Hur mycket väger er islandshäst som är

Sv: Hur mycket väger er islandshäst som är

Min mycket grovbyggda tjej väger 400 kg enligt vågen, hon är ca 133 i manken.

Min som är runt 139 och ganska grov, men smal, vägde 325 kg.

Senast ändrad:

Min förra pålle han var 1,42 cm och han vägde 450 kg.Jag vägde honom på kliniken så därför är jag säker.Han var kraftigt byggd men veterinären tyckte att han var fet.Jag gissar att allt är relativt

Du kan kolla om det fins företag med våg i närheten av där du bor .
Man har våg i grustag , skrotgårdar , polisens vågplatser utmed vägarna och sopstationer . Jag jobbar på en metallindustri med våg och vägde min tunna islänning på 135 cm till 327 kg .

hur går den uträkningen till?
1 Mät hästens bröstomfång runt bålen, bakom manke och armbåge.
2 Mät längden från armbåge till bärbensknöl

sen räknar man ut med den här formeln:
(bröstomfång cm)² x längd cm
8900
Exemplet i boken:
(165cm x 165cm) x 125 / 8900 = 382

förstår du hur det går till?

Tölva skrev:
grovbyggd och ca 135 cm?
hej!..hmm..ja du..vet ej..mitt sto e 139cm o rätt lättbyggd och hon väger ca 320kg..:/..men ja vet ej vad din kan väga..:(

Läste här på Buke att folk tyckte att de där måttbandet för hästar missvisar en hel del.
Så jag jämförde att mäta med vanligt måttband och det där speciella för hästar, och de visad absolut inte samma.
Det skiljde ganska mycket faktiskt.:eek:
Därför väljer jag idag att mäta "manuellt" och göra den uträkningen som beskrivs i mitt förra inlägg.

Eller som man också man säga; "Fina propositioner".
HEHE, :D.

Trostan skrev:
Min förra pålle han var 1,42 cm och han vägde 450 kg.Jag vägde honom på kliniken så därför är jag säker.Han var kraftigt byggd men veterinären tyckte att han var fet.Jag gissar att allt är relativt

Relativt ja, det hänger på så mycket. Har själv en valack som är ca142 cm, när han vägdes var vikten 420 kg. Jodå jag måste tillstå att han var fet, inte vrålfet, men fet. Damen som mäter ca 140 cm kan komma upp i en vikt av ca 390-400 kg, men då krävs mycket muskler. Har även vägt henne på våg som då stannade runt 400 kg, men i det läget kan jag inte skryta med att hon hade muskler därför var merparten vilande sådana.:angel:

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
761
Senast: Ajda
·
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
261
Senast: Roheryn
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I veckan pågår Gæðingakeppni-SM för Islandshästar på Himmelstalund i Norrköping. SVT träffade islandshästen Felix frá Gafli och Linnéa...
Svar
0
· Visningar
111
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Tre personer från Sörmland åtalas för djurplågeri. Det efter att trion utsatt åtta islandshästar för allvarligt lidande, varav en häst...
Svar
0
· Visningar
470
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka