Hur mycket tid lägger ni på era föl?

Mirre

Trådstartare
I form av träning alltså?
Nu syftar jag på hästar på 6 mån och äldre.

Aktiverar ni dem varje dag?

Sv: Hur mycket tid lägger ni på era föl?

Inte mycket.

De leds ut och in varje dag. Även om vi normalt släpper hästarna direkt ut ut boxarna, men de små behöver lära sig folkvett först.

Borstas gör de ibland. Kan inte påstå att jag lagt ner så mycket tid på mina hästar det första året. De får aktivera sig själva i hagen med sina kompisar.

Inte speciellt.
De får ledas till och från hagen. Borstas av, lyfta fossingar några gånger i veckan.
Starx innan betet som tvååringar får de prova att ha träns på sig.

Travynglingarna däremot börjar vi seltämja vid den här tiden. De får prova träns och saker runt magen.

Dom går på lösdrift från 6 mån till 2.5 år. Fodras och kollas 2-3 ggr/dag. Borstas någon enstaka gång/mån samt kollar hovarna och lyfter lite på dom. Leds till och från stallet om dom måste in pga skada, alt lastas och åker transport. I övrigt så tränas uppbindning någon gång/månad i samband med borstning etc. I övrigt så visiteras hästarna noggrant en gång/dag, dom som är lite blyga får lite extra hantering.

Mina föl är förvisso bara 5,5 och 2,5 månader gamla nu, men de hanteras dagligen och leds i grimma, får stå uppbundna ibland, åker transport då och då... Den äldre har varit på utställning, den yngre ska åka på en om några veckor. (Hon har förvisso varit ute på ett annat äventyr, när hon fick åka till veterinärpraktiken i Tierp och få medicin. Det är INTE en hästpraktik, så det var tur att hon är en minishettis så hon fick plats i väntrummet!)

För skojs skull la jag en förstärkt EU-pall i fölhagen och har, några gånger i veckan, lett upp fölen på den och stått och kliat och borstat på dem där. Inte av någon särskilt anledning, förutom miljöträning. Nu behöver jag inte leda dem, bara gå fram till pallen och "be" dem kliva upp. Väldigt uppskattat! :D Minin brukar stå på pallen och "blicka ut" över hagen på ett väldigt regalt sätt.

Är ute i hagen och kliar på fölen varje dag, lyfter ben och sådär. Känner redan att det är mycket enklare att verka och liknande eftersom de är så vana vid att man tafsar på benen och kroppen.

I form av träning alltså?
Nu syftar jag på hästar på 6 mån och äldre.

Aktiverar ni dem varje dag?

leds ut o in till hage, kelar mkt med dom när ny "dinosarieägg" sätts i hagen används plasten till lek och till att läggas på fölen vilket leder till att dom inte är så lättskrämda av sånt som prasslar, när man borstar vilket blir nästan varje dag så passar jag på att borsta från "fel" sida så jag måste "ligga" över dom (å så nu ingen får för sig att jag hänger så säger jag det att jag inte gör det direkt)

har aldrig haft problem vid inridning som 6 månaders så får dom på sig träns första ggn bara för att dom ska få känna på de.... första månaden någon dag i rad sedan sporadiskt sadel läggs på julen innan dom blir 2 år...och den är på när vi går på promisar, vilket alla fölungar alltid får följa med på vid mammas sida samt även egna efter avvänjning någon ggn i veckan .

sen kan man leka med dom i hagen följa john osv....man kan göra mkt som tar lite tid som ger så mkt igenjält som underlättar inridning. men det är valfritt och upp till var å en :laugh:

Vi gör det som behövs. Leder in och från hagen om de inte går på lösdrift. Annars sätts grimman på inför verkning och veterinärbesök o liknande. Lyfter en hov ibland och kollar igenom och kliar lite varje dag vid fodring.

Vi har ingen schemalagd träning på fölen utan gör sakerna vartefter det behövs. Hittills har det fungerat fint.

Ett föl behöver daglig stimulans med att ledas i grimma, mys och kel. Men tycker inte att man ska "hålla på" med dem dagligen. Träna alltså. Dem behöver någon dag emellan att ta in det man gjort osv. Självklart så kan man ju träna på att lyfta fötterna och kika på tänderna och sånna saker. Men inte hålla på i för långa perioder. Glöm heller inte att det är superviktigt med beröm, minsta lilla framsteg som görs ;)

Hej

Har ännu inte fått hem min 08:a och har också de här funderingarna.Jag tycker Gisburne's inlägg verkar stämma med mina tankar. Kan man hantera dem för mycket? Förstår att man givetvis inte kan dra ut dem på timslånga promenader men när kan de gå med som hand-häst när man rider en annan häst?

Tror att du skall vara försiktig att ta med den som handhäst, finns ingen anledning. Många som har fölen med som handhästar rider ju också på mammorna så skaderisken är inte så stor att mamman sparkar dom men en ny fölunge i stallet ihop med en äldre vuxen häst kan gå illa...

Daglig hantering med att ledas vid in/utsläpp, borsta den ett par ggr i veckan, visitera och lyft lite på hovarna det räcker det första året.

Jag har haft mitt äldsta föl med som "handhäst" när jag har kört hennes mamma korta stunder. (10 minuter.) Hon är då fastbunden i skakeln bredvid mamma, funkar super. Huvudsaken tror jag är att man inte gör en stor grej av det, utan helt enkelt binder fast fölet och säger "nu går vi". Mitt föl har i alla fall inte protesterat eller bråkat på nåt sätt, däremot kan hon bralla lite och försöka jaga igång morsan. :D Målet är att kunna vara ute i alla fall en halvtimme i skritt och trav på skogsvägar och grusvägar, för att mamma-häst ska få röra lite på sig. (Hon är arbetsnarkoman, hatar att bara gå och skrota.)

min kille hanteras dagligen, in å ut från hagen. borstning, pyssel å lite så. i dag fick han följa med som hand häst för första gången när jag red hans "mamma". Han ÄLSKADE det. De va ju ingen lång runda utan max 10 min i skritt. han tyckte de va kul å se annat än hagen de såg man för han försökte hela tiden springa om "mamma". =)

Jag pysslar lite med min 7 månaders fölunge varje dag. Helt enkelt för att hon behöver det, jag har fortfarande lite problem att få på grimman, hon tycker den är läskig. Så det blir mycket kli och kel på pannan, runt öronen och på mankammen, även att lägga armen om halsen på henne. Sen ryktar jag henne ett par gånger i veckan också.

Jag släpper mina hästar rakt ut i hagen så någon ledträning har hon inte fått ännu tyvärr, men det kommer snart. Jag har inte heller lyft fötterna på henne, men idag när hovis var här gick det väldigt bra faktiskt. Jag har en superduktig hovslagare!

Jag släpper mina hästar rakt ut i hagen så någon ledträning har hon inte fått ännu tyvärr, men det kommer snart. Jag har inte heller lyft fötterna på henne, men idag när hovis var här gick det väldigt bra faktiskt. Jag har en superduktig hovslagare!

Har du INTE VERKAT henne ännu fastän hon är 7 månader...???

Nej, eftersom jag bara ägt henne i 3 veckor så har jag inte det :)

Jag kan inte svara på exakt vad förra ägaren gjort, utan svarar bara för min egen del. Dessutom frågade ts om föl som var över 6 mån.

KL

Har en kvart varje kväll då vi "myser" med rykt, lyfta ben, binda upp i stallgången o gå runt i stallet o snusa på de andra. Tar av o på grimman varje morgon o kväll, leder in och ut en kort bit bara - de andra släpps ut och in lösa.

Till sommaren börjar jag med promenader ute plus att åka transport regelbundet.

Har du INTE VERKAT henne ännu fastän hon är 7 månader...???

Jag har inte heller verkat min fölunge, han är 7 mån nu. Det har inte behövts helt enkelt.

Jag hanterar min dagligen om jag hinner, tar in och binder upp, borstar och pysslar lite med honom, tar promenader ibland,

//Diana

Jag har inte heller verkat min fölunge, han är 7 mån nu. Det har inte behövts helt enkelt.

Jag hanterar min dagligen om jag hinner, tar in och binder upp, borstar och pysslar lite med honom, tar promenader ibland,

//Diana

oj då. min har nog träffat hovslagaren 3-4 ggr. hovslagaren tar lite på honom när han tar de andra hästarna mest för att han ska bli van å så. tycker de e bra att börja i tid.

//Diana

Oj då säger jag också, min raspades första gången vid 3v ålder sedan vid 8v ålder lite verkning och raspning, därefter var 8:e vecka regelbundet.

OBS! Fölungen var och är helt korrekt i sitt benställ så det har inte varit korrigerings verkningar.

Jag har dessa rutiner varje år på mina föl för att snabbt kunna korrigera det lilla el stora om det skulle behövas. Sen är det ett bra sätt att vänja dom vid hovslagaren också när dom är små och inte så starka...

Nej, eftersom jag bara ägt henne i 3 veckor så har jag inte det

Det förstår jag, men skickade inte förra ägaren med datum på vad som är gjort med ungen ex verkning, avmaskning, vaccineringar etc?

Det gör jag alltid när jag sålt mina föl eller andra hästar så att nya ägaren vet vad som är gjort och bör göras...

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
579
Senast: MiniLi
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 540
Senast: Mabuse
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
889
Senast: Piaff
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
497
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?