Hur mycket tid ska man ge hästarna vid ihopsläpp?

[QUOTE="juliamainkvist, post: 16533888, mtvå (bruna) ston som gått ihop sen början av sommaren, igår kom det ett till sto (skäck) som vi först hade i en angränsande hage för de skulle få nosa på varann och släppte sedan ihop dom på kvällen. Verkade bra, sprang lite o små sparkade lite. Men idag morse jagade de iväg den nya när vi kom, hon hade fått ett fult sår och var öm på rumpan... Min fråga är om man ska ge dom mer tid om de löser sig eller om de är bättre o separera dom ?
Med vänlig hälsning, julia
Ge dem tid. Bett kan orsaka ömhet men är inte farliga skador. Sparkar brukar sällan vara hårda men kan såklart träffa olyckligt ändå. Sålänge ingen häst mår dåligt eller jagas svettig, alt gås på väldigt hårt, så hade jag låtit dem vara.

Jag har varit med om en häst som inte fick vara med förrän efter 6 månader. Han var helt enkelt för stökig som individ. Is i magen.[/QUOTE]

om det tar 6 månader med utfryst häst och sparkar och aggression och skador osv så iallafall jag och troligtvis de flesta, hade inte ansett det vara ngn hållbar lösning att "ha is i magen". Så lång tid tar det inte för hästar att ha en fungerande flock normalt och helt vettigt att man som hästägare inte vill insistera på sånt bara för att. Det låter otroligt ovanligt i sammanhanget att ngn hästägare skulle anse att det är värt det ur hästägar synpunkt om inte annat, att det är oreda i flocken i ett halvår och händer vad som helst.... Det är inte normal tid öht för att ha en fungerande flock, inte ens om vi drar bort 5 månader..... men visst - vill man ändå försöka och insistera osv så kan man ju göra det - jag vet ingen som vanligtvis utsätter vare sig själv eller hästen eller hästarna i flocken öht för sånt så länge.

om det tar 6 månader med utfryst häst och sparkar och aggression och skador osv så iallafall jag och troligtvis de flesta, hade inte ansett det vara ngn hållbar lösning att "ha is i magen". Så lång tid tar det inte för hästar att ha en fungerande flock normalt och helt vettigt att man som hästägare inte vill insistera på sånt bara för att. Det låter otroligt ovanligt i sammanhanget att ngn hästägare skulle anse att det är värt det ur hästägar synpunkt om inte annat, att det är oreda i flocken i ett halvår och händer vad som helst.... Det är inte normal tid öht för att ha en fungerande flock, inte ens om vi drar bort 5 månader..... men visst - vill man ändå försöka och insistera osv så kan man ju göra det - jag vet ingen som vanligtvis utsätter vare sig själv eller hästen eller hästarna i flocken öht för sånt så länge.
Där drog du en hel del egna slutsatser. Tala gärna om vart jag skrev att situationen var sådan.

Ställ gärna frågor till mig, istället för att dömma, så kan jag berätta om mina observationer och hur flocken hanterade en problematisk individ. Jag lärde mig mycket om hästar när jag observerade denna flock under flera år.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 665
Senast: Stereo
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 624
Hästhantering Varning för långt inlägg: I somras gick min 11-åriga valack ihop med ett 4-årigt sto på sommarbete. I början gick han mest undan när hon...
Svar
14
· Visningar
2 282
Hästhantering Idag flyttade min ena häst till ett nytt bete med 3 hästar. De går på stort bete o hälsade först på varandra från olika hagar så de...
2
Svar
29
· Visningar
3 371
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar