Hur mycket vågar man fodra kraftfoder...

L

Legacy

....när man bara har begränsad tillgång till hö?

Finns det något av dessa kraftfoder (HAR TILLGÅNG TILL VETE, HAVRE, SOJA) som är lämpligt för att få en häst att öka i vikt utan att värdena blir helt tokiga.
tack!

Sv: Hur mycket vågar man fodra kraftfoder...

Hur då begränsad?

Det beror på vilka värden det är i höet samt hästens behov.

Vad menar du med begränsad?

Man ska ju inte höja kraftfodret mer än nödvändigt. Stråfoder är det viktigaste i hästens foderstat.

Och som biffen skrev, beror det på hästen och värdena i höet..

Fattade jag dig rätt att du har begränsad tillgång på grovfoder så du vill med kraftfoder försöka häva upp detta?:eek:

Om du har dåligt med grovfoder så är det bästa att istället ge lucern som komplement. Vete havre och soja är ju inte direkt viktökande utan grovfoder. Men med det grovfoder du har (hur mycket det nu är) och lucern så kan det fungera för att få upp en häst i vikt. Beror lite på vilken kvalitet och vilka värden grovfodret har förstås.

Förstår att min fråga låter dum, men jag bor i utlandet och har hästen på en "fin" anläggning (tävlinghästar upp till svår hoppning/dressyr) som tyvärr inte har samma syn på grovfoder och hö som vi svenskar har (gäller generellt på alla anläggningar jag besökt här). Är lite bekymmrad över hur mycket kraftfoder jag egentligen kan ge. Vissa av hästarna för endast 4kg hösilage per dag och 3dubbelt med kraftfoder. Hästarna mår bra, fina i hullet och inga koliker (än så länge). Men vad tror ni? Blir det katastrof att fodra så? Finns det något fodermedle som är bättre än annat? Har tillgåg till vete, havre, soja och mangime(mix).

Om du har dåligt med grovfoder så är det bästa att istället ge lucern som komplement. Vete havre och soja är ju inte direkt viktökande utan grovfoder. Men med det grovfoder du har (hur mycket det nu är) och lucern så kan det fungera för att få upp en häst i vikt. Beror lite på vilken kvalitet och vilka värden grovfodret har förstås.

Har inte lyckats få tag på det här....

Kan vara så att ensilaget faktiskt är ren lucern eller att lucern ingår i det. Väldigt vanligt i lite sydligare länder och i USA. Då brukar majs vara ett bra komplement i foderstaten.

6-7kg är okej att fodra med, de lesta står på 4-6kg

Egentligen är det märkligt att vi svenskar alltid vet och kan bäst!!

Jag har och har haft totalt sex svenska halvblodshästar här nere i södra Frankrike.

De får ca 6 - 8 kg hö (icke analyserat) och mellan 2 och 4 kg kraftfoder per dag.

Kraftfodret är antingen en müsliblandning eller något liknande Krafft.

Dessutom ger jag alltid några morötter per dag och E-vitamin.

De utfodras med hö 4 ggr/dag och kraftfoder 3 ggr/dag.

Under de snart 17 år jag bott här har inte en enda häst haft problem med kolik och de är runda och fina i hullet och har lätt att sätta muskler.

En häst hade upprepade kolikproblem i Sverige innan hon kom hit och en annan fick kolik, som hon tyvärr också dog av, när hon var i England. Hon hade då varit där i ett halvår.

Jag var också helt panikslagen i början här och sprang runt och "stal" hö tex men upptäckte att hästen fatiskt inte mådde så dåligt som jag fruktat.

Vad jag menar är att det kanske inte är riktigt så illa som vi svenskar tror med en annorlunda foderstat.

Finns det några värden på detta silage?
Vad är det som behöver ökas i vikt på hästen?
Är den allmänt tunn och muskelfattig, eller är den bara tunn?
Eller bara muskelfattig?

Tack för ditt uppmuntrande svar, känner verkligen igen mig! hi hi...

Finns det några värden på detta silage?
Vad är det som behöver ökas i vikt på hästen?
Är den allmänt tunn och muskelfattig, eller är den bara tunn?
Eller bara muskelfattig?

Finns ingen analys, men det räknas som ett "kvalitetsfoder". Hästen är under uppbyggnadsfas, 4år, ca 178 i mkh, har inga fettdepåer att ta av om man säger så.

Egentligen är det märkligt att vi svenskar alltid vet och kan bäst!!

Jag har och har haft totalt sex svenska halvblodshästar här nere i södra Frankrike.

De får ca 6 - 8 kg hö (icke analyserat) och mellan 2 och 4 kg kraftfoder per dag.

Kraftfodret är antingen en müsliblandning eller något liknande Krafft.

Dessutom ger jag alltid några morötter per dag och E-vitamin.

De utfodras med hö 4 ggr/dag och kraftfoder 3 ggr/dag.

Under de snart 17 år jag bott här har inte en enda häst haft problem med kolik och de är runda och fina i hullet och har lätt att sätta muskler.

En häst hade upprepade kolikproblem i Sverige innan hon kom hit och en annan fick kolik, som hon tyvärr också dog av, när hon var i England. Hon hade då varit där i ett halvår.

Jag var också helt panikslagen i början här och sprang runt och "stal" hö tex men upptäckte att hästen fatiskt inte mådde så dåligt som jag fruktat.

Vad jag menar är att det kanske inte är riktigt så illa som vi svenskar tror med en annorlunda foderstat.

Det är ju jättebra att dina hästar mår bra, men all forskning som gjorts visar att hästen är gjord för och mår bäst av en grovfoderbaserad foderstat. Läs Hästens utfodring och näringsbehov, som är utgiven av SLU och vilar på vetenskapliga grunder.

Sedan är det också ett faktum att koliker och stereotypa beteenden är vanligare hos hästar nere i mellaneuropa än här, ocg medellivslängen på de tyska hästarna lär vara sisådär 7 år. Inte upplyftande...

Så just i det här fallet tror jag faktiskt att det är vi svenskar som har "rätt" och förhoppningsvis följer andra länder efter såsmåningom.

Till TS: Ge 7 kg hösilage om det är det mesta som går. Komplettera med halm, och räkna därefter ut foderstaten så att behoven täcks. Hippocampus är en bra hemsida för sådant.

Men ta då 7 kg hösilage och ge ett par kg lusern och/eller halm upptill. Lusernhack måste väl finnas utomlands det med?
Kan du inte köpa in det själv om det inte finns i stallet? Måste du väl få eller?

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 082
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
757
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix