigt.

Hmm, får mig att tänka på de två treåriga valackerna som auktionerades bort på Falsterbo igår...de var 169 resp 170 cm redan! Undras hur stora DE kommer att bli? Monsterhästar! :D

Det var nog därför som dommaren i strömsholm kommenterade, när vissa treåringar låg uppåt 170 cm, att de var för stora... :crazy:

Fler som kan dela med sig hur unghästar vuxit? :)

//Alice

Mitt sto var 159 cm som 3-åring och är idag (6 år) exakt lika hög. Inte växt nåt på höjden med andra ord, men hon har grovnat mycket.

Det är nog väldigt individuellt. Min gamla ridinstruktör hade en valack, 50% fullblod, som var 172 cm som 4-åring. När han kom in från sommarbetet hade han skjutit iväg som bara den och blev 176 cm som "färdig". En del växer mycket även när de är över 3 år, andra växer inte nåt... :p

MIn valack e Robin Z - Herkules var knappt 154 cm när jag köpte honom som oriden 3-åring. Han växte ända upp till 7-års ålder och blev 162. Mest har han väl ändå växt på "bredden" - ser en rejäl skillnad på bringan idag motför som treåring ;)

Mitt förra föl var 155 som 1 år 165 som 2 och 170 som 3 och 172 som 4 så vi får se vad som händer och fötter på den hästen!

Ja "tattarmåtten" man kan göra när dom är 1 år visade på 190 vilket jag iof har väldigt svårt att tro han blir :D
Men nog blir han 175 iallafall :crazy:

190 cm :eek: . Det är väl därför det kallas för tattarmått! :D

Beroende på hur mycket (om det finns) fullblod det finns i hästen jag tänker på, så växer han nog ett tag till *hoppas*. Hoppas han blir över 162 iaf... :crazy:

//Alice

Jo men det blir han nog ska du se :D
Jo tattarmått heter de ju gör skäl för sitt namn :rofl:

Hur stort blir mitt föl, tror ni då???

Han är nästan 5 månader, och 132 cm i mkh (!). Halvblod e.Saigon (169 cm) och u. mitt sto som är 169 cm. Någon idé om storleken?

;) Krocket

Re: Hur stort blir mitt föl, tror ni då???

Min var 135 som 3 måander så jag tippar på 167 som vuxen=)

Då är han normal, alltså. Undrade lite om han var jättestor, men det verkar ju inte så...

;) Krocket

Svårt att säga han kan ju sätta igång och växa som fanken om 1 år :)

Liknande trådar

Äldre Jag är en kvinna på 40 år som heter Hanna. Jag är 164 cm lång och väger 75 kg. Jag har brungröna ögon och askblont hår. Jag har glasögon...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
6 085
Senast: Skorpion76
·
N
Hästvård Om en häst är 148 cm i manke vid 3 års ålder , va bör den stanna på som fullvuxen? Jag är 173 cm , måste veta hur mkt hon bör växa...
Svar
5
· Visningar
950
Senast: L1nn
·
Hästvård Tänkte höra med er som har mer erfarenhet av ledproblem än jag, vad ni tror om framtidsutsikterna för den här hästen...
2
Svar
38
· Visningar
7 372
Senast: Ingela_S
·
T
Hästvård Kan hästar (halvblod) fortfarande växa vid 6 års ålder och hur skulle man märka det? Min medryttarhäst känns seg, trött, sover på em när...
Svar
19
· Visningar
3 629
Senast: SuneSpecial
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka