HUr mycket olja kan man ge?

J

Jaba

Denna travare äter för tillfället detta:

fri tillgång på hösilage (12kg?) 5,7 Mj, 32 smrp, 1,9 ca 1,1 p 0,7 mg
5 kg havre (!)
1-2 dl olja
ca 0,2 kg vetekli
ca 0,2 kg betfor
0,5 dl miner blå
tokosel

hästen i fråga skulle behöva mer hull. Är kantig och i mitt tycke ful. Dock har han fått mycket bättre hull än han hade när jag såg honom sisst. Då var han väldigt undernärd.

Då till min fråga. HUr mycket kan olja kan man lägga på den redan angivna givan?
Vet att det har att göra med hur pass mcyket havre man ger(fettet). Men skulle man kunna ge 4-5 dl olja med 1,5 kg havre och 1,75kg suuper G, 0,4 kg KP samt veteklin och betforen? Eller blir det för mycket fett som kroppen inte kan ta hand om? Kraftfodergivan blir då lite mindre iaf.

Hjälp mej!
 
Sv: HUr mycket olja kan man ge?

Korn är mer hullgivande än havre. Det finns även fullfoder med högt energiinnehåll tex:

Krafft Energi kostar ca 300 kr för 30 kg, 13 MJ och 7% råfett.
Krafft Müsli kostar runt 200 kr för 20 kg, 12.5 MJ och 6% råfett.
Mustang Active kostar runt 145 kr för 25 kg 12.3 MJ och 5.5% råfett.
Mustang Müsli Active kostar runt 165 kr för 20 kg, 12.6 MJ och 6% råfett.

Fibergi Elit och Super G är också energirika men också ganska dyrt, vet ej exakt pris.

Sedan kan du öka på betforen (maxgiva för en stor häst ca 1 kg) och öka oljan lite, någon direkt maxgiva på olja finns inte men man bör inte ge mer än 0.5 dl olja per 100 kg kroppsvikt per utfodringstillfälle då hästen inte kan ta hand om för mycket fett på en gång.

Är hästen kantig över rygg och rumpa så behöver den även mer protein, inte bara energi. En smrp/MJ kvot runt 7-8 kan vara nödvändig för svårfödda hästar.
 
Sv: HUr mycket olja kan man ge?

Är du säker på att den inte kan äta mer hösilage 12 kg låter inte särskilt mkt tycker jag mina tre hästar som har fri tillgång äter minst 40 kg per dag, liten 20 årig Dponny, 3 årigt halvblod, 8 årigt fullblod som ingen gör något arbete just nu.
 
Sv: HUr mycket olja kan man ge?

Mitt engelska fullblod hemma äter inte mer än max 5 kg hö per dag. Och hon går på fri tillgång...
 
Sv: HUr mycket olja kan man ge?

Ursäkta men det låter helt osannolikt, normalt så äter ju hästar nästan dygnet runt, hur kan hon sysselsätta sig hela dygnet med 5 kg???? Har hon inga tänder? Hur ser hon ut då? :confused:
 
Sv: HUr mycket olja kan man ge?

Eh....nu slog det mig att det kanske är en tränande/tävlande galoppör du har? Då äter dom ju en massa kraftfoder istället för grovfoder i så fall kan jag förstå det.
 
Sv: HUr mycket olja kan man ge?

Nej, jag har ingen tävlande galoppör! Men ett engelskt fullblod är det och hon gick löp i unga år.

Hon får som sagt fri tillgång på hö, hon får äta så mycket hon vill men hon äter inte mer än ca 5 kg, höt är av bra kvalitet, skulltorkat, grönt fint, dammfritt och väldoftande. Hon äter mer nu när det ligger snö ca 7 kg per dag. Hon går ute på lösdrift dygnet runt i hage där det fortfarande finns gräs som hon äter av (när det inte ligger snö) så hon har allt att göra. Hon får INTE mer kraftfoder än hö!! (vilka fördommar du har...)

Vad vill du jag ska göra, jag kan ju knappast tvinga i henne hö eller hur??
 
Sv: HUr mycket olja kan man ge?

Självklart kan du inte tvinga i henne mer hö, men om hon har gräs att äta så blir det ju så klart lite annorlunda då har hon ju sysselsättningen ändå. Jag tycker ändå att det är konstigt att hon inte äter mer.
Min hage är ju helt nerbetad i somras så dom har ju inget annat att äta och dom står ju vid foderbordet väldigt mkt + det dom äter när dom kommer in.

Det är inga fördomar att galoppörer (som tävlar) får mkt kraftfoder och mindre grovfoder än vad som är brukligt hos oss andra, det är så.
 
Sv: HUr mycket olja kan man ge?

De flesta jag vet som har galoppörer har sina hästar på fri tillgång grovfoder. Sen behövs det förståss mycket krafftfoder ändå för att hästen inte får i sig tillräckligt med energi från grovfodret, en galopphäst i träning kräver väldigt mycket energi.

Jag tycker också att det är konstigt att hon inte äter mer hö, har inte haft henne så länge och jag är van vid hästar som mer än gärna äter allt hö de får... Men jag vet att fullblod kan vara små i maten, det är inte ovanligt. Nu när det ligger snö så äter hon som sagt lite mer hö, men jag hade gärna önskat att hon åt mer. Har försökt "gotta till" höt genom att vattna det med äppeljuise men hon äter inte mer för det.
 
Sv: HUr mycket olja kan man ge?

Får hästen verkligen inte sitt selenbehov tillfredsställt utan tokosel? Se är ett spårämne och giftigt vid för stora intag.

Jag s****r i att räkna, det kommer andra att göra, men jag skulle fundera över att direkt efter avslutad träning (ordentlig nedvarvning!) fodra med snabba kolhydrater och lite protein, t ex ge betfor och havre då. Detta för att snabba på återhämtningen efter träningen. Jag skulle dessutom se till att hästen under de närmaste 6 timmarna efter träningen har tillgång till mat hela tiden (helst fri tillgång dygnet runt), så att jag tillför det som behövs för att ersätta den energi och det protein som går åt under träningen samt för att fortsätta muskeluppbyggnaden.

Av vilken anledning äter hästen vetekli? Med de fodermängderna borde det ju nästan vara problem med att hästen ska orka äta allt foder, och kli är ju i princip bara bulk och kräver dessutom att hästen dricker mycket. Är den i hårdträning behöver den ju dricka mycket redan av den anledningen. Fosfor borde ju gå att få genom mineralfodret?
 
Senast ändrad:
Sv: HUr mycket olja kan man ge?

Du kan ju prova att ge lusern hackad strå (till fullblodet), för det räknas ju som grovfoder och är mycket protein i det.. Min pålle får ca 2 dl rapsolja/dag, men det är ju endast energi i det..
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp