Hur mycket skall en 1:åring kunna?

Sv: Hur mycket skall en 1:åring kunna?

Som har skrivit över så kommer jaq inte göra nått "nytt" ex med tömkörning osv förens i höst! :) O du har väl haft bett och träns på din? Har inte jag!

Men lugna ned dig lite nu. Det handlar inte om vem som gjort vad när, det handlar om en unghäst som behöver få ta det lugnt ibland också. Ja, mitt sto har haft bett EN gång i munnen på skoj, men jag anser inte det vara bettinvänjning, då hon fick släppa bettet precis när hon själv ville. Däremot har hon inte haft träns på sig. Bettinvänjning tar jag absolut tidigast till hösten, när vargtänderna är bortplockade.

Klart att hon får vila (som också står) grejar kanske med henne 1-2 ggr i veckan,

När jag har tränat med mitt sto har det varit 1-2 gånger i veckan, men hon behöver ändå fullständig vila under sommaren. Även om det självklart är bra att inte jobba varje dag med dem, så är det ändå viktigt att låta dem vara helt lediga i längre perioder. Tumregeln jag fått lära mig för sommarledigt är 1 år = 4 månader, 2 år = 3 månader, 3 år = 2 månader och 4 år = 1 månad.

Glöm inte att det är bäbisar vi arbetar med, en ettårig häst motsvarar en människa på 6 ½ år...

Min 07:a har fått grundläggande hantering under vintern. Kan stå uppbunden, verkas, behandlas och är allmänt trevlig att ha att göra med. Sedan maj går han på bete med sin fyraårige shettislekkamrat och dom leker och shettisen fostrar också. Jag går ut och visiterar, inget mer. Det blir sen när det är dags för installning. Då och då, med några veckors mellanrum tar jag in dom i stallet några timmar och pysslar lite.

Tillhör nog dom som inte tycker att man ska pressa ettåringar för hårt i att dom ska lära sig saker. dom är bara barnet då. dom behöver få busa av sig och ha kul och umgås med andra hästar.
men ändå så tycker jag att man ska kunna ha grimma på åringar och kunna leda dom från och till hagar. samt att man kan lyfta på deras fötter och kunna borsta dom.

Att jag lasttränar mina unga regelbundet beror på ett "misstag" jag gjorde med första hästen... Han åkte från sjöbo till karlsborg (ca 40 mil) som föl, sen lastades han som ettåring, utan problem. Såg då ingen anledning att träna mer, han gick ju på så bra. Samma som tvååring, lastades en eller ett par gånger, hur smidigt som helst, så då lät vi lastträningen vara. När det var dags för lastning igen, strax innan han blev tre så var det lögn i f*n att få in honom, han stod på bakbenen, sprang bredvid eller bara växte fast i backen, in skulle han INTE... :grin: Tog lång tid att få honom lättlastad igen, och sedan dess har alla unghästar lasttränats regelbundet, även om de inte ska åka någonstans.;)

Kom bara ihåg att ALLT jobb med en så ung häst ska vara lekfullt och roligt, mer för att vänja dem vid saker än för att jobba dem (inga krav, bara roligt umgänge med sin husse/matte). Mina har varit väldigt positiva till alla nya saker, och inte tyckt att något har varit konstigt. :)

Hehehe :) På er låter det som att jag pressar min häst men det gör jag då rakt inte! Om jag grejar med henne kanske vi går en stund till ridbanan, en kort promenad på kanske 15 minuter om ens det :) 1-2 ggr i veckan. Men just nu vänjer hos bara vid att alla går tillsammans och jag e bara där och pussar på henne, hon blir väldigt sur om man hoppar över att komma en dag ex! Så nu har hon väl full ledighet skulle man väl kunna säga då :)

Jag skapade denna tråden för att veta vad alla som har 07:or har för "mål" som era hästar skall kunna till hösten, inte för att få påhopp.

Visst är tips jättebra!

Men det är ej det tråden handlar om!

Mitt mål för min -07 är att vi ska på utställning i höst. Därför tränar jag lite med att få henne att springa fint igemte mig och att kunna ställa upp henne snyggt.
Har även lastat henne några gånger ihop med kompis och kört korta sträckor. Hon har även haft träns på sig ett par gånger.
Hon står själv i stallet när jag rider och finner sig i det, men gnäggar när man går och kommer.
Hon är väldigt lätthanterad och tycker om när man bryr sig om henne. När jag kommer och ropar på hästarna i hagen kommer hon i full gallop och vill bli kelad med och blir väldigt besviken när man tar en annan häst. Hon gnäggar alltid när hon får se mig (kan det bero på att hon får godis ibland?):angel:
Oftast blir det bara 1-2 gånger i veckan jag håller på med henne, men jag kelar med henne dagligen när jag kollar alla hästarna så inget har hänt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka