Hur mycket vågar jag rida??

S

smiling_sun

Vet inte om jag lagt denna tråden rätt.. Jag ska försöka att förklara min hästs historia lite enkelt och kort. Förra våren, då han var 4 år, började han att få ont i ryggen, ville inte sätta under sig, blev framtung och sur vid sadlandet. Jag tog ut massör, som sa att han var kort i musklerna bak vid låret och att han kanske var lite sned och snedmusklad. Efter att hon varit ute ett antal gånger så blev han lite mindre spänd. (Jag hade då låtit han vila med, bara gått på promenader) Sista gången så sa hon att jag skulle ta ut veterinär för att kolla upp det. Vet sa att han haltade på båda bak (0,5 grad) och att han skulle in o röntgas. Så vi röntgade kotor, has och rygg. Han hade kotledsinflammation hö bak och kissing spines. Vi behandlade kotan och körde stötvågsterapi för ryggen. Ca 8 gånger var vi på kliniken i somras, utan större förbättringar. Deras diagnos var: KS, vid longering sänkt höger korshalva, släpar hö bak och stötigt steg vänster bak. Vi bedövade utan förbättring. Sedan flyttade jag och hästen uppåt landet, och jag tog ut en equiterapeut. Han sa att hästen är sned (typ bäckenbensrotation) i korset, ca 2 cm. Höger korshalva är lägre. Så han knäckte och gjorde laserbehandling. Efter 2 veckor var hästen nästan helt rak och hade gått upp i vikt/musklat sig lite. Efter ytterliggare 1 månad kom han ut igen, gjorde samma sak och sa att om 1 vecka kan du börja rida lite försiktigt, men fortsätt med tömkörningen ändå så ska du se att han ska kunna ridas som en normal häst. Det var allt. Borde inte veterinärerna sett att han var sned?? Nu till frågan.. Det är ca 2 månader sen eq var här. Jag har knappt vågat rida ändå. Har tömkört och sedan ridit ca 2 ggr i veckan, skritt i skogen. Har nu börjat trava så smått. problemet är att han är så spänd. Vill inte trava ordentligt. Nu vet jag inte om det sitter i huvudet på han, att det kan göra ont. men man är ju så orolig. I början kunde jaginte ens sadla inne i stallet, utan fick longera 10 min först, så han slappna av. Nu går det bra att sadla och det är inte fullt så sura miner. Han är supersnäll att rida, inga dumheter utan vill vara till lags. Men hur mycket vågar man rida? Vet att jag borde ringa eq och fråga, men tänkte höra vad ni tycker. Han går någorlunda fram ute, men inne går han o trycker och vill inte trava mer än 1 varv... Blir det bättre? :confused:

Sv: Hur mycket vågar jag rida??

Hej! Eftersom ingen har svarat så skriver jag lite för att ge dig lite hopp kanske iaf!;)
Jag måste först fråga... innan det här började så antar jag att du var ägaren.
Hur gammal är du nu? Hur hög är hästen? Tränade du för ngn innan han blev dålig?

Det är många små saker i din ridning som kan påverka honom självklart. Kanske sitter du nu också och är orolig att han har eller ska få ont? Och eftersom han älskar sin matte så då blir han ju också orolig...

Ja tycker att det låter som om det har blivit bättre iaf och det är ju bra! KS är ju ganska allvarligt och vissa hästar kan leva med det andra inte så e sanningen... men med rätt träning när det behövs kan man klara situationen.

Vad gör du när du rider då?

Ja nu kan jag inte komma på något mer... allt med equi.. å veterinär är ju såklart också viktigt men oftyast börjar det ju någonstans.. ex. i sadel, händerna på människan, bettet, ryttaren, underlag, miljö.. ja du förstår kanske hehe...:D

Skriv lite... å berätta!

Medlidande

Tack för svaret!! Jag är 20 år, hästen är ganska liten, 163 cm, men väldigt klen. Jag har inte tränat för ngn speciell under hans inridning, utan mest ridit i skogen. Men eftersom jag hade honom på skolan (gick hästgymnasie) så fick man ju bra hjälp där. Jag tränade lite hoppning i bebisgrupp förra vintern, i ca 1 månad, sen fick han vila. När vi sedan satte igång han igen, 8 veckor senare, och började rida så märkte vi på hans humör att något var fel. Han har alltid varit en sådan häst som sagt vad han tycker! Equiterapeuten säger att hästen inte är en "rygghäst", utan att problemet ligger i att han varit sned. Därifrån kan KS kommit, men han tycker inte att man ska se han som en häst med KS. Och vem ska man tro på? Jag menar, jag var på kliniken ca 8 ggr utan att han blev bättre, och han stod i liten hage hela sommaren pga behandlingar. Sedan tar jag ut Håkan (min eq) som säger att han är sned! Och så blir han frisk efter 2 behandlingar... Men jag har svårt att lita på folk. Även fast att Håkan är känd för att vara bra och alla i stallet har honom, så kan jag inte lita på någon att han är frisk! Känns kanske för bra för att vara sant? Ett tag var jag ju inne på att köra in han och ha han som körhäst, och det funmderar jag fortfarande på, men väntar på sommaren! När jag rider så rider jag ut. Skritt och sista gången så travade vi en bit med. Han är väldigt vinglig och vill gärna hålla balansen genom att ha huvudet långt ned och gå bakom lod. Jag vet inte om detta blir bättre och han blir starkare med tiden? Ska jag kanske rida mer så att han blir starkare? Eller ska jag fortsätta att tömköra tills han får de ryggmuskler som jag önskar? Känns som att han fortfarande är 1 år gammal och liten bebis, men han börjar ju bli stor nu (5 år) och saker måste börja hända. Men samtidigt har jag inte bråttom, bara han funkar. Jag håller även på och stretchar ryggen efter varje pass, och masserar med arnika. Har även en back on track ryggvärmare som jag använder när jag tömkör och på kvällen inne i stallet. Han är ju ganska spänd i ländryggen, men med den blir det bättre. Har du fler tips?

Såg även att du bor i Enköping! Välkommen till klubben! :D

Haha ja jag bor faktiskt i Enköping:)

Okej.. ja det låter som om du kämpar på bra iaf:bow: Man kan ju inte kalla dig dålig matte på ngt sätt så de e ju bra!:)

Men om du bor i enköping... varför tränar du inte för ngn tränare? Det hjälper verkligen! Alltså jag hade problem med mitt halvblod och liksom var väldigt framtung, lång mm... alla problem som leder till mer problem, ex. som dina problem med din häst.

Det där med att han vill ta huvudet långt ner känner jag igen och jag personligen skulle inte säga att det stärker honom utan snarare belastar frambenen mer och gör bak rakare utan belastning.... men vad gör man om man inte ens får galoppera liksom! Det är verkligen ett dilemma.. men jag skulle om jag hade haft råd anlita en tränare... bara ngn gång! En gång i månaden skulle kanske räcka. De vet precis vad som behövs göra om de är bra!

Men vart har du hästen då? På Åkerby?

Jaja... skriv igen eftersom jag nu har massa nya frågor;) :D
Och om du vill ha tips på tränare så...MMM jag har en toppenbra en.;):D
:bump:

Ok, har du nåt bra tips på bra tränare då? Jag har hästen på Nynäs Gård. Vet du var det ligger?
Jo, det här med att han vill gå med huvudet långt ner... Han gör likadant vid longering och tömkörning mer. Väldigt svårt att få upp han! Han är ju dessutom ganska framtung i sig själv också! Vi har en dressyrtränare som jag tycker är ganska bra, men där är full i grupperna. Har du häst på Åkerby eller?

Ja men man får ju inte skriva om nåt sånt här´.

Nej jag har hästen hemma hos mig själv... eller hästarna rättare sagt.

Okej jag känner igen problemet. Ett problem många har, inklusive jag själv med mitt ena halvblod.
Men du kan väl göra öppna och sluta och sånt?
har du trampat den någon gång? Det kan du ju göra via töm. Jättebra för baken och ryggen plus att du får lära henne vad framåt och förhållning betyder... Men det där vet du antagligen redan....
Bakdelsvändningar är också jättebra.. allt sånt här går ju att göra i skritt och sen kan man ju öka... håll koll på underhalsen.. det är den som är facit för om du har gjort rätt under passet och efter..
Oj oj nu tjatar mina föräldrar på mig o att ja ska komma och äta!
Svara igen så skriver vi mera!!

:banana:

VI hade ute Håkan igår (antar att det är samma HÅkan som har ett efternamn som börjar på L? *ler*) Han är verkligen fantastisk den mannen!! Vår häst var också sned i bäckenet och har förmodligen gått med det sen han var 4 år (18 år nu) Vi har inte haft honom å länge och har hela tiden misstänkt att det varit något.. Håkan e ju inte så lätt att få ut när man bor i skogen med hästen så vi har väntat och väntat. Nu har vi flyttat till ett mer "centralt" stall och fick då ut honom och vi hade ju rätt.. Håkan fiade och donade och när han var klar såg hästen helt annorlunda ut! För oss var det ok att börja rida honom i helgen lite smått.. Skritt och trav.. MEn till nästa helg skulle han vara helt återställd! Har han sagt att du kan rida skulle jag nog lita på det. Jag har sett många hästar som varit utdömda totalt av veterinärer och sen kommer Håkan trollkarl och hästen blir helt frisk på 2 veckor. OCh ofta har dessa hästar haft problem i bäckenet och det har inte veterinärerna sett.. Jag skulle lite mest på honom faktiskt! Han vet vad han gör och jag har sett alldeles för många gånger hur friska hästarna blir efter att han varit där för att inte våga lite på honom!

Lycka Till från CC som läääängtar ut till stallet!

Ja de e samma håkan! Jo, han är helt fantastisk den mannnen... :love: . Jo, klart jag litar mer på honom, eftersom han fick hästen frisk efter 2 behandlingar, och veterinärerna gjorde ingen förbättring på 10 ggr! Funderar på att ta ut en tjej som gör akupuntur. En annan häst i stallet (fullblod med massa spända muskler) får det och blir bättre. Men jag har ingen erfarenhet av det, så ni får gärna komma med råd och förslag på personer jag kan kontakta.

Eftersom jag inte hann rida så mycket innan han blev dålig, så har vi inte kommit så långt i hans utbildning att han kan öppna och sluta, och definitivt inte trampa :D ! Man kan väl säga att han är som en treåring i utbildningen. Kan lätt skänkelvikning.. Funderar på att ta kontakt med någon bra tränare, som ja även kan ta tömkörningslektioner för. Du får gärna pm:a mig om du har tips! Själv vill jag inte ge mig in på att lära honom att trampa, då jag aldrig lärt en häst det innan (är typisk hoppryttare! :smirk: )

Har nu haft ute min equiterapeut (Håkan Lundell), för att jag tyckt att min häst gått orent. Det var en sträckning i bogen och han var fortfarande lite sned, som rättades till, plus laser i bog och kors. Han sa att hästen blivit en lugnare individ sedan han var där sist. Han sa även att jag kunde öka ridningen till 3 dagar i veckan nu! :) Och att denna hästen kommer att kunna bli hur bra som helst. Jag är så glaaad!! :banana: Nu funderar jag på att börja träna för en av våra tränare varannan vecka. Ubbe Nordström heter han och tränar akademiskt. Kan det vara bra? Någon som tränat för honom?

smiling_sun skrev:
Har nu haft ute min equiterapeut (Håkan Lundell), för att jag tyckt att min häst gått orent. Det var en sträckning i bogen och han var fortfarande lite sned, som rättades till, plus laser i bog och kors. Han sa att hästen blivit en lugnare individ sedan han var där sist. Han sa även att jag kunde öka ridningen till 3 dagar i veckan nu! :) Och att denna hästen kommer att kunna bli hur bra som helst. Jag är så glaaad!! :banana: Nu funderar jag på att börja träna för en av våra tränare varannan vecka. Ubbe Nordström heter han och tränar akademiskt. Kan det vara bra? Någon som tränat för honom?

Kul att det går framåt för dig och din häst!
Jag har ingen aning om vem den mannen (tränaren) är, men
jag tycker och tror och kan nog t.om. lova
att akademiskt kommer att vara mycket bra för både dig och din häst. Jag rekommenderar det varmt.
Man brukar ju inom AR jobba mkt från backen först och lära in bland annat öppnor och slutor från backen och på så vis bygga upp och stärka hästen, innan man börjar jobba med dessa saker uppsuttet - skitbra om du frågar mig. ;)

Många veterinärer som rekommenderat akademisk ridning också,
just för att det bygger upp och stärker hästen på ett helt annat sätt
än den vanliga engelska dressyren.

time to sleep, så det blev lite kort.
Lycka till! :)

Tack!! Jag har inte någon erfarenhet alls av Akademiskt. Men han har fått positiva reaktioner av de andra i stallet som rider för han. Tycärr har jag påss dålig ekonomi just nu så träna för instruktör är helt omöjligt. Tyvärr. Men så fort jag har råd så ska jag testa! Han kommer varannan vecka, det är ju ganska lagom när man har unghäst, då hinner både han o jag hinna smälta det vi lärt oss! Just nu rider jag knappt alls i ridhuset, utan rider bara ut. Men tränar ändå på att gå i rätt form och gör skänkelvikningar längs vägen, ställer o böjer mm. Har du några erfarenheter från akademiskt får du gärna berätta! :)

Jag rider akademiskt själv :)
Hinner inte skriva mera nu, men jag kan PM:a senare om du vill! :)

PM.a mig så ska du få tränartips.

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 393
Senast: Roxy
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
563
Senast: tara
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 069
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 538
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar