Hur mycket tid ska man ge hästarna vid ihopsläpp?

juliamainkvist

Trådstartare
Jag har två (bruna) ston som gått ihop sen början av sommaren, igår kom det ett till sto (skäck) som vi först hade i en angränsande hage för de skulle få nosa på varann och släppte sedan ihop dom på kvällen. Verkade bra, sprang lite o små sparkade lite. Men idag morse jagade de iväg den nya när vi kom, hon hade fått ett fult sår och var öm på rumpan... Min fråga är om man ska ge dom mer tid om de löser sig eller om de är bättre o separera dom ?
Med vänlig hälsning, julia

Mitt sto hemma avskyr nya hästar i hennes hage dom blir ut jagade, spelar ingen roll hur länge dom gått i hagar brevid varandra.
Ända sättet är att rida ut eller gå promenad med henne och nya för att det ska gå.

När hon kommer ny till en hage är det inga problem.
Hennes avkomma är mycket enklare då han är Hej polare med en gång.
Men rekommenderar inte att släppa in ny i flocken fören den nya har hunnit bekanta sig lite med dom andra i stallet eller vid ridning vilket tar dagar inte timmar.
Är en helt annan sak att släppa ny häst i befintlig flock och släppa ett gäng hästar där alla/dom fästa är nya för varandra

Så länge hästarna reagerar normalt, dvs det inte handlar om tokmobbing och stryk utan mest utfall och att den som då inte aktar sig tillräckligt får ngn liten puckla, så hade jag gett det iallafall 14 dagar, det kan ta tid innan det är helt uppgjort. Dock ska man ju vara uppmärksam hela tiden om det inte löser sig betydligt snabbare, för då är det i regeln ngt i konstellationen som gör att bråk finns där - tex extra aggressiva ranghöga hästar, alternativt en ngt lägre i rang som vägrar att inse att den förlorat rang och behöver acceptera det..... Det är hög skaderisk om det är såna förhållanden.

1-2 veckor att accepteras som ny häst i hagen, och ytterligare ett par månader tills den nya hästen är helt befäst i flocken.

Så länge hästarna reagerar normalt, dvs det inte handlar om tokmobbing och stryk utan mest utfall och att den som då inte aktar sig tillräckligt får ngn liten puckla, så hade jag gett det iallafall 14 dagar, det kan ta tid innan det är helt uppgjort. Dock ska man ju vara uppmärksam hela tiden om det inte löser sig betydligt snabbare, för då är det i regeln ngt i konstellationen som gör att bråk finns där - tex extra aggressiva ranghöga hästar, alternativt en ngt lägre i rang som vägrar att inse att den förlorat rang och behöver acceptera det..... Det är hög skaderisk om det är såna förhållanden.
Det tycks som om jagandet bli mindre om man släpper in två nya hästar till en flock än en ensam. Sannolikt bildar de två nya en egen liten grupp och närmar sig de andra mer gradvis, medan en ensam häst nog mer aktivt vill ha kontakt med de andra och då blir bortjagad. Om jag kan så introducerar jag en ensam ny häst med de andra en och en, dvs först med en av dem tills de kommer överens, sedan en till osv. Så en ide för dig kan vara att låta den nya gå med en kompis i ngn vecka innan den andra släpps in om du är rädd att de två tillsammans blir för taskiga mot den nya.
À och O är dock alltid att ha tillräckligt stor hage så att den nya kan springa undan och inte bli inträngd.

Det tycks som om jagandet bli mindre om man släpper in två nya hästar till en flock än en ensam. Sannolikt bildar de två nya en egen liten grupp och närmar sig de andra mer gradvis, medan en ensam häst nog mer aktivt vill ha kontakt med de andra och då blir bortjagad. Om jag kan så introducerar jag en ensam ny häst med de andra en och en, dvs först med en av dem tills de kommer överens, sedan en till osv. Så en ide för dig kan vara att låta den nya gå med en kompis i ngn vecka innan den andra släpps in om du är rädd att de två tillsammans blir för taskiga mot den nya.
À och O är dock alltid att ha tillräckligt stor hage så att den nya kan springa undan och inte bli inträngd.

Jag antar att detta svar var till trådskaparen och inte till mig? ;)

Beror på hur mycket skador man vill riskera. Tycker man att det kan vara värt att få hästen skadad mer eller mindre, så kan man ju prova hur länge som helst. Själv är jag rätt försiktig med mina hästar och läser av reaktionerna om det är normalt flockbeteende eller om det är dax att hitta andra lösningar.

Vänner har fått hästben avsparkade, hästar totalt söndersparkade (avlivning) och själv har jag haft en märr som jag inte hade släppt ihop med någon. Hon hade haft ihjäl två av sina föl för hon var så överdjävlig med andra hästar att hon blåslog till det inte fanns mer att skada.

Att en häst får lite småsår när den släpps in i en ny flock får man nog räkna med. En spark kan ju alltid ta olyckligt, men jag har haft beteshästar i 25 år och aldrig varit med om ngt allvarlig olycka. Man kan ju alltid ta av bakskorna om man vill minska risken för sparskador lite. Det kan säkert finnas en och annan häst som är onormalt aggressiv, men det hör trots allt till undantagen. Jag tycket man får ha lite is i magen och låta hästarna leva det flockliv som faktiskt är naturligt för dem.

Jag tycker att det är ett vårdslöst råd att ge, om man inte vet något om t ex hagarna. Många, många, många släpper ihop på för tok för små ytor. Vilket bidrar till att en undanjagad häst inte kommer undan utan riskerar att antingen få storstryk (för att den inte respekterar ytan den/de andra kräver) eller går genom staket i ren panik.

Har man bra ytor och kan läsa hästarna och flocken tycker jag absolut man ska testa, gärna efter att ha sett hur de regerar på varandra när de står sida vid sida i stallet eller hagarna bredvid varandra.

Vet man INTE vad man sysslar med alt inte har tillräckligt stora hagar tycker jag man ska låta bli och hellre separera hästarna. Ett absolut krav är att en ny häst ska kunna komma undan från övriga, om de övriga kräver detta.

Att en häst får lite småsår när den släpps in i en ny flock får man nog räkna med. En spark kan ju alltid ta olyckligt, men jag har haft beteshästar i 25 år och aldrig varit med om ngt allvarlig olycka. Man kan ju alltid ta av bakskorna om man vill minska risken för sparskador lite. Det kan säkert finnas en och annan häst som är onormalt aggressiv, men det hör trots allt till undantagen. Jag tycket man får ha lite is i magen och låta hästarna leva det flockliv som faktiskt är naturligt för dem.
2 av dom 3 hästarna som jag kännar fick spark från barfota hovar och båda dom blev det avlivning för (av sparkat ben och sönder smulad underkäke) medans den som blev träffad av skod hov lever än i dag men nu mera som promenad häst.

Så sitter sparken illa spelar skod hov eller inte någon större roll.

Jag har två (bruna) ston som gått ihop sen början av sommaren, igår kom det ett till sto (skäck) som vi först hade i en angränsande hage för de skulle få nosa på varann och släppte sedan ihop dom på kvällen. Verkade bra, sprang lite o små sparkade lite. Men idag morse jagade de iväg den nya när vi kom, hon hade fått ett fult sår och var öm på rumpan... Min fråga är om man ska ge dom mer tid om de löser sig eller om de är bättre o separera dom ?

Jag hade släppt ihop dem i en tredje hage, som ingen gått i på ett tag. Lite mindre revirtänk och de "gamla" får annat att tänka på med nytt gräs.

Jag hade antingen låtit den nya hästen gått i hage bredvid i någon vecka, eller testat EN av de bruna hästarna och skäcken i hagen bredvid.

Jag föredrar att bara släppa ihop med en häst i taget. Den nya får stå i box bredvid var och en av hästarna den ska släppas ihop med och hälsa på varandra ordentligt. Sedan släpps den ihop med den mest ranghöga. När det fungerar mellan dem (ge åtminstone ett dygn) så släpps den andra hästen på (gärna då att den nya och den som den ska släppas ihop med har fått lukta upp varandra i box en gång till före).
Det brukar bli de mest odramatiska hopsläppen.

Jag låter alltid nya hästar gå i en hage bredvid de andra i minst ett par dagar, ibland längre. Då kan man läsa reaktionerna de har på varandra, kolla om kemin funkar och de hinner bekanta sig ordentligt.

På så sätt är det aldrig nåt bråk när de väl släpps ihop.
Visar det sig att de inte alls gillar varandra släpper jag inte ihop. Då får den nya hästen gå med någon den har visat sig komma överens med.

[QUOTE="juliamainkvist, post: 16533888, mtvå (bruna) ston som gått ihop sen början av sommaren, igår kom det ett till sto (skäck) som vi först hade i en angränsande hage för de skulle få nosa på varann och släppte sedan ihop dom på kvällen. Verkade bra, sprang lite o små sparkade lite. Men idag morse jagade de iväg den nya när vi kom, hon hade fått ett fult sår och var öm på rumpan... Min fråga är om man ska ge dom mer tid om de löser sig eller om de är bättre o separera dom ?
Med vänlig hälsning, julia[/QUOTE]
Ge dem tid. Bett kan orsaka ömhet men är inte farliga skador. Sparkar brukar sällan vara hårda men kan såklart träffa olyckligt ändå. Sålänge ingen häst mår dåligt eller jagas svettig, alt gås på väldigt hårt, så hade jag låtit dem vara.

Jag har varit med om en häst som inte fick vara med förrän efter 6 månader. Han var helt enkelt för stökig som individ. Is i magen.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 665
Senast: Stereo
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 624
Hästhantering Varning för långt inlägg: I somras gick min 11-åriga valack ihop med ett 4-årigt sto på sommarbete. I början gick han mest undan när hon...
Svar
14
· Visningar
2 282
Hästhantering Idag flyttade min ena häst till ett nytt bete med 3 hästar. De går på stort bete o hälsade först på varandra från olika hagar så de...
2
Svar
29
· Visningar
3 371
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar