Hur mycket tid lägger ni på era föl?

Sv: Hur mycket tid lägger ni på era föl?

Jag säger också ojdå, eftersom mitt föl faktiskt är verkad före sju månaders ålder, om nu inte alla förstod det.

Tycker det är bra att hovis i alla fall tittar på fölets hovar och ger en bedömning, inte alltid så lätt att göra det själv. Ofta behövs bara någon liten raspning de första gångerna.

Oj, vi svarar visst om vartannat :p

Jodå, jag har fått uppgifter, även om jag inte redovisat dem i tråden. :)

Okej. Ne min hovis tittade på tabbes hovar men tyckte inte att han behövde ta nåt på honom.

Mina föl leds ut och in från hagen varje dag. I övrigt borstas de och kollas över lite mer noggrant några gånger i veckan. De är verkade flera gånger var och står fint när hovslagaren är här. Grimmor trär de på sig själva, hingstungen försöker även använda nosgrimman som bett, men tror nog han får vänta med bettinvänjning ett tag till ;)

De är snälla att ha och göra med. Kan stå i linor på gången när man håller på med dem. Man kan leda dem utan bekymmer även andra på ställen än till hagen.

*kl*

Nu är ju min bara 5 månader men jag svarar lite ändå.
Min leder jag bara i grimma någon gång ibland eftersom de går ute i lösdrift, däremot har hon grimma på sig i boxen de gånger de står inne och jag har henne under uppsikt. Har haft ett litet täcke på henne inne ibland för att vänja henne vid fladder och grejor på ryggen, det har gått jättebra. kollar över henne så hon inte fått några sår två gånger om dagen minst

Jag har haft hovslagaren ute ganska många gånger nu. Han kommer var fjärde vecka och kollar över hennes hovar även fast hon är absolut korrekt. Han menar på att om det börjar gå utför så går det väldigt fort. Jag lämnar min goding helt i hans vård för han är FANTASTISKT duktig. Hellre en (många) gång(er) för mycket än en gång för lite. Lyfter hovarna varje dag och kratsar plus att jag knackar på dom ungefär som att jag slår i söm, allt för att träna henne inför vuxenlivet. Numera lyfter hon hovarna själv och står som ett tänt ljus när jag håller på med henne.

Annars låter jag henne vara bara bebis ett tag till, hoppas på att mamma häst vänjer av henne själv eftersom hon är dräktig igen men ser jag att det drar ut på tiden får jag hjälpa henne liten på traven. Mamman ska stallas in i slutet på februari så om inte annat lär hon bli avvand då

Ja jag har en fråga ang detta! Har ett hingst föl som är 5,5 mån nu ca 140 i mankhöjd har fullblods/halvblods mamma och pappan Morgan! Han är helt underbar och mysig! kel och kli är det bästa som finns! Står helt blickstill när man borstar och älskar när man kliar rumpa och svans.... MEN när jag tar honom i grimskaft ut/in till hagen så är han riktigt rabiat vissa gånger!!! han hoppar och studsar och "skriar". Är stressig... Han är van vid grimma på och av, har de inne på kvällar sen början på september! Jag har nog säkert en svag ledar roll men jag vill veta hur jag ska få den att bli större med små enkla medel! jag vill inte riktigt börja "bråka" med honom än men är det nödvändigt så... Har någon nått bra tips om hur man kan få info böcker eller dvd ang föl hantering och dess problem och lösningar?? Tacksam för svar!

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
579
Senast: MiniLi
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 540
Senast: Mabuse
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
889
Senast: Piaff
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
497
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?