Hur mycket törs jag träna på bana?

Zolimita

Trådstartare
Med en 21-åring? Har börjat rida för tränare och det är ju jättekul:) Har tidigare ridit på bana som mest kanske 2-3 ggr/veckan.Vill träna mer men är ju samtidigt lite rädd om pålla.Nu pratar vi träning på lätt nivå,vi övar skänkelvikning och börjat med lite öppna:D
Kan också tillägga att jag har skottad snöbana hemma nu så det blir inte att vara i ridhuset så ofta.Brukar skritta och trava fram efter vägarna så hon inte behöver gå på böjt spår så länge.Och ett lite längre (för oss) pass så hon blir svettig blir det endast en gång i veckan.
Varierar med att rida ut i skogen och hon trivs med underlaget på snöbanan.

Sv: Hur mycket törs jag träna på bana?

Du kan ju dressyra utomhus också! :D Så tränar du men hästen får omväxling från banan! Själv brukar jag rida skänkelvikningar på skogsvägen och serpentiner runt träden... :)

Ja,det brukar jag göra också.Dock kan pålla vara lite tittig så jag har svårare att få henne lösgjord ute ibland.

Jag har en 23 åring, är väldigt fräch för sin ålder, de flesta tror att han är kring 12 =)
Jag tränar på banan i genomsnitt varannan dag, tränar och tävlar honom på MSV A nivå. Och han far inte alls illa av det, han blir bara bättre å bättre med åren

Vad kul:) Har funderat till och från på en yngre häst men jag avvaktar ett tag tror jag.

sålänge hästen är fräsch och inte har några skador att ta hänsyn till så skulle jag säga att det är bara bra att rida mkt dressyr. då går hästen i form, blir lösgjord och mjuks upp, tar mer vikt på bakbenen osv.

men passa på att variera arbetet. tex en dag med trav och en dag med galopp. kör inte samma övningar flera dagar i rad.

det viktiga är att hästen får gå varierat på olika underlag. och att när den arbetas på ffa böjda spår, att detta sker i balans. Ingen skillnad alltså mot en yngre eller äldre häst.

Ja,upplever ju henne mjukare då jag börjat rida mer samt fått hjälp av tränare:

mackan; Ja,vi försöker variera underlag.Hon trivs på snö.När jag ska till ridhuset är det ju en bit att rida så det blir ju naturlig av-framskrittning utomhus.

Liknande trådar

Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 979
Senast: kryddelydd
·
Utrustning Hej. Har börjat rida min ponny med sidepull för hon verkar trivas bäst med det men när jag läser på internet om det så blir jag bara...
Svar
15
· Visningar
2 535
Senast: Neia
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 639
Träning Jag har en ponny som saknar framåtbjudning. Han är lat, och otroligt trög. Jag måste kämpa sk*ten ur mig för att få igång han när vi...
Svar
2
· Visningar
1 477
Senast: raggsock
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10