Hur mycket påverkar skötseln av en unghäst framtiden?

Ganti

Trådstartare
Jag har planer på att köpa en häst, men nu är det så att de jag funderar på inte är så mycket hanterade men jag är ändå förtjusta i en del av dem.

Därför undrar jag hur mycket hästen påverkas psykiskt och fysiskt om de har blivit väldigt lite hanterade.

Avmaskning har skett väldigt sällan.
Verkningen har skett sällan eller inte alls, fått gå på för långa hovar.
Endast vatten och hö, bra hö med fri tillgång, samt lite mineraler då och då samt saltsten och gräs på sommaren.
Ej vaccinerade.
Åldrarna mellan 6 mån till ca 2 år.
Har fått leva i flock med viss hantering av människor, andra mer skygga och är svåra att sätta på grimma.

Sv: Hur mycket påverkar skötseln av en unghäst framtiden?

Själva hanteringsdelen, det här med att leda, lyfta hovar etc, är något som kan tas igen relativt fort. Vi hade en häst som kom hem till oss som ettåring, och han var knappt hanterad alls. Men de lär sig fort bara man tar det varligt.
Avmaskning är ju något som ibland inte behöver göras alls, beroende på vad träckprov visar. Om hästarna ser ut att vara i gott hull, blanka i pälsen och allmänt välmående så finns ingen anledning att oroa sig för att utebliven avmaskning skulle skadat hästen. Gör träckprov när du får hem hästen och se om det behöver göras.
Vaccinationer är något man själv tar beslut om ifall man vill göra eller ej. Det är ju bara att börja på en ny grundvaccinering om du vill ha de vaccinerade.
Däremot det här med hovvård tycker jag är extremt viktigt, särskilt på växande unghästar. Det får liksom inte bli eftersatt för det kan leda till exteriöra avvikelser. Är hovarna sneda och olika höga på in/utsidor speglar det av sig i benen, och har man otur blir det bestående.

Vatten och hö är väl i sig inget negativt, men det gäller att det är ett hö med riktigt höga värden för att som enda foder kunna täcka en unghästs behov. Men återigen, kolla på hästen och se.

Jag har planer på att köpa en häst, men nu är det så att de jag funderar på inte är så mycket hanterade men jag är ändå förtjusta i en del av dem.

Därför undrar jag hur mycket hästen påverkas psykiskt och fysiskt om de har blivit väldigt lite hanterade.

Avmaskning har skett väldigt sällan.
Verkningen har skett sällan eller inte alls, fått gå på för långa hovar.
Endast vatten och hö, bra hö med fri tillgång, samt lite mineraler då och då samt saltsten och gräs på sommaren.
Ej vaccinerade.
Åldrarna mellan 6 mån till ca 2 år.
Har fått leva i flock med viss hantering av människor, andra mer skygga och är svåra att sätta på grimma.

Uppväxten är viktig för hästen både när det gäller skötsel, hantering och foder..

Om man bortser frånavsaknaden utav vacc, avmaskn och skötsel utav hovar så låter det som på det sätt de flesta Islandshästar föds upp. I könsuppdelade flockar brukar de gå tills de är ca 3-4 år och det är i mitt tycke det bästa sättet.

Men alla tycker ju olika, man får sällan en bufflig fräck häst utan snarare mer känslig och lyhörd häst om den är uppvuxen på så sätt. Hästar fostrar hästar mycket bättre om människan inte lägger si i allt för mycket de första åren.

Alla är vi saliga på vår tro och jag köper denna ;)

Den 10 januari i år köpte jag precis en sån häst!:D Hon var dock 4 år men totalt ohanterad 1 månad tidigare. Hade alltså bara haft grimma på sig 1 månad o stått på stall 1 månad när jag köpte henne.

Hon är en mycket vänlig individ, snäll och sparkas eller bits aldrig. Har enormt lätt för att lära. På 1 vecka lärde jag henne lyfta på fötterna såpass mycket att när hovslagaren kom kunde han verka henne med klubba o klinga som en "vanlig" häst. Han kunde inte förstå att hon aldrig var verkad förr för fötterna såg helt ok ut på henne.

Men hon var väldigt mager så det har tagit mycket foder för att få upp henne i hyfsat hull. Men det verkar ge sig nu o jag kan känna ett litet litet fett lager utanpå revbenen.

Som sagt enormt enkel att hantera, hon är lätt att lasta, sadla, tränsa mm och nu 1 månad senare sitter jag upp själv utomhus (har inte haft tillgång till nåt ridhus alls så jag rider in henne på vägarna häromkring) från en pall. I dagsläget kan hon skritta, trava på kommando o vi galopperade för första gången i förrgår!
Jag tänker sitta in henne ordentligt så långt att jag kan rida ut själv sen ska hon få gå på bete fri från ridning 4 veckor minst innan jag sätter igång igen.
Vi siktar på 4-års championatet i fälttävlan till hösten!:D

Har hästarna fått bra foder och ser OK ut i hull osv så hade jag nog inte tvekat.

Hovvården är visserligen också väldigt viktig, men en veterinär bör kunna se om hästen får men för livet eller om det går att rätta till med hjälp av en bra hovslagare.

Hanteringsbiten är det minsta bekymret, det går alltid att lösa om man vet vad man pysslar med eller tar hjälp av någon som kan. :)

Min var ohanterad med samma villkor som din beskrivning när jag köpte honom hösten som femåring, hingst, han är e av de trevligaste hästar jag har träffat. De tre andra hästarna ur samma flock som jag har haft kotakt med och tränat har alla blivit mkt trevliga sociala individer.

Jag skulle nog se det bästa i att köpa någon av dom på 6 mån. där är det ju mindre chans att det blivit något allvarligt med hovar, likadant med avmaskning,om det nu är mask på betet så lär 2 åringen ha större skador då den inte avmaskats på 2 år medans 6 månadern kan man avmaska när man köpt och har då bara haft mask 6 månader. Så tänker jag. Hanteringen är nog mkt från häst till häst vissa hästar är jätte lätt lärda medans en annan två åring kan vara ett monster. så du får nog se på hästarna du tittar på hur de beter sig.

Om det varit bra foder som någon annan sa så tror jag inte det är några större problem.

Jag skulle inte köpt någon av dem med tanke på att de med största trolighet har brister i sin näringstillförsel och kan således ha skelettförändringar som gör att de inte håller i framtiden.

Om man nu ändå skulle köpt någon så hade jag satsat på en så ung som möjligt men det är tyvärr redan försent med dem med då tillväxtzonerna sluter sig i olika stadier/åldrar och de kan aldrig göras om.

Foder och skötsel i form av hovvård och avmaskning om behov finns är väldigt viktigt för det påverkar hästen hela livet. Om folk kunde sluta föda upp hästar när de ändå inte tänkt sköta dem ordentligt!

Men vet man att höet har en bra kvot och att mineralbehovet är tillräckligt försett under hela uppväxten, då skulle jag köpa en som inte gått på för långa hovar för länge.

hej
självklart så påverkas hästen av att den inte hanteras vid ungålder. Jag har haft unghäst i många år, ridit in ett flertal unghästar och jobbar med dom heltid.
Du sätter grunden för tillit och uppfostran vid ungålder på din häst. Det försvårar jätte mycket om hästen inte har blivit värkad, lyft på hovarna, blivit fastspänd/uppbunden eller förstått att människan är dess ledare vid ungålder. Visste går det att göra allt när hästen är äldre, men det beror mycket på hur gammal den är, och vad för temprament den har. Allt är tar mer tid och mer tålamod om man gör det i äldreålder.
Mitt råd är att ta kontakt med någon duktig horsemanship person eller kunnig person du litar på och ta hjälp...

Jag har en häst född maj 09 nu, han blir hanterad varje dag mer eller mindre för att sätta en bra grund för framtida inridning.
Tänk dej själv att hästen går i flock och inte blir hanterad och helt plötsligt ska följa och lyda dej. det kan vara jätte farligt både för dig och din häst. som sagt.. skaffa hjälp!

lycka till!
kramar

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 806
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Först och främst måste jag fråga hur man fodrar en unghäst, efter aktuell vikt eller en uppskattad vuxen vikt? Har för mej att det är...
Svar
8
· Visningar
1 792
Senast: MonteRose
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
16 049
Senast: axel
·
Hästvård Vi har en ponny som är en riktig surpuppa. Vi har haft honom lite mer än ett år och nu under slutet av hösten upplever vi att han har...
Svar
14
· Visningar
1 773
Senast: Hannah0407
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka