Hur mycket vågar man rida?

T

Tussilago_70

Hej!

Mitt 6-åriga islandssto har inte blivit ridet så mycket tidigare och vi har bara haft henne några veckor. Hur mycket vågar man rida nu när hon ska sättas igång, både med tanke på ålder och att hon inte har så bra kondition. Är rädd att jag ska slita på henne för mycket.... Någon som har bra tips på ett "kom-igång-schema"?

Tack på förhand!

Sv: Hur mycket vågar man rida?

Varannan dag i skritt tills du känner att hon vill mera, eller bara testa lite trav och galopp för att känna var hon ligger styrkemääsigt. När du känner att hon orkar så ökar du på mera, varannan dag.

Jag brukar börja enbart i skritt. Ut och skritta i skog och mark för att bygga upp både kondition och styrka. Vill hästen; ta gärna några längre turer!
Känner du att hästen orkar kan du efter hand väva in lite kortare kravlöst trav/tölt eller galopp och utöka efter hand.

I början brukar varannan dag vara tillräckligt!

Tack för era svar! Hur tänker ni när det gäller klättring? Ska jag avvakta med det ett tag eller kan man köra lite sånt redan nu för att bygga muskler?

Ja, klättra avsuttet i så fall. Det är tillräcklig träning för ryggen på en otränad häst att vara ute och gå på skogsstigar osv där den får lyfta lite på fötterna.

Tack igen!
Hur lång tid anser ni att "uppbyggnadsfasen" ska vara, dvs till jag kan rida ut obehindrat på långa turer i olika tempon?

Det beror väl lite på hur stora kraven är på de turerna. Men ca 3 månader tog det för mig att få igång en häst som stått ett år, till det att han klarade en "normal" uteritt i blandad terräng och tempo. Men en innan otränad häst tar det säkert längre tid för innan den bygger tillräckligt med "ridmuskler".

Först och främst undrar jag vad du menar med inte riden så mycket.....?

Har hon gått med föl, reds in som 4åring och sen stått, ridits 1-2 gånger per vecka under 2 års tid eller vad menar du ?

Om hästen har en grundkondition behöver det ju inte ta så lång tid.
Men om den inte har det tar det väl som en vanlig unghäst, uppemot 2 år, innan man kan rida obehindrat på långa turer i varierande terräng och tempo.

Hon fick ett föl för ett par år sedan och har efter det ridits väldigt sporadiskt vad jag har förstått. Kanske 1-2 gånger i veckan kan jag tänka mig men utan alltför stora krav. Med andra ord får jag nog räkna med att det kommer att ta sin lilla tid. Det är svårt att avgöra samtidigt vad hon klarar och inte eftersom hon är ruskigt pigg när vi är ute.

En annan fråga förresten när jag ändå håller på :-) Hon tuggar ganska frenetiskt på bettet när vi rider och är ganska löddrig i munnen när vi kommer tillbaka även om vi bara varit på skrittur utan några konstigheter. Min dotter red häromdagen med en kompis som är bra mycket duktigare än vad vi är (mycket unghästvana bl.a) och hon sa att det kan bero på att hon är understimulerad. Vad har ni för tankar om det och vad bör vi i så fall göra? I min värld har det alltid varit positivt när en häst tuggar på bettet men det kanske inte alltid är så? Vår andra häst (ej islänning) börjar göra det när vi rider dressyr och hon börjar bli lösgjord och trevlig men det kanske är något annat i det här fallet? Hon är mjuk och fin i munnen och försöker inte ta bettet eller så utan tuggar bara.

Det är inte bra att hästen tuggar på bettet, tänderna slits ned.
Sitter bettet för långt ned eller är för långt.
Skummar dom så kan det bero på att hästen är överböjd i halsen och får svårt med andningen.
Vad är det för metall i bettet.
Vissa metaller gör att hästen dreglar och tuggar, inte bra.
Prova att byta bett eller rid med bettlöst och se vad som händer.
silikon/ gummibett är för tjocka så det tycker jag inte är ett alternativ.
Rakt vanligt bett i rostfritt brukar fungera.

Jag fick en 6-årig islandshäst som inte heller hade blivit riden mycket alls. Jag började med att rida sisådär 10-15 minuter på ridbanan ca två ggr i veckan och red ut kanske tre ggr. Sedan ökade jag succesivt. Men det är inte så noga tror jag helt ärligt. Bara man känner vad hästen vill och orkar. Den ska ju tycka att det är kul att börja jobba :) Mycket rykt, ompyssling och longering!! Lycka till :bump:

Liknande trådar

Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
650
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 050
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 990
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
680
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka