hur mycket varierar energivärdet med tiden för skörd?

hannacecilia

Trådstartare
jag undrar om någon vet hur mycket det kan skilja i energivärde på vallen om man slår på morgonen resp kvällen?
fick för högt värde=låg kvot förra året, och vill om möjligt förbättra kvoten i år.
 
Sv: hur mycket varierar energivärdet med tiden för skörd?

Det skiljer nog något under dygnet, men jag tror inte det påverkar kvoten speciellt mkt.
Jag tycker det låter bakvänt att du tycker att du fick för högt energiinnehåll o därmed för låg kvot. Vad var proteininnehållet? Jag skulle hellre försöka få mer protein o därmed en högre kvot.
 
Sv: hur mycket varierar energivärdet med tiden för skörd?

jovisst är det ännu bättre med högre protein. instämmer helt.
men då vi inte har möjlighet att ta vårt hö förrän efter midsommar blir ofta proteinet lite lägre. (brukar ligga runt 35 smrp.)
därför tänkte jag försöka påverka kvoten mhja energiinnehållet om möjligt?
 
Sv: hur mycket varierar energivärdet med tiden för skörd?

då förstår jag. Pestigt att inte kunna slå före midsommar. Särskilt om du vill ha hög kvot. Det hör väl kanske inte hit men jag kan ju inte låta bli att undra varför ni inte kan slå...
 
Sv: hur mycket varierar energivärdet med tiden för skörd?

pga att vi behöver hjälp från våra hyresgäster och det är svårt att få hjälp av dem om de inte har semester...
det är svårt att vara flexibel när det behövs 8 personer som kan ta ledigt samtidigt. pestigt, men ok ändå.

ingen annan som vet mer exakt vad energivärdet kan skilja sig från morgon till kväll?
 
Sv: hur mycket varierar energivärdet med tiden för skörd?

Jag fick höra samma sak ifjor, dock fick vi inget positivt resultat av att slå tidigt på morgonen utan vårt energivärde låg envist kvar på ca 10 per kg foder vilket det gjort vartenda år oavsett om vi slagit tidig morgon eller sen kväll.
Vet precis hur knasigt det är att få till bra foderstater med så högt energi värde och då har vi till det haft allt mellan 35 och 87 i protein per kilo foder lik förbaskat blir ju kvoten ingen höjdare till tävlingshästar utan de har en tendens till att bli lite väl feta på det.
 
Sv: hur mycket varierar energivärdet med tiden för skörd?

Jag fick höra förra året av en kobonde att energin är lägre framåt kvällen än vid lunchtid.
Har inga vetenskapliga belägg men har slagit på fm i år. Analysen brukar jag skicka när båda skörderna är tagna så det dröjer ett tag innan jag får veta...
 
Sv: hur mycket varierar energivärdet med tiden för skörd?

jaha... då kanske det inte är så mycket att det är värt att bry sig om det. tack för att du delade med dig av era erfarenheter!
 
Sv: hur mycket varierar energivärdet med tiden för skörd?

om teorin är att det är mest energi efter en dags sol och att "natten" äter av denna energi, låter det logiskt att till kvällen börjar energin sjunka igen. men som gylle skrev, kanske det är en försumbar skillnad?

fast om vädret tillåter att vi slår på em/kväll får vi iof 12 timmar längre torktid på slag än om vi väntar till morgonen efter.

vad anser ni -är det någon mening med att slå på kvällen?
känns inte som om det torkar så mycket över natten?
(vi har slagit före lunch förr.)
 
Sv: hur mycket varierar energivärdet med tiden för skörd?

Det ska bli spännande.
Vi har alltid höga proteinvärden och har haft normala/något lågta energivärden. Spännande som sagt.
 
Sv: hur mycket varierar energivärdet med tiden för skörd?

spännande var rätta ordet:p
vår bondementor sade idag att han tycker att skillnaden är så minimal att den är försumbar... men vore intressant att följa upp vårt resultat efter skörden och se om han har rätt.
 
Sv: hur mycket varierar energivärdet med tiden för skörd?

KL. Det är huvudsakligen två faktorer som påverkar energiinnehållet: sockerhalten o smältbarheten den förra variera undre dygnet o beroende på vädret den senare sjunker när andelen svårsmälta strukturella kolhydrater ökar.
Det som ändras snabbast vid tiden för skörd är proteinhalten.
PL
 
Sv: hur mycket varierar energivärdet med tiden för skörd?

:confused:
Hängde inte med på det där...
Vad är positivt och vad är negativt?

Att proteinet sjunker efter blommningen vet jag.
O även att den är ganska låg innan blommning.
Proteinet håller sig längre på en bra nivå vid en välgödslad vall.
 
Sv: hur mycket varierar energivärdet med tiden för skörd?

Nu har jag lite nya jämförelser till dig. Våra skördar ifjor och iår har visat sig innehålla i stort sett samma värden 2005 och 2006 (slaget med 1 dags skillnad sett till datum)
2005 gjorde jag ett försök till att sänka energin genom att slå tidigt på morgonen dessutom dagen efter regnig dag (alltså fick strået ingen sol dagen innan) resultat MJ 10,6
I år slogs det vid 15.30 alltså mitt på eftermiddagen och det hade varit strålande sol hela dagen. Resultat MJ 10,5.
Så nu skiter jag i att försöka laborera den vägen med MJ ger uppenbarligen inget resultat ändå.
 
Sv: hur mycket varierar energivärdet med tiden för skörd?

tackar tackar! då hade nog min bonde rätt -skillnaden är knappt mätbar.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 839
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Analyserna har trillat in, höpartier valts ut, installning kanske påbörjats - hösten är här 🍂! Hur blev det för er i år, vad tänker ni...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 028
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 247
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 579
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp