S
smiling_sun
Vet inte om jag lagt denna tråden rätt.. Jag ska försöka att förklara min hästs historia lite enkelt och kort. Förra våren, då han var 4 år, började han att få ont i ryggen, ville inte sätta under sig, blev framtung och sur vid sadlandet. Jag tog ut massör, som sa att han var kort i musklerna bak vid låret och att han kanske var lite sned och snedmusklad. Efter att hon varit ute ett antal gånger så blev han lite mindre spänd. (Jag hade då låtit han vila med, bara gått på promenader) Sista gången så sa hon att jag skulle ta ut veterinär för att kolla upp det. Vet sa att han haltade på båda bak (0,5 grad) och att han skulle in o röntgas. Så vi röntgade kotor, has och rygg. Han hade kotledsinflammation hö bak och kissing spines. Vi behandlade kotan och körde stötvågsterapi för ryggen. Ca 8 gånger var vi på kliniken i somras, utan större förbättringar. Deras diagnos var: KS, vid longering sänkt höger korshalva, släpar hö bak och stötigt steg vänster bak. Vi bedövade utan förbättring. Sedan flyttade jag och hästen uppåt landet, och jag tog ut en equiterapeut. Han sa att hästen är sned (typ bäckenbensrotation) i korset, ca 2 cm. Höger korshalva är lägre. Så han knäckte och gjorde laserbehandling. Efter 2 veckor var hästen nästan helt rak och hade gått upp i vikt/musklat sig lite. Efter ytterliggare 1 månad kom han ut igen, gjorde samma sak och sa att om 1 vecka kan du börja rida lite försiktigt, men fortsätt med tömkörningen ändå så ska du se att han ska kunna ridas som en normal häst. Det var allt. Borde inte veterinärerna sett att han var sned?? Nu till frågan.. Det är ca 2 månader sen eq var här. Jag har knappt vågat rida ändå. Har tömkört och sedan ridit ca 2 ggr i veckan, skritt i skogen. Har nu börjat trava så smått. problemet är att han är så spänd. Vill inte trava ordentligt. Nu vet jag inte om det sitter i huvudet på han, att det kan göra ont. men man är ju så orolig. I början kunde jaginte ens sadla inne i stallet, utan fick longera 10 min först, så han slappna av. Nu går det bra att sadla och det är inte fullt så sura miner. Han är supersnäll att rida, inga dumheter utan vill vara till lags. Men hur mycket vågar man rida? Vet att jag borde ringa eq och fråga, men tänkte höra vad ni tycker. Han går någorlunda fram ute, men inne går han o trycker och vill inte trava mer än 1 varv... Blir det bättre?