Hur mycket tränar ni?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Cismon
  • Startdatum Startdatum
C

Cismon

Hej!

Tänkte kolla med er här på buke hur mkt ni tränar när ni åker in på banan.
Kör ni ett jobb på 3140, 2140 eller 1640 eller kör ni mer?

Vi kör oftast 2-3 heat.
Det varierar ju alltid, men sist när vi va in med 2 kallblod och en bloding så såg det ut såhär.

1. Värmning 4 bakvarv, med 2-3 snabba intervaller i varv 2 och 3.

2. 2140m efter 1.30. Fösöker väl hålla ett jämnt tempo, med det är inte så lätt med Kresse, han är så lat!!

3. 1640m efter 1.40 men då brukar det gå undan sista 300.. om hästkraken känner för det alltså.

(4. Blodingen går ett eget jobb på 1640m efter 1.25)

Sedan varierar det ju, ifall man ska starta och så. Ska vi starta så brukar det inte bli lika hårt. Alla gånger är inte blodingen med, ibland är Basilika med, hon springer inte lika fort som Kresse.. osv.

Men överlag, så kör vi alltid 3 heat.

Sv: Hur mycket tränar ni?

Hej!

Tänkte kolla med er här på buke hur mkt ni tränar när ni åker in på banan.
Kör ni ett jobb på 3140, 2140 eller 1640 eller kör ni mer?

Vi kör oftast 2-3 heat.
Det varierar ju alltid, men sist när vi va in med 2 kallblod och en bloding så såg det ut såhär.

1. Värmning 4 bakvarv, med 2-3 snabba intervaller i varv 2 och 3.

2. 2140m efter 1.30. Fösöker väl hålla ett jämnt tempo, med det är inte så lätt med Kresse, han är så lat!!

3. 1640m efter 1.40 men då brukar det gå undan sista 300.. om hästkraken känner för det alltså.

(4. Blodingen går ett eget jobb på 1640m efter 1.25)

Sedan varierar det ju, ifall man ska starta och så. Ska vi starta så brukar det inte bli lika hårt. Alla gånger är inte blodingen med, ibland är Basilika med, hon springer inte lika fort som Kresse.. osv.

Men överlag, så kör vi alltid 3 heat.

När jag kör fort.

så när jag kör runbana aså värmer jag 2-3 varv långsamt sen 2-3 vara i bakvar i 30-40 tempo och sen skrittar jag ett vara ca 7 min och sen så vänder jag upp o kör 2-3 vara i rättvar runt 23-27 tempo. en joggar jag av 2 varv.

När jag kör rakbana så värmer jag kanse 3 rakor o kör 8 och joggar av. Körs i lagom tempo.

Hästarna går väl rundbane jobb varannan vecka. om ens det.

2 heat
först 1640 in i mellan och sen 2140 .

3 bakvarv sedan ett 2140 m jobb där vi alltid kör genom svängen efter mål också (det blir ju eg 2600 m då). Tempo beroende på häst och syfte. Alternativt ett provlopp i 1.24-tempo ifall det är en häst som behöver "loppträning".

Ibland kör vi ett raskare 1600 m jobb i tävlingstempo (även då kör vi genom svängen efter mål) med starthästar om de varit ifrån ett tag.

Avslutar alltid med 2 bakvarv i jogg samt skritt.

Kör sällan banjobb med starthästarna, det blir de gånger de varit ifrån av någon anledning.

vi kör oxå 3 (4 om dom ska in och vila in dom ska ut igen) bakvarv och sen ett 2140/1640 jobb + sista kurvan :) och sen en stunds jogging för att varva ner :D

Jag kör väldigt sällan banjobb, egentligen bara med unghästarna och sen nåt jobb inför första starten om de varit ifrån.

Men kör jag där med starthäst å brukar det bli 3-4 bakvarv (i bland skrittuppvärmning utanför banan också) och sen 1640 m i ca. 30-tempo, 5 min. jogging eller skritt beroende på hur hästen är mellan öronen.

Sen ett 1640 eller 2140 m-heat med körning genom kurvan. Målet är att inte köra fortare än 23 och i bland går det lite fortare i början och i bland i slutet, eller inte alls om det varit jämnt tempo hela tiden.

Liknande trådar

Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 050
Senast: shia
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 694
Senast: Hedinn
·
Trav Måste bara skriva av mig lite då jag inte har någon att bolla tankar och ideer med. Har en 2 årig kallblodtravare som jag har fött upp...
Svar
4
· Visningar
2 666
Senast: anhe
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har de senaste månaderna samlat information om denna ras och insett att den passar mina ändamål perfekt. Jag är en mycket...
2
Svar
27
· Visningar
5 089
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård