Hur mycket strö?

niikon92

Trådstartare
Vad anser ni är en lagom strömängd, i centimeter, till en häst i boxen?
Nu tänker jag på spån, halmpellets, torv etc.
Alltså INTE halm, då det är mycket luftigare :)

// Niikon92

Så mycket att jag utan problem från stående kan falla ner på knä. Utan att det gör ont eller jag behöver "bromsa" för att dämpa fallet alltså ;)

Hur tjockt som krävs är beroende på strömaterial, men runt 15 cm för spån, 10 för spånpellets kanske... Något sånt.

Så pass mkt strö att betongen även på morgonen ska vara så pass täckt att hästen ska kunna ligga ner bekvämt. Det ska inte vara uppsparkat längsmed väggarna och tomt i mitten. Vilket man tyvärr ofta ser.
Sen beror det på strömaterialet och hästen hur mycket som behövs. Har man bädd är det lättare, tycker jag. Gillar att kombinera halmpellets eller torv som bädd och halm ovanpå så att hästen har lite att pilla med.

Det beror på
- vilken häst det är
- hur man placerar ströt i boxen
- vilket strö man har
- vad golvet består av
- hur länge de står inne
Jag föredrar att ha en fast bädd. Mina hästar står trots allt upp större delen av natten och jag förstår inte varför de ska vada runt på/i ett underlag som jag aldrig skulle tänka tanken på att rida i pga de är för mjukt.
Testet att stå upp och kunna falla på knä känns irrelevant i min värld. Jag kan absolut inte stå upp och falla på knä på de platser mina hästar väljer som sovplatser i hagen. En häst har 4 ben vi har 2. När hästen lägger sig ner kan den omfördela vikt mellan fram och bakben vilket inte vi kan göra utan att använda armarna.

Vad anser ni är en lagom strömängd, i centimeter, till en häst i boxen?
Nu tänker jag på spån, halmpellets, torv etc.
Alltså INTE halm, då det är mycket luftigare :)

// Niikon92

Jag vill ha ett ordentligt lager, jag upplever att det då ligger stilla och " låser fast" sig bättre. När hästen kissat ska det inte sprida sig speciellt utan det blir bara just där man behöver mecka runt med underlaget när man tar bort kisset. Annars rör jag bara yttersta ytan för att ta bort ev bajskluttar som blivit utspridda. Det blir lite " bäddkänsla" när spånet blivit ordentligt nedtrampat men utan att man lämnar kvar urinen

Jag vill att det ska vara fast men ändå mjukt.
Har nog 15 cm spån i hela boxen. Har inte bädd.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna... 2
Svar
23
· Visningar
2 467
Senast: Stergo
·
Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig... 2
Svar
26
· Visningar
2 924
Senast: warg
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 795
Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 476
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka