@Bexzor som tur är tror jag inte det är så vanligt att följa din mammans resonemang! Bra att du ändå har tagit vara på ditt liv!
I övrigt tycker jag väl som så att det är så mycket vi föräldrar bestämmer för barnen ändå. De måste gå i skolan, sköta läxor, gå till tandläkaren etc etc att de ska få välja fritidsaktiviteter själva. Dock kanske med kravet att de gör något - inte bara sitter med iPad... Ett äldre barn kan man väl kräva att de t ex går betalningsperioden ut, om de fått välja innan.
Jag är ridlärare och tycker oxå att privatlektioner så att hon kan gå in i en grupp med äldre skulle kunna vara ett alt. Däremot inte bara flytta hennetill annan grupp utan extra träning, för då lär bara elever och föräldrar bli irriterade över att hon tar upp för mkt tid och/ eller att man får slå av på tempot/utbildningstakten. Har man kommit så långt att man utan bekymmer hänger med i tre gångarter brukar det funka att rida en grupp som är lite för avancerad, då är man ju inte vägen och man kan göra sakerna på sin nivå, men inte tidigare än så,
Lycka till!
PS sonen slutade med fotboll efter 1.5 termin med den tydliga motiveringen att han inte gillade fotboll alls lika mkt som jag gillar hästar ;-). Klok motivering tycke jag av en sexåring som just nu är nöjd med gympa och simskola och spring och lek med kompisarna.