Hur mycket till stationen?

surprice1985

Trådstartare
Hur mycket brukar ni få betala till sem. stationen när ni lämnat iväg stoet på bet.?
Varierar klart lite beroende på vilka behandlingar som behövts, uppstallning m.m...
Jag fick min räkning idag och den landade på 6363kr.
Semin avg. 1800kr + moms och stations avg. 1200kr + moms.
Då blev hon sköljd 2ggr, bakt.prov togs, uppstallning i 6dagar samt en vaccination som vi passade på att ge henne när hon kom dit så vi skulle slippa ut o köra en extra gång för det (120kr+moms)
Hon har även fått en dos equip vet och Domosedan vet., någon som vet vad det är för nåt?
Veterinären har varit väldigt dålig på att berätta vad de gjort med henne, det lilla jag vet har jag frågat om själv annars fick jag bara sms när hon insem. och när det var dax att hämta hem...
Ingen info alls om sköljning och att hon överhuvudtaget tog ett bakt.prov eller vad detta visade, stod bara på listan på räkningen över vad jag ska betala för...
Hon har även blivit insem. 2ggr / 1brunst.
Delar hon upp ett skick då eller har hon beställt 2skick?
Haha har verkligen noll koll! Hade varit trevligt med en vet. som tog sig tid att förklara vad som gjorts med min pålla, även om jag förstår att hon har mer än fullt upp nu...

Sv: Hur mycket till stationen?

Det låter som en ganska modest summa tycker jag.

Har betalat betydligt mer när mina ston varit iväg. Men det kan bero på hur länge stoet stått på stationen? mitt ena sto hängde upp sig i brunsten och stod där i två veckor, ett annat sto jag hade tog sig inte med en gång utan fick semineras i två brunster och även sköljas. Tror det landade på runt 10 000 per sto.

6 dagar betalde jag för att ha henne där, 125kr/dyng inkl moms...
Ja jag kanske kom billigt undan, första gången så har inget att jämföra med :)
Hoppas att hon tog sig nu! Första kollen 9/7 :D
Brukar ul ingå i stations/semin avg.?

Equip vet är vaccinationen och domosedsn lugnande.

Ja det brukar ingå de kommande ul i den avgiften.
Kostnaden låter rimlig för det du fick, när jag kollade runt låg
Det på de summorna.

Ja nu ingår de kommande dr testerna. Hoppas hon är dräktig så blir det inte dyrare.

Man beställer ett skick för varje insemineringstillfälle, spermier lever ju inte hur länge som helst.

Hon insm. två dagar på rad men som jag fattat det så skickar de sperman på särskilda dagar? Hon insm. på torsdagen och på midsommarafton, går det någon post då?

Det låter rimligt. Hon kan mkt väl ha inseminerat två dagar i rad på samma skick. Beror på kvalitén, vi fick tre omgångar, med i ett skick, och vårt sto seminerades två dagar i rad på det.

Midsommarafton finns en del stationer som jobbar, och jag har hört att eftersom posten inte delar ut längre på lördagar, så har en del fått hjälp av tidningsbuden istället, andra blir det väldigt krångligt för midsommarhelgen.

Det låter rimligt. Hon kan mkt väl ha inseminerat två dagar i rad på samma skick. Beror på kvalitén, vi fick tre omgångar, med i ett skick, och vårt sto seminerades två dagar i rad på det.

Midsommarafton finns en del stationer som jobbar, och jag har hört att eftersom posten inte delar ut längre på lördagar, så har en del fått hjälp av tidningsbuden istället, andra blir det väldigt krångligt för midsommarhelgen.

Vad är det för vits med at dela upp ett skick på flera dagar än att seminera stoet med allt på en gång ?

Är det bättre att de ligger i en låda en i stoet , så dumt så dumt ...

Spermierna blir mer aktiva när de kommer in i kroppsvärmen och lever då kortare tid. Så länge de ligger i seminlådan i rätt tempererat kylskåp så är de inaktiva och kan då leva längre.

Vi seminerar mycket suggor på jobbet och från samma skick används seminen sen i 3 dagar oftast.

Vad är det för vits med at dela upp ett skick på flera dagar än att seminera stoet med allt på en gång ?

Är det bättre att de ligger i en låda en i stoet , så dumt så dumt ...

Jag håller med dig. Har aldrig fattat vitsen med att ha semin i en låda, när man kan lägga det i stoet.

Spermierna blir mer aktiva när de kommer in i kroppsvärmen och lever då kortare tid. Så länge de ligger i seminlådan i rätt tempererat kylskåp så är de inaktiva och kan då leva längre.

Vi seminerar mycket suggor på jobbet och från samma skick används seminen sen i 3 dagar oftast.

Om de lever 3 dagar i stoet om man lägger in dom direkt eller om de lever 2 dagar i kylskåp och 1/2 dag sen i stoet och är aktiva den 1/2 dagen , vad är skillnaden ?

Tar gärna en studie på att spemierna har bättre hållbarhet i kylen och totalt sett håller sig längre levande i kylen-samt sen i stoet .

Kontra semineras direkt i stoet ?
De jag pratat med anser bättre hållbarhet på spermierna i stoet än i kylen ?

Annars kan ju hingstägarna skicka ett par skick samtidigt med tanke på de långa helgerna numer med skick på torsdagar , då är det håller sig längre i kylen . Att ingen tänkt på detta då behöver man inte oroa sig över att det blir så lång tid utan skick från torsdag till tisdag ?

Nu jobbar inte jag med detta men anser att det är en intressant diskussion ;)

Dessutom är det ju sämre för stoet att seminera fler gånger med tanke på retningar i livmodern eller har jag fel ?

Mia :)

Tyvärr har jag ingen studie att visa upp :p men för mig låter det självklart att spermierna håller sig längre i kylen, eftersom de ligger i näringslösning och vilande i lägre temperatur.

Sen tror jag nog att man inom både kor och grisnäringen kommit lite längre än inom hästnäringen när det gäller den här biten. Håller med dig angående att skicka två doser semin när man ändå håller på. Vi får semindoser som håller både 3 dagar i kylen respektive 5 dagar i kylen, så långa helger brukar inte vara några problem får då beställer man bara några extra 5 dagarsdoser. Bra va :D

Vi får hålla tummarna att seminvet vet vad hen gjorde. :)

Vi har samma semin vet;) (anki)

Så här ser min räkning ut:

Seminavgift: 1800:-
Stationsavgift: 1200:-
Dygnskostnad singelsto: 700:-
Prostaglandininjektion: 90:-
Bakterieprov: 360:-
Sköljning av sto: 180:-
4 flaska Natriumklorid spol 1l á 30:- : 120:-

Totalt: 4450:-
Moms: 1112:-

Faktura totalt: 5563:-

----------------------------

Hon tog sig på första brunst och stod där 7 dagar. Bästa semin vetten ever<3

Jag har oxå en Anki, kan det vara samma?

Till TS
Jag har haft mitt sto på seminstationen 3 omgångar, första:

Seminavg: 1800
Stationsavg: 1200
Dygnskostnad: 400
Sköljning 180
2 flaskor natriumklorid 60

Tot 4.550kr inkl moms

Andra och 3:e vändan (samma räkning):

Dygnskostnad: 200
Baktprov: 405
Sköljning: 180 x2
5 flaskor natriumklorid: 150

Dygnskostnad: 700
Sköljning: 180 x2
2 flaskor natriumklorid: 60
Geepenil vet. injsubs kf 24g: 130
Pregnylinjektion: 120

Tot 3.106kr inkl moms

Alltså 7.656kr

Fel. Pratar vi hästar så lever de längst inne i stoet. Finns ingen anledning att spara och seminera senare.

Kan vara annat på gris, jag har gått den seminkursen men det är 100 år sen (eller iaf 20) så jag minns faktiskt inte.

Haha japp det är samma :)
Hon verkar ha gott rykte om sig!
Grandezza: Denna vet. har egen station utanför Värnamo..

Hoppas verkligen att det tagit sig! Kan det inte bli den 9 snart?!
Så nervöst att kolla henne!
Vet. sa att hon hade utmärkta förutsättningar efter de två sköljningarna och Cartier ska ju ha bra simmare så det ser ju bra ut så långt ;)
Finns det någonstans man kan kolla dräktighetsprocent för detta året nu när sässongen hållt på ett tag?
På språngrulla kan jag bara hitta förra årets...
Eller man kanske kan höra med hingsthållaren?

Liknande trådar

Avel Hejsan, Jag är nu så här i slutet av säsongen lite villrådig om jag har rätt att vara besviken på stationen eller ej. Mitt sto...
Svar
4
· Visningar
1 593
Senast: lundsbo
·
M
Avel Hej! Skriver som en ny användare för jag vill inte trampa någon offentligt på tårna, men behöver er hjälp att se på den här...
Svar
13
· Visningar
1 468
Senast: clownen
·
Avel Jag har haft mitt sto på naturlig betäckning för första gången. Har tidigare betäckt henne per semin och då var ALLA kostnader specade...
Svar
5
· Visningar
1 663
Senast: CK
·
R
Avel försökte betäcka mitt sto i somras för er som inte har gött minne kan jag berätta att importören av hingstens sperma klantade sig med...
Svar
14
· Visningar
1 111
Senast: Iglatjarn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka