Hur mycket skall en 1:åring kunna?

Fashionistan

Trådstartare
Hur mycket tycker ni att våra 07;or skall kunna till hösten?! :)

Min lilla Amazing kan än så länge:

Stå uppbunden i gång (ej själv i stallet ännu)
Ledas på promenad ensam
Verkas utan problem
Bli undersökt av vet utan problem
Stå still om jag ber henne (även om det är väldigt tråkigt :devil:)
Ha regntäcke på sig
Sen borstning, flugmedel, allmän beröring (visitation), flughuva utan problem :)

Har ju bara haft henne i lite mer än en månad :love:

Ska snart börja med träns och bett träning + "löshoppning" (skutt) i padock då hon har visat (på eget insiativ) mycket tjusig teknik i hagen över naturhinder :love:

Sv: Hur mycket skall en 1:åring kunna?

Personligen tycker jag inte att en ettåring ska hanteras nämnvärt. Jag skulle låtit den gå i en stor flock med jämnåriga kompisar och låtit den vara häst fram till tre års ålder. Det hästen bör kunna under den tiden är att stå stilla vid verkning och vet.vård.

//julia

Jag tycker att en ettåring ska kunna gå i grimma från och till hagen. Ngt som är vår skyldighet är att den är snäll att verka. Det är det jag lägger mest tid på, på en fölunge. Att man kan hantera den och lyfta hovarna. Annars tycker jag oxå att den ska få gå med jämnåriga och bara få vara häst ett tag till;)

Klart att hon får vara häst! :D Har gått på en perfekt lösdrift med fölkompisar och i början med mamma fram tills jag köpte henne :) (Lite innan hon fyllde 1) O nu går hon med damer från åldern 3-14 :)

Men jag siktar högt med henne och om hon skall vara berädd inför 3:årstest och inridning på ett bra sett så är det snällast att förbereda henne :) Övar dock inte med henne varje dag såklart, aktiverar henne kanske 1-2 ggr vecka nu under sommaren, de andra dagarna går hon i hagen och vi myser bara lite :)

Senast ändrad:

Tycker som flera andra, att en ettåring ska kunna ledas - själv - till och från hagen, stå stilla, acceptera verkning och veterinär.

Enligt min erfarenhet, så kan inte en häst detta, framförallt inte stå lugnt vid verkning, om den inte är ganska mycket hanterad. Dels att lyfta hovarna är ju lite läskigt, dels att ha balans och tålamod att stå på tre ben den stunden det trots allt tar med verkning!

Jag tycker att det är i grund en fin tanke att kunna gå helt på lösdrift fram till 3 års ålder (islandshäst, förmodar jag), men om man inte hanterar - vidrör, visiterar et c - så får man nog inte en unghäst som tycker att det är en bra idé med hovslagare eller veterinär!

Tycker som flera andra, att en ettåring ska kunna ledas - själv - till och från hagen, stå stilla, acceptera verkning och veterinär.

Enligt min erfarenhet, så kan inte en häst detta, framförallt inte stå lugnt vid verkning, om den inte är ganska mycket hanterad. Dels att lyfta hovarna är ju lite läskigt, dels att ha balans och tålamod att stå på tre ben den stunden det trots allt tar med verkning!

Jag tycker att det är i grund en fin tanke att kunna gå helt på lösdrift fram till 3 års ålder (islandshäst, förmodar jag), men om man inte hanterar - vidrör, visiterar et c - så får man nog inte en unghäst som tycker att det är en bra idé med hovslagare eller veterinär!

Tycker att det är en väldigt skillnad på isisar och tävlingsinriktade halvblod! :)

jag köpte också min lilla fröken för snart 1 månad sen, hon är nu lite drygt 10månader gammal.
jag lägger mest tid på att få henne att kunna stå still i stallet och på att hon ska kunna gå bredvid mig utan att dra eller försöka gå över mig.
men sen så tränar jag henne också med lite annat så som att lägga på täcken, prassla med ikea påsar, spraya flugmedel, gå förbi läskiga saker osv.
jag vill också att hon ska vara väl förberedd innan det är dax för tömkörning och sen inridning.

jag köpte också min lilla fröken för snart 1 månad sen, hon är nu lite drygt 10månader gammal.
jag lägger mest tid på att få henne att kunna stå still i stallet och på att hon ska kunna gå bredvid mig utan att dra eller försöka gå över mig.
men sen så tränar jag henne också med lite annat så som att lägga på täcken, prassla med ikea påsar, spraya flugmedel, gå förbi läskiga saker osv.
jag vill också att hon ska vara väl förberedd innan det är dax för tömkörning och sen inridning.

Ja det är snällast mot hästen! Sen att vissa tror att man kör 2 timmars pass med hoppning och terrängklättring är en annan sak :grin:

Om den är så duktig skulle jag ge den sommarlov.
Bara kolla till den o umgås lite.

Sen göra lite aktiviteter när/ om den stallas upp igen.

Finns inga måsten som de måste kunna..Utan här får man helt enkelt gå på möjlighet, tycke och smak.

Jag hanterar unghästar redan från första veckan med att träna på att kunna borsta leda ta upp hovar.
Vanliga hej- jag -är- en -människa -och -du -behöver- inte -skita på -dig- så -fort- du -ser- en -människa övningar:D

Min erfarenhet är ju tidigare man hanterar dessto lättare får amn med den stora färdigväxta unghästen sen när amn väl ska rida in och utbilda.
Lättare att hantera ett föl som reser sig upp när den inte vill gå i grimma än med en 3 åring på 600 kilo.

Hovslagarna uppskattar iaf tidig hantering av hovar :D

Men som sagt gör de du känner är bäst=)
Mest ekonomiska är att ha unghästen på lösdrift betala en 600-1000 månaden slippa hantera eller ens bry sig om hästen fram tills att den ska ridas in.
Man åker ut vacc /avmaskar samt passar på att verka hästen samtidigt.
Har man många 1 åringar brukar detta vara de lättaste/smidigaste sättet att ha sina åringar på!

Tycker att det är en väldigt skillnad på isisar och tävlingsinriktade halvblod!

Där håller jag inte alls med om..Jag har en islandhäst och de kräver precis lika mkt hantering för att nå samma nivå på väluppfostran som någon annan ras..

Man kan ju inte tro att bara för man har en islandshäst så kan man släppa den vind för våg ta in den som 4 åring och då för första gången verka och tro att hästen kommer slänga upp hovarna utan att den kommer bråka.

Kan ju säga som så att skulle jag inte ha hanterat mitt sto så som jag gjort redan från 3½ ålder när jag köpte henne så hade hon nog varit farlig att hantera idag!:crazy:

När jag köpte henne som 3½ åring hade hon istort sett inte sett människor förutom när hon fått en ny bal i hagen med hösilage och 1-2 gånger om året som hon verkades och i samma veva avmaskades.

Hon var extremt ouppfostrad klev rakt över en och hade inge som helst respekt för människor.
Fick hon inte som hon ville la hon öronen bakåt och hotade en hon kunde stegra sig och bocka.

Så som jag slitit med denna häst för att få henne till den trygga lugna individ hon är idag har inte varit lätt..
Detta hade jag sluppit om hon redan som föl/1 år lärt sig att
gå i grimma,
stå uppbunden
Ta upp hovar
Bli verad mer än 1-2 ggr om året
Tränad på att flytta undan för tryck
Backa
spola benen

Än idag kan hon vara vrång och sätta den sidan till att jag vill inte och då gäller de att vara tuff och säga Jo du ska!

Sen självklart beror de på individer.Vet hästar som man fångar in i USA mustang som aldrig sett människor som är som tofflar själva accepterar ALLT människan gör.
Det är bara sadla och rida ut i stort sett!
Och de finns de hästar som ifrågarsätter rangen livet ut dom bara är starka i psyket och ska testa varje människas rangrad.

Precis som de finns människor vissa bara finner sig i allt och andra inte de ska ifrågasätta allt !

Man kan inte dra alla över en kam
Och en islandshäst kan vara en tävlingshäst även den på hög nivå;) Att tro att alla islandhästar enbart töltar runt i skogen är ju rätt galet tänkt;)

Där håller jag inte alls med om..Jag har en islandhäst och de kräver precis lika mkt hantering för att nå samma nivå på väluppfostran som någon annan ras..

Man kan ju inte tro att bara för man har en islandshäst så kan man släppa den vind för våg ta in den som 4 åring och då för första gången verka och tro att hästen kommer slänga upp hovarna utan att den kommer bråka.

Kan ju säga som så att skulle jag inte ha hanterat mitt sto så som jag gjort redan från 3½ ålder när jag köpte henne så hade hon nog varit farlig att hantera idag!:crazy:

När jag köpte henne som 3½ åring hade hon istort sett inte sett människor förutom när hon fått en ny bal i hagen med hösilage och 1-2 gånger om året som hon verkades och i samma veva avmaskades.

Hon var extremt ouppfostrad klev rakt över en och hade inge som helst respekt för människor.
Fick hon inte som hon ville la hon öronen bakåt och hotade en hon kunde stegra sig och bocka.

Så som jag slitit med denna häst för att få henne till den trygga lugna individ hon är idag har inte varit lätt..
Detta hade jag sluppit om hon redan som föl/1 år lärt sig att
gå i grimma,
stå uppbunden
Ta upp hovar
Bli verad mer än 1-2 ggr om året
Tränad på att flytta undan för tryck
Backa
spola benen

Än idag kan hon vara vrång och sätta den sidan till att jag vill inte och då gäller de att vara tuff och säga Jo du ska!

Sen självklart beror de på individer.Vet hästar som man fångar in i USA mustang som aldrig sett människor som är som tofflar själva accepterar ALLT människan gör.
Det är bara sadla och rida ut i stort sett!
Och de finns de hästar som ifrågarsätter rangen livet ut dom bara är starka i psyket och ska testa varje människas rangrad.

Precis som de finns människor vissa bara finner sig i allt och andra inte de ska ifrågasätta allt !

Man kan inte dra alla över en kam
Och en islandshäst kan vara en tävlingshäst även den på hög nivå;) Att tro att alla islandhästar enbart töltar runt i skogen är ju rätt galet tänkt;)

Jag menade inte alls så!!! Ursäkta om jag fattade mig för kort. Jag har ridit en del och jobbat med islandshästar så jag vet att det inte är så :) Finns inte mycket som slår att dra i väg i flygande pass på en högt tävlad häst! :) :) Jag menade bara att man rider in isisar senare och de behöver inte "pressas" lika mycket inför 3:årstest med hoppning osv :) Därför kan man ta det lugnare med en isis, även om grunden är densamma! :)

Stå uppbunden i gång (ej själv i stallet ännu) Kan min kille
Ledas på promenad ensam kan min kille
Verkas utan problem kan min kille
Bli undersökt av vet utan problem kan min kille
Stå still om jag ber henne (även om det är väldigt tråkigt :devil:) kan killen
Ha regntäcke på sig kan killen
Sen borstning, flugmedel, allmän beröring (visitation), flughuva utan problem :) kan lill killen

Min lille har jag inga större krav på det hara bara kommit av sej självt allt =9 e så stolt över honom å han e bara 7 vekor nu =) altså en 08 men tyckte de va kul å jämföra.

.............

Härligt ! :) Jo men är han 7 veckor går han väl med på det mesta ännu ^^ hihihih :love: Duktig pojke! O Grattis till 08:an ;)

ja man kan lura honom till vad som hällst. han e helt underbar. eftersom han förlorade sin mamma så har han fått lära sig bli hanterad mkt själv och så därför har jag börjat lite extra tidit med honom. tex förra veckan så var där en långtradare i stallet som stog å tutade jämte hagen å lilla leo ville bara dit å kolla vad de va.. inte en tanke på att springa därifrån =)

Stå uppbunden i gång (ej själv i stallet ännu)
Ledas på promenad ensam
Verkas utan problem
Bli undersökt av vet utan problem
Stå still om jag ber henne (även om det är väldigt tråkigt :devil:)
Ha regntäcke på sig
Sen borstning, flugmedel, allmän beröring (visitation), flughuva utan problem :)

Har ju bara haft henne i lite mer än en månad :love:

Ska snart börja med träns och bett träning + "löshoppning" (skutt) i padock då hon har visat (på eget insiativ) mycket tjusig teknik i hagen över naturhinder :love:

Ungefär det har mina också kunnat vid den åldern, plus haft bett. Hösten det år de fyllt ett brukar jag börja så smått med tömkörning, och senhösten/vintern får de på sig sadel första gången. En sak till som jag tycker du ska träna redan nu, om du har möjlighet, är lastning. Gå in i transporten, stänga, stå där en stund och sedan gå ut igen. Gärna varje vecka. Vänjer man dem tidigt vid transport så slipper man trassla med svårlastade hästar senare..;)

Ungefär det har mina också kunnat vid den åldern, plus haft bett. Hösten det år de fyllt ett brukar jag börja så smått med tömkörning, och senhösten/vintern får de på sig sadel första gången. En sak till som jag tycker du ska träna redan nu, om du har möjlighet, är lastning. Gå in i transporten, stänga, stå där en stund och sedan gå ut igen. Gärna varje vecka. Vänjer man dem tidigt vid transport så slipper man trassla med svårlastade hästar senare..;)

Japp tycker som du :) Bett och träns är ju snart på gång :) Samma sak med tömkörning och sadel, tygeltagen lär vi oss så smått under sommaren tänkte jag :) Lastning har jag inte tränat mer än hos uppfödaren, får väl börja göra det! :) Hon åkte från sin uppfödare i Munkedal till Spekeröd där jag har henne uppstallad eller vad man ska kalla det utan problem :) Jag stog med i transporten :o och med lite pussar och kramar fann hon sig snabbt ;)

Personligen skulle jag låtit henne vara häst i sommar och smälta allt det nya. Tömkörningen kan du ta i höst då. De behöver mycket mental vila bebisarna.

Jag skulle också vänta med löshoppning, även pyttehinder, tills hon blir 2. De växer så mycket att det kan kännas motigt i kroppen på dem och då blir upplevelsen dålig. Benen är inte helt förbenade i kotleder osv än, så man riskerar visst slitage med hoppning. Det de gör av sig själva får ses som stärkande lek, men så fort vi går in och tränar blir det lite annorlunda.

Min kunde vad du skrev i princip: var ledtränad, uppbunden, borstad, kratsad hovar och verkad. Hade provat lasta då och då, spolade benen ibland osv.
Vi körde lite western inspirerad typ NH träning, med gå över bommar, presenningar, allmän förtroendeträning - stå still, följa John och bli hanterad lös osv. Men det var ju bara små korta pass och inte varje dag.
Sedan var det bete där vi såklart fångade in, borstade och visiterade regelbundet, men inte mer.

På hösten gick vi igenom longering (bara ett par varv åt gången och i skritt), tömkörning i grimma och promenerade som miljöträning.

Man har gott om tid på sig sedan när de blir 2 att prova sadel, tygelträna, löshoppa och tömköra, man hinner både förbereda och stärka dem inför kommande uppgifter. Men det är viktigt att ge pauser i all inlärning så det inte blir överhettat mellan öronen.
En stressad häst slår lätt bakut mentalt och VILL INTE.
Jag har sett det hända med ett par ganska lovande unghästar som varit skiiiitjobbiga att få på rätt köl sedan.

Personligen skulle jag låtit henne vara häst i sommar och smälta allt det nya. Tömkörningen kan du ta i höst då. De behöver mycket mental vila bebisarna.

Det där känner jag igen från min ettåring. Hon var duktig, men började kännas "för" duktig, dvs det kändes nästan som att jag gick för fort fram. Gav henne helt ledigt en månad, och så hade jag ett kort träningspass i söndags och så kommer hon få helt ledigt ännu en månad innan jag ens tänker tanken att göra något med henne.

Det enda träningspasset jag hade gick klockrent, allt vi tragglat med tidigare satt, hon följde mig överallt, gick direkt in i transporten, stod stilla tills jag lät henne gå ur igen, lyssnade bra på röstkommandon hela tiden, flyttade för beröring etc. Det kändes dessutom som om hon tyckte det var mycket roligare än tidigare att träna.

Hon hade helt enkelt fått tid på sig att smälta det vi tränat innan och nu var det befäst. Naturligtvis kommer det alltid perioder när hästarna ifrågasätter varför de måste göra saker, men det är skillnad jämfört med när de inte förstår vad det är som krävs av dem.

Så till trådskaparen: Jag håller med Greger. Ge hästen ledigt under sommaren, det behöver den!

Som har skrivit över så kommer jaq inte göra nått "nytt" ex med tömkörning osv förens i höst! :) O du har väl haft bett och träns på din? Har inte jag!

Klart att hon får vila (som också står) grejar kanske med henne 1-2 ggr i veckan, resten är gos och eventuellt borstning, och vissa dagar går hon bara då jag kanske är borta eller så :) Jag märker ju att hon älskar detta och eftersom att hon är rätt kaxig säger hon till om hon inte vill kan jag lova! :) Har inte mött en häst som är så pussig och kramig förut ! :love:

Trust me, hon får vara 1 år och leka med sina poolare 3-14 år :D:D:D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka