Hur mycket väger er islandshäst som är

Sv: Hur mycket väger er islandshäst som är

Boj skrev:
Har ingen så liten, sorry.;)

Allt är relativt, min "lilla" häst är 125. Vilken tur för dom att jag bara väger 45 kg! Men "storen" (annan ras") är 160, det ser bra ut det med!
Men till frågan, jag har inte möjlighet att väga just nu, och litar inte ett dugg på viktbanden, så....någon som har en liknande variant av häst?

Vi var till Ultuna med en liten islandshäst som är ungefär 135 skulle ja tro, men inte så grov utan relativt lättbyggd. Han vägde 290 kg ungefär så din borde väl väga lite till då...

keilir skrev:
Vi var till Ultuna med en liten islandshäst som är ungefär 135 skulle ja tro, men inte så grov utan relativt lättbyggd. Han vägde 290 kg ungefär så din borde väl väga lite till då...

Låter förskräckligt lite tycker jag.
Låter mer som om hästen skulle ha varit 125 cm hög..

Hej!
Min islänning är ca 137 hög, inte jötte grov, men inte heller av den smäckra sorten, och han väger ca 300 kg.
Sedan har vi en islänning på 147, väldigt gov som väge runt 350-370 kg!! Så din vägen nog runt 300-335 kg kanske?

min häst är 137 i mankhöjd o väger runt 300 kg. men hon är inte så kraftigt byggd så är en häst som är kraftigt byggd kanske väger runt 350 kg:angel: det är vad jag tror:smirk:

//loddie den ovetne :devil:

En liten fråga, har ni mätt på riktig våg, eller med viktband?
Min tabell är lite gammal kanske, som jag förvärvat från tidningen "islandshästen", och där står en snittvikt på mellanstorlek islandshäst 380 kg. Måhända har ni alla den yngre generationens mer lättbyggda varianter, kanske inte den grova, tunga, äldre, som står här hemma på gården.
Att jämföra med fjordingarnas utveckling, där de knappt går att skilja från en vanlig ponny i sina propotioner.
Vore kul att höra lite fler viktuppgifter.

min pålle är 126 och vägde med viktband när jag köpte han, 386....han gick sen ner till 296=) men har gått upp till 330ca nu i vinter men det tycker ja e rätt lagom över vintern eftersom han står ute dygnet runt även när det är jättekallt de behöver lite fett då...

om han skulle vara smal skulle han nog ligga runt en 290 nåt men är han tränad och smal med muskler går de nog uppåt en 300endå tror ja...vet inte än han e inte så gammal=)

du med en häst på 125 hur gammal är den? kul att du me har en miniisis=)

soft mee islandshästar skrev:
min häst är 137 i mankhöjd o väger runt 300 kg. men hon är inte så kraftigt byggd så är en häst som är kraftigt byggd kanske väger runt 350 kg:angel: det är vad jag tror:smirk:

//loddie den ovetne :devil:
Jag tror inte min 137a och grovt byggd bara väger 350 kg. Snarare 400-425 kg. Jag har mätt med band och olika formler och kommer fram till i stort sett samma kg. Han är både lång och grov. Känns som ett halvblod att rida. När han var smal mätte jag honom till 360.

Jag mätte min häst enligt boken "Islandshästar"Han är ca 140 och vägde mellan 400-425kg, och han är nåt mellanting mellan lättbyggd och kraftig ( rejäl kropp på långa tändsticksben :d )

Gullan86 skrev:
du med en häst på 125 hur gammal är den? kul att du me har en miniisis=)

Han är 26 år och känns inte alls så liten, för han är REJÄLT grov ;)
Folk tror det är nåt fel på benen på vintern, för de är så korta och har en ENORM päls! Stor man o svans. Mycket charmerande, och hög i rang. Håller ordning på halvbloden i hagen, där har de inte en chans kan jag säga!

Hej hej hälsningar Tölva

Korven skrev:
Jag tror inte min 137a och grovt byggd bara väger 350 kg. Snarare 400-425 kg. Jag har mätt med band och olika formler och kommer fram till i stort sett samma kg. Han är både lång och grov. Känns som ett halvblod att rida. När han var smal mätte jag honom till 360.
Fortsättning, idag mätte jag honom utan luftig vinterpäls. Svettig och platt och det var bara 386 kg:confused: Man blir sååååå lurad av pälsen.:devil:

Min gamla dam på 26 år är ca 137 cm och hennes avkomma - en valack på 3½ år gammal, ca 138 cm och lite grovare byggda väger närmare 400 kg styck.:D
De har lite hull, men jag tycker inte att de är feta, men det kanske de är när jag läser vad andra hästar väger.:o

Jag har aldrig mätt min häst men jag kan tro att han är runt 140-142 nått sånt. Han är väldigt "lång" i kroppen så det är ganska mkt häst så att säga. Han väger ca 350-60. Men till tävlingsäsången ska jag banta ner han några kilon. Just nu behöver han dom eftersom dom går utomhus dygnet runt.

Skrauti skrev:
Jag mätte min häst enligt boken "Islandshästar"Han är ca 140 och vägde mellan 400-425kg, och han är nåt mellanting mellan lättbyggd och kraftig ( rejäl kropp på långa tändsticksben :d )

hur går den uträkningen till?

Han är absolut inte för tunn, om det var så du tänkte... Men de sa då att man oftast får en högre vikt på dem när man mäter och räknar efter olika formler. Jag vet inte men så sa de då iaf!

Jag mäter med ett speciellt måttviktband för hästar.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
761
Senast: Ajda
·
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
261
Senast: Roheryn
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I veckan pågår Gæðingakeppni-SM för Islandshästar på Himmelstalund i Norrköping. SVT träffade islandshästen Felix frá Gafli och Linnéa...
Svar
0
· Visningar
111
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Tre personer från Sörmland åtalas för djurplågeri. Det efter att trion utsatt åtta islandshästar för allvarligt lidande, varav en häst...
Svar
0
· Visningar
470
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka