Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hur är det möjligt?När fasta betalningar och sparande är draget har jag ca 1700 kr kvar på kontot. Det räcker till mat, mediciner och allt övrigt.
Hur är det möjligt?
Ja vad ska de göra där? Inlåningsräntorna är ju nästintill noll, och poängen med att ha en miljon är ju att få avkastning på pengarna. Får man 10% årligen så är det 100.000 (innan skatt, beroende på om/vad som ska skattas). Det vill iallafall inte jag ge bort lättvindigt.Varför?
Vad är det för tryggt med att se framtida inflation äta upp ens sparade pengar?Nytta och nytta. Jag som är trygghetsknarkare är nöjd med att ha hyfsat med pengar på banken.
Jag vågar inte chansa med mina pengar.Ja vad ska de göra där? Inlåningsräntorna är ju nästintill noll, och poängen med att ha en miljon är ju att få avkastning på pengarna. Får man 10% årligen så är det 100.000 (innan skatt, beroende på om/vad som ska skattas). Det vill iallafall inte jag ge bort lättvindigt.
Chansa i min värld är t.ex. aktier. Bank eller aktier är inte de enda två valen.Jag vågar inte chansa med mina pengar.
Chansa i min värld är t.ex. aktier. Bank eller aktier är inte de enda två valen.
Investerar man i en stuga som kan hyras ut och ge pengar så finns pengarna kvar och ger lite extra.
Jag har ibland lekt med tanken att vinna extremt mycket pengar -50 miljoner eller så. Uppriktigt sagt vet jag inte vad jag skulle göra. Det är inte pengarna som gör mig glad. Däremot skulle de totalt bota min - rätt obefogade - ångest för att bli fattig. Men med så mycket pengar skulle jag inte heller ha något behov av att förvalta dem klokt.
Det där faller under kategorin "fantasisumma" för mig. Jag anser att jag har mycket pengar när jag har närmre 20kkr.100.000
Min trygghetsnarkomani?Det där faller under kategorin "fantasisumma" för mig. Jag anser att jag har mycket pengar när jag har närmre 20kkr.
Min bank har en inbyggd sådan funktion för kortkort och räkningar.Nån som vet nån bra app för att skriva ner sina inköp? Gärna i kategorier som mat, kläder, nöjen mm.
Vi har helt klart olika ekonomiska situationer. Jag har/gör ingenting där jag kan räkna med risken att nödgas punga upp tiotusentals kronor. Även om jag kan längta efter den frihet som kommer med mycket pengar tycker jag även att det finns en skön frihet i den lilla ekonomin jag lever i nu. Jag är jäkligt nöjd med att hyra min bostad, bara äga en skruttig cykel och inte ha några barn. Man tenderar ju att rätta munnen efter matsäcken även uppåt, så att säga.Jag har levt i perioder med ur hand i mun. Det äter upp mig. Jag klarar det. Riktigt bra. Men, jag mår inte bra.
Ja fast onödig är en sak men om du drar av mediciner och allt annat kan det ju inte bli mkt kvar till mat? Äter du dig mätt?Tja, man får rätta mun efter magsäcken. Jag har liten inkomst och väljer att lägga mina pengar på annat än onödig konsumtion.
Jag vågar inte chansa med mina pengar.
Som sagt, vi är olika.OK.
Som svar på frågan, det kanske mer är en filosofisk fråga; jag vill att de medel jag förfogar över gör nytta i världen och samhället. Inte står still som en slags försäkring.
Trygghet har jag upp över öronen i det samhälle jag lever i. Det är inte alla förunnat i dessa tider.
Fast om man blir oväntat sjukskriven kan det ta flera månader innan ersättning kommer. Så då är det bra med besparingar.OK.
Som svar på frågan, det kanske mer är en filosofisk fråga; jag vill att de medel jag förfogar över gör nytta i världen och samhället. Inte står still som en slags försäkring.
Trygghet har jag upp över öronen i det samhälle jag lever i. Det är inte alla förunnat i dessa tider.