Köpte min häst för ett år sedan. Äntligen hade jag tid, ekonomi och möjlighet att ha egen häst. Efter 2 månader fick hästen kotledsinflammaton. Behandlngen tog 12 veckor och en framhov fick en början till benpålagring. Ville vara säker på att hästen var helt ok innan jag skulle rida igång honom så jag åkte till kliniken en extra gång. Vad tror ni hände? Jag var säker på att nu skulle hästen vara helt återställd. Han var återställd från kotledsinflammationen men halt på det andra bakbenet i stället. Han var inte riden men hade gått i en hage med en annan häst och hade fått en sparkskada trodde veterinären eftersom ett täcke fått en stor reva på den sidan. Det blev cortisonsprutor intramuskulärt var femte dag i 15 dagar och vila igen. Sedan började jag en försiktig uppträning av hästen men efter två månader fick han sitt första kolikanfall. Under april månad hade han 5 kolikanfall och enligt veterinären var det något som han åt i sig i hagen när höet var slut. Halm handlades in men det hjälpte inte. Träckprov gjordes och visade blodmaskägg. Det kan ha varit skador i krösrotskärlen eller också var det något annat som vi aldrig får veta men kolikanfallen upphörde i alla fall. Red nu ganska regelbundet men hästen kändes inte helt fräsch. Började misstänka haserna. Åkte till klinik igen. Knäledsinflammtation höger bak. Behandling med cortison i leden och hästen ordinerades vila. Återbesöket visade liten förbättring men inte helt bra så det blev ny spruta. Andra återbesöket var han bra i knäleden som blivit behandlad men halt då den andra sidan så veterinären misstänkte inflammation i den andra knäleden. Nu skulle knälederna röntgas. Jag bad även om en hasröntgen. Röntgenplåtaran visade förädringar i glidlederna ( spattlederna ) Spruta i båda knälederna och alla glidlederan och nytt återbesök so ska göras om några dagar.Inte nog med det för nu har hästen börjat hosta och hostar hur mycket som helst fastän han går ute dygnet runt på bete. Vad ska man säga? Det är enormt påfrestande när den ena skadan ersätter den andra och det verkar aldrig ta slut.Jag har försökt att hålla humöret och modet uppe men nu börjar jag misströsta starkt. Till saken hör att hästen bara är 5 år och knappt riden. Jag har också funderat om jag har gjort något fel med hästen eftersom den varit så drabbad. Jag vet inte varför jag skriver om allt det här men det kanske är ett sätt för mig att bearbeta allt som har hänt det här året och just nu känns det tungt.