Hur mycket tränar DU?

kopur

Trådstartare
(Har snott denna trådidé från dressyr.) Hur mycket tränar du själv, förutom ridningen? Ryttare har väl varit lite dåliga på det där med egen träning och egen kost - vi bara fokuserar på hästen, eller...?

Själv tränar jag Body Pump (styrketräning med skivstång i grupp) en gång och simmar två gånger i veckan. I samband med denna träning stretchar jag vissa ridmuskler extra också, för att hålla dem smidiga.
När vi gjorde hälsotest på jobbet hade jag mkt bra konditionsvärde.

När det gäller kosten så undviker jag vitt mjöl och socker. Tål dessutom inte fet mat och älskar grönsaker så jag tror att jag äter ganska bra, utan att vara någon hälsofanatiker. (Fast jag är väldigt förtjust i salt... :angel: )

Sv: Hur mycket tränar DU?

Problemet för många som har häst tror jag är att man har verkligen tid med att träna på något annat sätt än i stallet. Plus att jag tycker att det är tillräcklig träning faktiskt. Man mockar, fixar och rider. Det är nog med träning tycker jag. Sen lägger vi själv ner mycket träning på hästarna för oss själva och även för instruktörer förstås. Det hade inte hunnits med någon annan form av träning heller. Men det gör mig inte så mycket, jag är inte alls glad för att gå på gym eller något annat heller... :p

Jag FÖRSÖKER springa ut med hunden el häst, vilket sällan blir av, har fortf ont i foten som jag bröt härom året som jag ju kan skylla ifrån på.... Cyklar varje morgon några km med vovve.

Har dessutom whiplashskada som inte blir bättre, snarare tvärtom, men tränar med ett sånt där gummiband nacke o axlar. FÖRSÖKER där med. Suck...

Måste träna magmusklerna o så stretchar jag benen. Måste skärpa till mej, för kroppen tar ju stryk många gånger när man går o sliter hemma. Hösilagebalar o vatten o mockning blir det ju när man har eksemhäst hemma. Det här gör man ju varje dag o det blir mycket ensidiga rörelser. Har en sån där vagn som jag drar balarna på o alla tunga saker på, något för andra tänka på.

Mat?? Åh...Nu under sommarn blir det ju en del grillat o sallad. Är väldigt förtjust i potatis i alla former, från ren kokt till gratäng med grädde,ost o vitlök i o pomme. Inte särskilt nyttigt men GOTT! Mc D då o då till barnens glädje o gu så skönt slippa laga mat nån gång :-)... Gillar dessutom rödvin. Hm...Inget bra föredöme här, så jag slutar nu.

jag simmade tidigare, men har inte råd nu (tyvärr):
Just nu går jag rätt mycket i skogen och så har det blivit tt jag tömkört mycket (vet inte hur det är med er, emn jag svettas som en gris av det). Och så mockandet i hagar, fixandet i stallet osv.
Men skulle vilja börja simma igen! Det är så skönt för ryggen!

Har dessutom äntligen lyckats sluta med socker i kaffet och nästan allt godisätande! :banana:

/Malin

Godis äter jag då inte i alla fall :-) men choklad är jag mycket förtjust i!! Rödvin o en chokladbit *smaskens*.

jag skulle hålla tyst, alltså....

Balderum skrev:
Gillar dessutom rödvin. Hm...Inget bra föredöme här, så jag slutar nu.

:rofl: ingen fara! Du är inte ensam om att gilla grillat, potatis och rödvin! :angel:

...men idag fyller jag år, så då FÅR jag äta gottigott och drick rött! :angel: (alltid hittar man nååågon ursäkt!)

/Malin

Jag mockar å promenerar med mina hästar till hagen, det räcker :angel:

Och hur skulle man hinna träna... Men givetvis är det en prioriteringsfråga i stort, skulle själv behöva ägna mer tid åt egen träning för att bli av med en del kilon som satt sig på fel ställe på kroppen....

Men man får ganska bra träning av att träna och ta hand om 8 hästar, ta hand om 4 barn, varav ett som är 1 1/2 år gammalt. Och bo på egen gård, med alla de övriga insatser som krävs.

När det gäller styrketräning tycker jag definitivt att jag får tillräckligt med alla de bestyr man har (har ni räknat hur många ton hö och foder ni hanterar, lyfter och donar med?), renoveringsarbeten, mockning och annat. Gör man det bara på ett icke-stressat och ryggvänligt sätt så är det attans så nyttig träning.

Däremot ren konditionsträning och smidighetsträning tror jag det är många ryttare som skulle må bra av, men som sagt tiden är ändlig......

Jag håller med föregående skribent om att tömkörning är en härlig motion, där både häst och tränare får en rejäl arbetssvett. Det är himla mysigt att genomföra också ute i skogen med hästen.

Freyr skrev:
Just nu går jag rätt mycket i skogen och så har det blivit tt jag tömkört mycket (vet inte hur det är med er, emn jag svettas som en gris av det).

/Malin

Jag håller på att dö varje gång jag tömkör i skogen :D :o Mina hästar har på nått underligtvis inte en broms när man tömkör just i skogen :o :crazy: Så det blir till att springa som en punko för man vill ju inte dra dom i munnen.

Jag tränar inget alls utom ridningen och stallet. Hinner verkligen inte. Nu under sommaren så brukar jag springa med hunden, men nu gick hon och blev skadad så det finns ingen motivation att träna just nu.

Jag tränar på gym två dagar i veckan (kondition, mage och styrka) sen så springer jag 5-7 km 1 dag i veckan. Mer en det orkar jag inte :p

_moa_ skrev:
Jag håller på att dö varje gång jag tömkör i skogen :D :o Mina hästar har på nått underligtvis inte en broms när man tömkör just i skogen :o :crazy: Så det blir till att springa som en punko för man vill ju inte dra dom i munnen.

men jag tömkör inte i skogen...utan på volten. I skogen är jag ut och går utan häst :)

/Malin

Jag promenerar ganska mycket, minst en timme per dag brukar det bli, antingen med mig själv eller med hästen.
Cyklar en del.
Hoppar på studsmattan ibland.
Jag skulle behöva träna styrka i långsamma kontrollerade rörelser, typ pilates eller vad det heter som var på tv igår.
Simning tror jag också skulle vara nyttigt för mig.

Jag rider inte så mycket av olika anledningar. Annars ger ju ridningen bra träning.

Jag äter mycket socker, bröd och grönsaker. Idag har jag ätit jordgubbskräm ur paket, två tekakor, tre kardemummabullar, en sockerbulle, två olika kakor med chokladkräm, gräddtårta, paj med lök, paprika och kidneybönor, och druckit chokladmjölk, läsk och äppelcider.

Promenerar med vovven varje dag, minst en timme blir det väl. SÅ rider jag, och grejar i stallet. Promenerar ibland med hästen också. Höst och vår försöker jag gå på Body Balance ibland, samt spinning någon gång. Det beror lite på hur mycket jobb jag fått in (är frilans), dvs hur mycket tid jag har över.

Har ju tre barn, make och hus också, det tar lite tid att rodda runt.

Maten ja...ÄLSKAR godis, men försöker behärska mig, äter absolut sunt med mycket bröd och grovt, men gillar att både laga och äta, så det blir lite för mycket.

Freyr skrev:
Tack! :)
Ett par Sonnenreiter-ridbyxor rikare :D !!!

/Malin

Grattis till både födelsedag och byxor. Jag skålar för dig i ett glas rött jag med :banana:. Sonnenreiters byxor är snyggast.

OlleAtlas

Ja, studsmatta!! Det glömde jag. Vi har en lekpark i trägårn, för barna alltså. Två urgamla äppelträd som snott sej i stammen med koja i, hängbro mellan träden o såna där...linor uppe o nere som man går emellan o trästege o ringar o stubbar på lagomt avstånd o gungbräda att gå på o studsmatta o lite till. Där leker barna ofta "hela havet stormar" o "gamla tanten" här försöker hänga med för det är himla bra träning för balansen!

Så rider jag barbacka förståss!! O en nyinriden ungvalack. Det räcker ju iofs med det. Försöker få hum på...alltid glömmer jag vad det heter, snabbstoppet. Som är så bra för jag hade tänkt rida unghästen friskt framåt, som på Island. Så var det lite svårt få stopp i full galopp i nerförsbacke. Vi for in i grannens trädgård. Tur hon inte var hemma.

Ingenting alls får jag erkänna... :o

Dessutom är min kosthållning LÅÅÅÅNGT ifrån lika noga sammansatt som hästens mat. :o :D

Mest beror det på lathet, jag skulle kunna träna för vi har det så bra att vi har en enklare gym på jobbet, inkl omklädningsrum så det skulle inte alls vara svårt att lägga 1 timme före eller efter jobbet på att lyfta lite vikter, cykla eller jogga på bandet. Men jag är för lat helt enkelt. :o

Grattis i efterskott Malin!

Kom nu på att det heter "one rein stop"!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka