Hur mycket protein vid 1 fodring?

EmmaW

Trådstartare
Om man har hästen tex på lösdrift och endast ger kraft/tillskottfoder då man är ute dvs 1 gång om dagen. Var går gränsen för hur mycket protein man kan ge hästen vid ett tillfälle utan att hästen riskerar att bli sjuk?
Låt oss säga att man har ett ganska proteinfattigt hö och behöver lägga till kanske 2-300 gram smbp, kan man lugnt göra det vid ett och samma tillfälle? Tänker i typ av tex lucern och potatisprotein eller annat proteintillskott? Ej soja .Gäller en häst på ca 400-450 kg. Frågan kom upp i går i stallet av en tjej . Jag vet att soja inte är bra i stora mängder men om man tänker lucern som räknas som ett grovfoder och tex pp...hur funkar det då:confused:
Tänker spontant tex 2 kg spannex lucern á 160 smbp=320 smbp.......

*klurar*

Senast ändrad:
Sv: Hur mycket protein vid 1 fodring?

Visst går det, Krafft Muskel är ju 370g smrp/kg, potatisprotein ligger väl också högt men jag har inte lika bra koll på det personligen.

Jag provade ge allt vid samma utfodring i somras som stödfoder, men det blev klurigt med lucern för att hästen dissade det efter max ett kg, krafft muskel kan man ju ge betydligt mindre mängd av och få i samma mängd smrp så det gick bättre.

Jag ger själv lucern med pp och det fungerar toppen, men var går gränsen? hennes häst har tyudligen större behov än min...eller är det bara soya som har gräns per måltid?:confused:

Man bör inte ge för mycket kraftfoder på en gång, det kan störa bakterierna i tarmen.

Man brukar säga att riktmärket är max 0,4 kg per 100 kg kroppsvikt vid ett och samma tillfälle - eller max 2 kg för en häst på 500 kg.

Har också för mig att det stod något på lucernsäcken, men minns inte riktigt vad (och mina isisar kommer ändå inte upp i den nivån :p )

Jag har samma fundering, så jag skriver för att hitta tråden i gen.
Jag har också för mig att jag hört något sånt om att man inte ska ge för mycket protein per fodringstillfälle. Det är väl därför det är en gräns för soja, den gränsen är ju 100g/100 kg kroppsvikt. Alltså 400g till en häst på 400 kg. Soja innehåller ju inte lika mycket protein som pp, så därför är jag osäker om man kan ge lika mycket. Soja ger ca 450g smrp/kg, pp ger ca 680smrp/kg. Så man kommer ju upp i betydligt högre mängd smrp vilket jag tror är avgörande.

Jag har också läst i en gammal tråd att pp får vara max 10% av fodermängden vid ett utfodringstillfälle. Om det stämmer så kan det ju bli krångligt på lösdrift om man inte ger det när de fodras. Det är ju inte alltid man har möjlighet att ge något kg hö upptill, om hästen är lättfödd.

Jag har oxå för mig att jag läst det men kan inte hitta var hur jag än söker på det, därför jag frågade här....men å andra sidan hittade jag en tråd häromdagen om en tjej som undrade hur man blandade ut pp för fodrig en gång och det var då mycket ca 5 dl.....äsch jag vet inte! Nån annan som vet?:laugh:

Liknande trådar

Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Habina
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 126
Foder & Strö Har för första gången fått sätta tänderna i en grovfoderanalys! Är inte helt nybörjare då jag fått räkna lite via ridskolan innan, men...
Svar
6
· Visningar
1 438
Senast: lady_vip
·
Foder & Strö Jag behöver massor med tips och råd. Det är så här att mitt liv ändrats en del under sommaren och nu när hösten närmar sig kommer...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
11 830

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka