Hur mycket rättar ni er efter hästens dagsform?

N

nitus

Jag ska försöka förklara min luddiga fundering..
Fick lite ångest häromdagen då jag insåg att det jag tolkat som lathet/ovilja/dominans/slöhet eller annat negativt egentligen berodde på att valacken fått något skit i skapet och inte kunde röra sig obehindrat med bakdelen.
Öppnor på volt samt traven katastofal, där klämdes ju det svullna skapet.. :o

Jag börjar nu inse att när jag väl fått fin kontakt med hästarna så ger de i regel det de kan. Så länge det går lätt för dom att jobba behöver jag inte pressa eller tvinga igenom.
De ger och ger trots att de sägs vara lata djur i grunden.

Nu har tränaren några gånger pratat om vikten av att jag ALLTID ser till att ta igenom alla hjälper. Hästen ska svara på hjälpen oavsett om det krävs kraftigare tag och hästen är ovillig
Jag börjar nu vackla och tänka att förmodligen har hästen ärliga problem att utföra mina önskningar då den är helt okoncentrerad/slamsig/styv eller trög en dag. Och kan verkligen min ridning göra något positivt åt den dåliga dagsformen?

Det är först med nuvarande kallblodet jag fattat det här för han kan vara superlätt, glad och enormt känslig, likväl stum som ett lok och arg som en drake. :devil:

Andra hästen var konstant i sina "ridproblem" i ca två år (med trix och funderingar och svåår ridning)tills hon hux flux mådde bra och började fungera som ingenting! Hu så jag försökt tvinga och lirka henne fast hon inte kunnat! :cry:

Men, tar man aldrig igenom hjälperna utan bara låter hästen göra det som känns bra, hur flummigt blir det inte då?!
Fast om hästen inte tillåts visa då den har det svårt, hur ska jag då veta vad som är ärlig och äkta fin form och korrekta övningar? Ska den dölja sina svagheter för att alltid lyda?

Hur gör ni, har nu superkänsla för vad det beror på då hästen inte svarar korrekt och känner att ni pressar där det gör nytta, och låter den vara då det inte är någon ide att träna?

Sv: Hur mycket rättar ni er efter hästens dagsform?

Jag tycker jag känner på en gång när jag sätter mig på hästen, om han har en bra eller en dålig dag. Och jag försöker aldrig pressa honom om han inte är på humör, precis som han aldrig dummar sig eller bråkar när jag är på dåligt humör... På det viset har jag fått (för detta är något vi börjat med senaste året bara) en underbart ärlig och positiv häst som gör allt han kan när jag ber honom. För han vet att jag inte ber när han inte kan/vill/orkar.
Är han på ett bra humör och positiv, och vi försöker någon övning som han inte vill göra så antar jag att det är något ärligt problem och så försöker jag ta reda på vad det är.
Detta kanske inte funkar på alla hästar, men för oss har det varit en aha-upplevelse! :)

Jag kan nog lyssna lite för mycket på dagsformen. har ju en travhäst och hon bestämmer nästan alltid i vilket tempo och hur lång vi ska köra. Vissa dagar är hon jättepigg och då rättar jag dagen efter det och vise versa. Men det är klart. Man kan ju inte göra det varje dag men jag rättar mig mycket efter det.

Ska nog hålla samma stil och be utan att fullfölja med korrigering varje gång hästen inte svarar enligt mina planer.
Svårt att motivera för tränaren som nog tror att jag har en slappt hanterad häst då han blir som han kan bli. Fast jag vet ju hur han känns och beter sig när han mår prima.
Jag vill ju för allt i världen inte förstöra hans humör och göra träningen till något negativt.
Han har visat tydligt under det pass jag red och skulle "få igenom" hans oföljsamhet att han inte tänker ställa upp om jag kör över honom. Blev snabbt till en sur slö häst som inte svarade framåt utan ville stanna och stå stilla. Huga!

Men om du förklarar för tränaren hur det ligger till och att det fungerar bättre när du anpassar dig efter hästens dagsform så tror jag väl att h*n ska förstå, kanske kommer det också att visa sig att det blir snabbare utveckling när hästen känner sig trygg med att den inte blir tvingad till något den inte orkar?
Lycka till!

Samma fråga gäller ju dig själv, hur rättar du dig efter din egen dagsform?

Skillnaden är att hästens dagsform är betydligt svårare att läsa av och veta.

Håller med psycho, det är ju lite så också att ingen kedja är starkare än sin svagaste länk. Som människa påverkar man hästen ofattbart mycket mer än vad man tror.
Min mörka märr var en hemsk eye-opener på det viset, om jag var minsta lilla stressad, nere, lättretlig eller liknande - oftast utan att jag själv egentligen "visste det" (så går det när man inte lever i nuet och har "kontakt med sej själv" alltjämt), så svarade hon emot omedelbart... Ofta rätt små grejer. Vissa dagar fick jag helt ge upp, fanns ingen chans att ens borsta på henne i gången utan att vi skulle "trigga upp" alla känslor hos varandra. Andra dagar hjälpte hon mej (vem snackade om flum? ;) ) att hitta andning, avslappning, "nuet" och responsen var alltid omedelbar och lite överväldigande.
Men så var hon ju en speciell häst, helt igenom... Riktigt så "lättlästa" som hon var, är inte alla hästar (faktiskt inte träffat någon).

Det här med hur man känner av dagsformen med sitt djur, jag tycker det är lite av en sak som kommer med åren. Ju bättre man känner dem, då förtroende, respekt & nån sorts gemensam "grund" vuxit fram (som ju mest består i att man jobbat mycket ihop, delat många timmar), jag känner hästen och hästen känner mej, desto mer vet man också instinktivt vad som bör göras och hur. Det är vad jag tycker är svårast med en ny häst, man vet rätt dåligt vad som är utgångspunkten varje dag, det är svårt att se och känna de små tecknen.

Att kräva igenom hjälper tycker jag är lite av en annan fråga egentligen. Det finns en viss poäng i att ston & valacker är olika i det där avseendet också, dvs när och om man kan kräva ett omedelbart svar eller bara "be" om. Utbildningsståndpunkt, befästningsnivå och annat avgör också.

Nitus- visst är det en kbltravare du har? Jag tycker mej märka mycket, mycket stora skillnader mellan de hästar av annan ras jag ridit och mina kallblod.... Särskilt med detta när man ska "gå hårt åt dem", och när man måste lyssna & vara extremt lyhörd....
Nog fasiken kan man kräva saker av dem, rätt bryskt också, men det är alltid viktigt att ge dem "credit" när de försöker att svara rätt. Tajming, tajming (ursäkta stavningen)! Min röda märr är sådan, utan att jag "acknowledge" hennes försök att svara rätt, så har jag en häst som vänder sej emot mej på en milli-sekund och bara hävdar att jag inte är ett dugg intressant att lyssna på eller bry sej i... Men med rätt tajmade eftergifter och en "rättvis" inställning så jobbar hon på med en härlig "moral", och man kan höja ribban rätt snabbt - för hur snabbt och exakt hon ska svara på hjälperna.
Har sett ett par andra jobba med henne (bl a din tränare tror jag) och utan just den "lyhördheten" och tajmings-känslan skiter det sej totalt, det funkar INTE att bara kräva och kräva och kräva utan att komma till en tydlig eftergift (sedan vad som är eftergiften på just den hästen man har, tja, det är olika från olika hästar ju!) - då lägger hon av helt till slut. Medan några andra som provat har fått fram fantastiska "resultat" på bara några steg (hon märker fort), då hon ser ut att kunna gå genom eld och vatten för dem....

Men det är väl lite det där att man ska förtjäna att övht få jobba med dem ;)... Men kommer man förbi den där "respekt"-biten, så går de genom eld och vatten. Inga omöjliga djur, men lite speciella?

Min gamle häst var inte alls på det viset.... Hur mycket man än bad honom om saker han egentligen inte klarade, även om man var otajmad och oprecis, klantig och orättvis mot honom, så bara jobbade han på. Nåväl, sista åren utvecklade han rejäla diva-later, men det var väl för att jag försökte rädda ett dåligt samvete över allt han fått stå ut med..... ;)

Fast jag kan förstås vara ute och snurra i andra saker än vad du menade.

Precis som du beskriver det hade jag det med min andra häst, arabstoet. Vi kunde reta gallfeber på varann samtidigt som pusha och lyfta upp då det behövdes. Ganska jobbigt att försöka följa någon form av utbildningsplan då det mest handlade om att känna av varann och försöka komma överens om vart ribban skulle ligga den dagen. Ömsesidig mental träning!
Ju mindre krav jag ställde på henne träningsmässigt, men med höga krav på det lilla vi gjorde desto bättre blev hon (och jag).
Hon tvingade mig att släppa en massa ideer om prestation och hur en häst ska vara och svara.

Kallblodstravaren däremot har fram tills nu varit en arbetsmaskin som glatt jobbat på. Ibland har han haft för många myror under skinnet och det parat med en dominant läggning har han försökt slingra sig ur kraven med tänder och viftande bakben.

Just detta har gjort att jag försökt vara jättenoga med att han ska lyssna och mjukna för mina signaler, så att jag får ha övertaget och vara den som bestämmer vart vi ska gå och när osv. Ledarskap alltså! Ju finare han blivit i sin attityd mot mig desto mindre krav har jag ställt och låtit honom ta mer initiativ.

Nu var han knepig på träningen och jag slog ifrån mig tanken att något skulle vara fel och trodde att dominansen och tjurskallen tittat fram igen bara sådär.
Nu efter ett tag inser jag att han hade feber och mådde pyton pga inflammationen i skapet.
Skitsvårt att tolka en häst som bara har ett sätt att säga till och det är att bli nonchalant, dominant och tjurig.
Araben hade tusen sätt att förmedla sig, var hon sjuk skulle det synas på en sekund!

Förmodligen mår han alltid lite risigt då han beter sig som en orm, men skulle ni bara släppa allt och gå och fika eller skulle ni försöka ta igenom det några steg innan ni slutar??
Är det nog jobbigt kan det ju bli onödigt mycket tjafs för att få "igenom" någon som han gör dansande lätt annars! Humördödande!?

Tror det beror mycket på vad det är man vill ha igenom och varför de beter sej som en ormar. Vissa grejer - som gör att de beter sej som ormar, blir ju avsevärt mycket bättre (även för djuret själv) ifall man kan få igenom något avvägt just för det problemet. Då tex min mörka märr, kunde jag väga av henne mellan tyglarna och få henne att söka fram till handen i det svåra varvet, komma igenom i ryggen och få någon liten frust - så hade ju också hon tjänat på det (och hon TYCKTE ju också själv att det var rätt "skönt"), även fast det var väldigt ormigt innan... Men så ormade hon sej också pga kroppslig "skit", som faktiskt blev bättre av rörelse - även om det kändes jobbigt inledande.

Men har hästen feber och inflammation i skapet skulle jag nog sitta av och ta en fika ;).

Jag tycker det brukar märkas när man gör iordning hästen innan ridning/arbete. Är den öm någonstans på kroppen vid borstning, vid sadling, sänker den huvudet och tar bettet vid tränsning?

Är det något så brukar jag ta det lugnt, kanske bara ta en promenad i grimma eller låta den få en vilodag...

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 228
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 292
Senast: Kiwifrukt
·
Hästmänniskan För 4 år sedan köpte jag en häst. Snäll och vänlig, aldrig gjort någon något. Allt skulle bli så bra. Jobb var det med honom, det visste...
Svar
15
· Visningar
2 648
Ekonomi & Juridik Jag skapar denna tråd i hopp om att kunna hjälpa en av tjejerna i mitt stall vad hon ska göra. Ska försöka återge fakta så gott jag kan...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
10 108
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar